Frerider
S Styrman_jansson skrev:
Jag har haft Noxudol på två bilar och kan rekommendera det varmt. Torkar aldrig utan håller sig ”kladdigt”. Även efter 6-7år…

Men då har jag lämnat in till en firma som tar bort plast m.m, tvättar ordentligt och sätter bilen på tork ett dygn innan de applicerar.
Nyfiken fråga, fastnar inte damm och skit mer om det inte torkar?

Frerider Frerider skrev:
Nyfiken fråga, fastnar inte damm och skit mer om det inte torkar?
Använder man rå linolja till rostskydd under och behandlar i april/maj fastnar det mycket damm, men dammet bildar ju även det på sitt sätt ett skyddande skikt...

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Frerider
Erkilaine Erkilaine skrev:
[länk]
Låst artikel!

• Gilla
Erkilaine
  • Laddar…
Utan att ha läst igenom heeeela tråden så skulle jag ge ett förslag på Honda CRV, K20/K24 är en av dom mest driftsäkra motorerna som finns.

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
@
K Kapabel skrev:
Bilköp är som ett lotteri, gäller både nytt o begagnat. Men! ”Plötsligt händer det”, lycka till😀.
Ja, visst är det så. Många gillar att byta bil....men många passar också på då det finns en "anledning" att byta....dvs. en del kända fel eller höga kommande servicekostnader.

H HenrikHuslöse skrev:
Teslan är 20 cm längre och har 20 cm längre axelavstånd, så den är lite större inuti än RAV4. Annars är jämförelsen bra. RAV4 verkar kosta strax runt 500 tkr, ganska exakt lika mycket som model Y standard. Standard för kompensera för att Y är större än RAV4. Toyotan verkar ha en årsskatt på 6000 kr/år.

Andrahandsvärdet på Toyotan ska vara väldigt högt för att kompensera merkostnaden för bensin, service och skatt.
Teslan kostar 499.900, är både rymligare och har bättre komfort äv Rav4.

Oavsett är det 2 bilar som uppfyller de flestas krav med råge. Bra att jämföra TCO mellan bilar innan man köper.

Nu är ju dessa långt utanför TS scope, och TCO för bilar runt 50' är nästan försumbar skillnad då det främst är problemrisken man bör minimera.

Renault Clio är kanske det vettigaste alternativet i prisklassen. Billig, snål, hyggligt tillförlitlig, speciellt om man kan få 1,3l bensinaren med manuell växellåda.

Redigerat:
Frerider
Fast Teslan är en sämre bil om man tänker på tillförlitlighet och andrahandsvärde där är Toyotan bättre, sedan vill man inte gynna varken landet eller företaget där Tesla är ifrån.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Fast Teslan är en sämre bil om man tänker på tillförlitlighet och andrahandsvärde där är Toyotan bättre, sedan vill man inte gynna varken landet eller företaget där Tesla är ifrån.
Det sista är mer en ideologisk aspekt, det tycker jag man bör ta på sista raden i jämförelsen så man vet vad man väljer bort.

Sen är jag inte så säker på att tillförlitligheten är nämnvärt sämre i Teslan, det brukar sällan vara några problem.

Andrahandsvärdet är intressant, för jag undrar om folk vill ha en bensinbil alls om 5 år?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Frerider
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det sista är mer en ideologisk aspekt, det tycker jag man bör ta på sista raden i jämförelsen så man vet vad man väljer bort.
Absolut men för många är den prioriteringen högt upp.
Sen är jag inte så säker på att tillförlitligheten är nämnvärt sämre i Teslan, det brukar sällan vara några problem.
Kolla Teslas besiktningsresultat:

Tesla Model Y sämst på tio år​

Längst ned bland 110 bilmodeller hittas i stället Teslas storsäljare Model Y med en felfrekvens på 17,3 procent. En markant högre andel än de två andra i bottenskiktet som betyder att drygt var sjätte Model Y inte klarar besiktningen och därmed måste åtgärdas för att få köra på vägarna igen.

https://teknikensvarld.expressen.se...bilarna-enligt-tysk-statistik-tesla-i-botten/

Så ja Toyota slår Tesla med råge när det kommer till tillförlitlighet.
Rent usel kvalitet på Teslan om man tittar på det.
Andrahandsvärdet är intressant, för jag undrar om folk vill ha en bensinbil alls om 5 år?
Kolla begagnat priser på alla bilar nu, vare sig bensin eller diesel kommer att försvinna på 5år.

• Gilla
teuvo tainio och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja vet inte men på sidan du länkade så kostar då en Prius med 45000 mil på mätaren nära 100 000:-
Finns fler exempel på "billiga bilar"

En krockad RAV4 som gått 7500 mil är ju ett klipp.
jag länka ju en hel lista med bilar inte en annons ja det är ju ett klipp var ju det jag sa att dom har taskigt andrahandsvärde tror inte du hänger med

• Wow
Pin
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Absolut men för många är den prioriteringen högt upp.

Kolla Teslas besiktningsresultat:

Tesla Model Y sämst på tio år​

Längst ned bland 110 bilmodeller hittas i stället Teslas storsäljare Model Y med en felfrekvens på 17,3 procent. En markant högre andel än de två andra i bottenskiktet som betyder att drygt var sjätte Model Y inte klarar besiktningen och därmed måste åtgärdas för att få köra på vägarna igen.

[länk]

Så ja Toyota slår Tesla med råge när det kommer till tillförlitlighet.
Rent usel kvalitet på Teslan om man tittar på det.

Kolla begagnat priser på alla bilar nu, vare sig bensin eller diesel kommer att försvinna på 5år.
Majoriteten av felen är som känt felinställt ljus och bromsar som inte används eller servats.
Kollar man på statistik över fel som gör bilen okörbar ser det inte alls illa ut

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Frerider
Majoriteten av felen är som känt felinställt ljus och bromsar som inte används eller servats.
Kollar man på statistik över fel som gör bilen okörbar ser det inte alls illa ut
Fel som fel vi pratade om tillförlitlighet och den som har minst fel är tillförlitligast.
Var det inte service fritt på en Tesla?

MultiMan
F fribygg skrev:
Använder man rå linolja till rostskydd under och behandlar i april/maj fastnar det mycket damm, men dammet bildar ju även det på sitt sätt ett skyddande skikt...
Det slutar rosta oavsett hur plåten såg ut innan, det är det fina med linoljan. Förutom andra bra saker som att den expanderar 10-15% under torkprocessen, är billig och helt miljövänlig.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Fel som fel vi pratade om tillförlitlighet och den som har minst fel är tillförlitligast.
Det kan även bero på ägarna. Jag har en fördom att ägaren av Tesla Y ser sin bil som en dator han loggar in i på morgonen och loggar ut från på kvällen. Ingen service eller skötsel behövs. Vid behov startas bilen om.
Det kan även bero på andelen förmånsbilar och privatleasing kontra privat ägande.

Frerider
P Pin skrev:
Det kan även bero på ägarna. Jag har en fördom att ägaren av Tesla Y ser sin bil som en dator han loggar in i på morgonen och loggar ut från på kvällen. Ingen service eller skötsel behövs. Vid behov startas bilen om.
Det kan även bero på andelen förmånsbilar och privatleasing kontra privat ägande.
Beror inte skötseln av en bil alltid av hur ägaren sköter den?
För man körväl med Tesla med? eller har jag missat något då du jämför den med en dator?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.