Om prylarna är CE märkta när de kommer med AliExpress så är det per definition fel eftersom CE märkningen fysiskt ska utföras i ett EU-land (såvitt det inte sitter någon och öppnar paketen på vägen förstås). Å andra sidan behövs ingen CE märkning om prylarna inte återförsäljs. Kunden står då själv för ansvaret att produkten uppfyller de krav som ställs.

Mikael_L
Nej.
CE-märkning ska i första hand utföras utav tillverkaren, och därmed alltså göras i tillverkarlandet.
Om detta inte går finns det en möjlighet för importören att utföra ev tester, CE-märka och sen ta över tillverkaransvaret.

hur skulle det se ut om man satt och CE märkte allting här i europa? Det är ju ingen brännstämpel direkt utan oftast direkt i formverktyget hos tillverkaren.

Mikael_L
Ja reglerna kräver att själva produkten ska ha CE-märket och att det ska vara synligt, lättläst och outplånligt (och om det är en produkt med krav på test av externa anmälda organ så ska deras identifieringskod också anbringas).

Men är produkten omöjlig att märka så får förpackningen istället ha märket.

Val av toppklämma handlade det ju om ;)
Wago 221 är svåra att misslyckas med om man skalar 11 mm och håller sig till rekommenderade trådar och areor.
Den får min röst.

(Och... CE är ingen kvalitetsgaranti oavsett om den är falsk eller äkta. i varje fall inte för de enklare produkter där tillverkaren själv har kontroll- och efterlevnadsansvar.)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
M MagHam skrev:
Wago 221 är svåra att misslyckas med om man skalar 11 mm och håller sig till rekommenderade trådar och areor.
Amen ... :)

Dock kör jag en hel del med icke öppningsbara toppklämmor också. För är det lite större jobb så sparar man pengar och tid med t.ex helacon eller wago 773.
Men för privatpersoner som inte gör av med så många och de extra sekunderna att öppna bygeln inte spelar någon roll är ju wago 221 ett mycket bra val.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
hur skulle det se ut om man satt och CE märkte allting här i europa? Det är ju ingen brännstämpel direkt utan oftast direkt i formverktyget hos tillverkaren.
Se mitt svar i föregående inlägg. Generellt sett är det dock inte alls någon omöjlighet att utföra märkning på vägen (dock ej ingjutning). Det är helt otroligt hur mycket som kan utföras i ett stort logistikcenter.

Frågan är ju om den behöver vara CE märkt. Det kan ju mycket väl vara en prydnad... Jag har beställt ett gäng för att ha att labba lågvolt med men skulle aldrig använda dem som kopplingsmaterial för starkström.

I en anläggning som kan tänkas modifieras vilket lätt händer när man börjar bo i sitt nybygge så skulle jag absolut köra Wago 221. Det är dessutom lätt att se att kopplingen blir rätt.

I fel persons händer så kan man misslyckas med allt.............Skarvningar i all ära men inte tror jag det beror på produktproblem om det sker nåt oväntat. Det är nog mer fusk/stress/okunnighet som avgör den saken och då oavsett om det är torix, wago eller sockerbitar.

Det blev Wago 221. För mig som är glad amatör och inte provat dessa klämmor tidigare så måste jag säga att det var riktigt trevligt att arbeta med dem. Lätt att skala rätt längd, fanns ju t.om. en markering på sidan! Jämfört med torix var ju det här underbart att arbeta med. Köpte på mig en helt gäng av alla storlekar.

Nackdelen är ju dock att de gamla dosorna är så små och nu med jord får jag knappt plats med allt under locket.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Om ni ska utöka en installation, hur gör ni då, alltså om alla klämmor är fullbestyckade? byter till en med fler anslutningar, eller en sladdstump och en klämma till?

tommib
Alltid klämma med fler anslutningar i första hand.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.