Frerider Frerider skrev:
Fel som fel vi pratade om tillförlitlighet och den som har minst fel är tillförlitligast.
Var det inte service fritt på en Tesla?
Lyset går ju inte sönder, en justering så är det fixat.
Service krävs inte för att garantin ska gälla, vilket är bra. Men om man inte använder eller smörjer skivbromsar kärvar dom ihop. Det finns dock en inställning för detta och kanske har dom förbättrat något på den senaste uppdateringen.

Minst fel på besiktningen betyder inte tillförlitligast, men det är alltid svårt att spekulera i nya modeller. Juniper 2025+ har ju uppdaterat chassi och lyse så vet inte om det är med i statistiken

Frerider Frerider skrev:
Beror inte skötseln av en bil alltid av hur ägaren sköter den?
För man körväl med Tesla med? eller har jag missat något då du jämför den med en dator?
Du missförstår totalt. Teslaägaren sköter sin bil som han sköter sin dator (Tesla är en dator på hjul). Rav4 ägaren sköter sin bil på traditionellt sätt, med service och underhåll.

Den som inte äger sin bil privat är inte lika mån om skicket. Olika kategorier människor beter sig på olika sätt.

För Tesla Y är bromsarna en punkt på bilprovningen då de ofta används för lite pga stark motorbroms/regenerering. Min stora tunga BMW har inte det problemet men istället slits bromsarna och behöver bytas pga det, fast inte inom fem år. Bromsar man ibland med Teslan kanske bromsarna håller 50 000 mil?

Frerider
Rabbithole Rabbithole skrev:
Lyset går ju inte sönder, en justering så är det fixat.
Service krävs inte för att garantin ska gälla, vilket är bra. Men om man inte använder eller smörjer skivbromsar kärvar dom ihop. Det finns dock en inställning för detta och kanske har dom förbättrat något på den senaste uppdateringen.

Minst fel på besiktningen betyder inte tillförlitligast, men det är alltid svårt att spekulera i nya modeller. Juniper 2025+ har ju uppdaterat chassi och lyse så vet inte om det är med i statistiken
Jag är övertygad om att du har fel i din analys läs lite på tex. Tesla Club Sweden så får du snabbt en bild om den usla kvaliteten på bilarna.
Modell 3 och Y är ingett att prata om om man vill ha en kvalitetsbil som bara rullar och går.

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=38887

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Frerider
P Pin skrev:
Du missförstår totalt. Teslaägaren sköter sin bil som han sköter sin dator (Tesla är en dator på hjul). Rav4 ägaren sköter sin bil på traditionellt sätt, med service och underhåll.

Den som inte äger sin bil privat är inte lika mån om skicket. Olika kategorier människor beter sig på olika sätt.

För Tesla Y är bromsarna en punkt på bilprovningen då de ofta används för lite pga stark motorbroms/regenerering. Min stora tunga BMW har inte det problemet men istället slits bromsarna och behöver bytas pga det, fast inte inom fem år. Bromsar man ibland med Teslan kanske bromsarna håller 50 000 mil?
Ok nu vart det tydligare.

Men kvaliteten är inte ens i närheten av vad Toyota genom åren har visat.

Men det är ok att vi ser det olika😉

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Ok nu vart det tydligare.

Men kvaliteten är inte ens i närheten av vad Toyota genom åren har visat.

Men det är ok att vi ser det olika😉
Kvaliteten är helt klart lägre. Det är den nog på de flesta nyare bilar jämfört med äldre Toyota. Sämsta Teslorna var de som skruvades ihop i USA. Samma låga nivå som andra moderna amerikanska bilar.

Cheesen
M maria01 skrev:
jag länka ju en hel lista med bilar inte en annons ja det är ju ett klipp var ju det jag sa att dom har taskigt andrahandsvärde tror inte du hänger med
Inte en enda bil är ju billig i den listan... Och Toyota som det handlade om..... Yarisen 2018 kostade ny runt 200 000:- idag är andrahandsvärdet på en 2018 mellan 130-170 000:- ... Nog faan har dom stått sig i andrahand. Finns inte en enda Toyota i din lista som har dåligt andrahandsvärde.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Frerider
Bart Bart skrev:
Vågar man chansa på en Peugeot 2008 från ca 2015-2016? Där finns det en hel del bilar mellan 13000 - 19000 mil till relativt bra pris. Men det kanske finns en anledning till att priset är "bra"? Kommer jag gråta floder med tom plånbok om ett år?
Vill du vara coolast på stan så får du hosta up 85tkr😉

• IMG_2247.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Nyfiken fråga, fastnar inte damm och skit mer om det inte torkar?
Jo men det blir ju som ett skyddande skikt. När jag var yngre och fattigare så använde man sågkedjeolja och sprutade under bilen följt av några turer på en grusväg för att det skulle hänga kvar. Höll borta rosten under riktigt bra.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Jag är övertygad om att du har fel i din analys läs lite på tex. Tesla Club Sweden så får du snabbt en bild om den usla kvaliteten på bilarna.
Modell 3 och Y är ingett att prata om om man vill ha en kvalitetsbil som bara rullar och går.

[länk]
Ändå skönt med Toyota att dom är konsekvent bra så man inte behöver bry sig. Deras elbilar är ju också hyggligt prisvärda

Ont om folk som diskuterar försäkring. Denna kan vara katastrofal, speciellt för yngre ägare. Kolla alltid försäkring innan köp. En av fördelarna med en skitbil som en gammal Aygo är just skatt och försäkring som är mycket billigt.

• Gilla
  • Älska
Tjrex och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag skulle sikta på en 10 år gammal Toyota. Välj den billigaste modellen du står ut med.
Vill du ha något mer bekvämt så gå på ca 5-7 år.
Köpte förra året en 2018 Auris, mycket nöjd. (Uppgradering från en 2011 Auris.)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
:(

Har varit ägare till flera äldre bilar.
Just tjock underedsmassa är jag inte jätteimpad av, ger ofta motsatt effekt än vad som var tänkt efter några år.

Däremot är det aldrig rostigt över kardanknutar och bakom dåliga oljetråg.
Så jag är stark anhängare av fett/oljebaserad behandling. Får göra det oftare men fungerar iaf.
Du har delvis rätt. Lägga tjockt rostskydd på en bil där ytrost redan bildats får motsatt effekt med tiden.
Det ska läggas på en ny bil. Äldre bil behandlar man med tunnt rostskydd eller linolja regelbundet.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Teslan kostar 499.900, är både rymligare och har bättre komfort äv Rav4.

Oavsett är det 2 bilar som uppfyller de flestas krav med råge. Bra att jämföra TCO mellan bilar innan man köper.

Nu är ju dessa långt utanför TS scope, och TCO för bilar runt 50' är nästan försumbar skillnad då det främst är problemrisken man bör minimera.

Renault Clio är kanske det vettigaste alternativet i prisklassen. Billig, snål, hyggligt tillförlitlig, speciellt om man kan få 1,3l bensinaren med manuell växellåda.
När bytte Clio motorer ?? De äldre var bra, men nyare 0,9 och 1,2 är ju riktigt skräp.
Man får se till att hitta ett exemplar där ägaren inte använt handskfacket för mycket, gångjärnet är inte ett gångjärn, utan en plastbit som går av när den blivit böjd för många gånger !!!
För 3 år sen pysslade jag en del med en mycket välvårdad Clio -06 20" mil. Det mesta på bilen hängde på trekvart, trots det fina skicket känndes bilen väldigt sliten.

Bart Bart skrev:
Som sagt. Vilken bil, oavsett märke, modell och biltyp som karosseri, ska man satsa på för att inte stå med huvudet under huven på helgerna eller känna sig osäker på om man kommer fram.

Gärna något som en händig, men ointresserad person kan meka själv vid behov.

Bakgrund. Grabben tog körkort. Gemensam bil köptes in. Jag ser aldrig bilen längre. Jag behöver något att ta mig runt i sporadiskt. Inga längre sträckor. Kan lika gärna vara en Skoda Fabia som en VW Multivan är det en praktisk mångsidig bil är det en bonus, inte ett krav.
Toyota eller Volvo från 90-talet. Det viktigaste är att de är välskötta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.