Gurkan_1963 skrev:
Sök bara på wago 222 på www.aliexpress.com /Gurkan
Tack så mycket , ja hittade dom ;)

Det känns för mig väldigt konstigt att wago (made in germany) kan säljas så billigt efter att de först ha varit i Kina och vänt!! Det kan bara inte vara äkta och kineser kan säkert också göra bra grejjor men den lilla fjädern och det skärande blecket kan väldigt lätt vara av sämre kvalite och förlora sin kontakt efter några år!?? Vem vågar chansa??

Eller säjer dom även "riktiga" För jag tyckte mig se dom komma från Kina.......

Kineser kan mycket väl göra bra saker, det handlar om vilka krav köparen ställer och att köparen verkligen kontrollerar att kraven uppfylls. Men när det gäller Wago så är i alla fall dom jag köpt tillverkade i Tyskland.

Efter att jag kollat mina askar i bilen ser jag att det INTE är samma kartonger och att alla mina är tillverkade i Tyskland och inte i Kina.

Redigerat:
brajt skrev:
Det känns för mig väldigt konstigt att wago (made in germany) kan säljas så billigt efter att de först ha varit i Kina och vänt!! Det kan bara inte vara äkta och kineser kan säkert också göra bra grejjor men den lilla fjädern och det skärande blecket kan väldigt lätt vara av sämre kvalite och förlora sin kontakt efter några år!?? Vem vågar chansa??

Eller säjer dom även "riktiga" För jag tyckte mig se dom komma från Kina.......
Det är iaf riktiga kartonger på bilderna på Ali. Fast det betyder ju inte nåt.

Bowman
Vad är det för skillnad på wago och helacon?
Wago har jag använt en del, men det kan bli lite trångt i bland.
Helacon, hur sätts kabeln fast?
Är dom löstagbara på samma sätt som wago?
Och är dom mindre än wago?

Dom du tänker på är wago 222 eller 221 används normalt inte i någon större omfattning av elektriker då dom tar för lång tid att montera jämfört med helacon eller vanlig wago dock ett lämpligt alternativ när man blandar dimensioner och kabeltyper tex rk mfl. Kostar också lite mer /mvh Andreas

Bowman
Andreas_kalmar skrev:
Dom du tänker på är wago 222 eller 221 används normalt inte i någon större omfattning av elektriker då dom tar för lång tid att montera jämfört med helacon eller vanlig wago dock ett lämpligt alternativ när man blandar dimensioner och kabeltyper tex rk mfl. Kostar också lite mer /mvh Andreas
Ja ok.
Men är det någon som kan svara på detta?

Helacon, hur sätts kabeln fast?
Är dom löstagbara på samma sätt som wago?
Och är dom mindre än wago?

Både wago och helacon finns med ett fjädrande bleck som låser fast ledaren genom att man pressar den förbi blecket går inte att ta loss igen eller det går men man gör inte det båda dessa är betydligt mindre än en 222

Såhär skiljer det

JPEG_20160327_164613_-373852423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• JPEG_20160327_164524_1821655784.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bowman
Ok, tack Andreas.
Så en helacon är inte en man öppnar och stänger vanligtvis alltså?

Helt korrekt man kan lossa en ledare om man är envis men normalt så klipper man och byter

Gurkan_1963 skrev:
Det är iaf riktiga kartonger på bilderna på Ali. Fast det betyder ju inte nåt.
Var det äkta från Ali?

Mikael_L
Bowman skrev:
Ok, tack Andreas.
Så en helacon är inte en man öppnar och stänger vanligtvis alltså?
På bilden är det Helacon + Wago 222 (som är öppningsbar)

Wago 773 och Helacon är i princip samma sak, men med skillnad i utförande.

Helacon är mest min favorit (med vissa undantag) bland ej öppningsbara klämmor.
För den är lite mer lättjobbad och snabbjobbat och lite mindre risk för att kardeler börja vika sig och krångla osv.
Men Helacon har alla anslutningar på en rad och tar större plats i dosan än motsvarande Wago 773, som är dubbelradig.
Så är det trångt i dosan väljer jag ofta en wago 773 istället.

En ännu mindre toppklämma är malmbergs, men den är bra mycket krångligare att få in FK i (men godkänt såvitt jag förstått) , så den använder jag nästan bara i utanpåliggande Kulo-installationer med små kulo-dosor.

Men jag har börjat landa i att alltid försöka ha 2pol, 4pol, 6pol och 8-pol wago och 3 och 5pol Helacon i bilen.

Sen är ju lite Wago 221 nödvändigt, när biledare och mångkardeliga ledare ska kopplas. Passar även till ett väldigt brett område av area.
Och nu är den öppningsbara Wago 221 såpass mycket mindre än föregångaren Wago222 att jag ibland överväger att endast köra på detta. Men priset avskräcker lite.

Sen måste man ju ha lite ubåtar, sockerbitar, fiskögon och annat tjafs, annars är man ju ingen riktig elekriker.

Och så, några tomteluvor, Torix, för att visa lärlingar vad de gamla pensionerade elektrikerna var tvungen att jobba med och sen berätta att den skiten är bara att klippa bort direkt man ser det. :D

• Gilla
zyonee och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
lakasund1500
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.