59 674 läst ·
87 svar
60k läst
87 svar
Val av toppklämma - elinstallationer
Det är det säkert inte, men centralen ska bytas i samband med jobbet och då får han fixa det.
Fel av mig, det är Wago 773 som har 2-4-6-8 och Wago 221 samt 222 har 2-3-5.
Hellermann mini är något mindre och har 2-3-4-5-6-8 poliga.
Tex. E 1440977
Ps
Normalt har man nått hål ledigt sedan man kopplat för att underlätta ev framtida ändringar. Så för mig går det 40% fyror 40% sexor samt 15 % tvåor och 5 % åttor. Jag använder nästan uteslutande Wago 773
Hellermann mini är något mindre och har 2-3-4-5-6-8 poliga.
Tex. E 1440977
Ps
Normalt har man nått hål ledigt sedan man kopplat för att underlätta ev framtida ändringar. Så för mig går det 40% fyror 40% sexor samt 15 % tvåor och 5 % åttor. Jag använder nästan uteslutande Wago 773
Helacon plus mini är små, något mindre än wago 221. Och billigare, men jobbiga om man inte gör rätt med en gång, dvs svårt att få ur FK man har stoppat in och ångrar sig.
Aningens svårare att handha också för den utan erfarenhet.
Sen har Rexel en riktigt microliten toppklämma
http://www.bizline.se/biz-300-604-toppklamma-mini-4-port-x100
Jag har dock känt mig lite tveksam inför den och inte köpt något paket själv. Och kollegor till mig är inte heller förtjust i den.
Jag tror den passar bäst om man ska göra en kulo-installation med små trånga kulodosor och trångt inne i brytare och uttag osv. Samt att det då är EK-ledare.
Aningens svårare att handha också för den utan erfarenhet.
Sen har Rexel en riktigt microliten toppklämma
http://www.bizline.se/biz-300-604-toppklamma-mini-4-port-x100
Jag har dock känt mig lite tveksam inför den och inte köpt något paket själv. Och kollegor till mig är inte heller förtjust i den.
Jag tror den passar bäst om man ska göra en kulo-installation med små trånga kulodosor och trångt inne i brytare och uttag osv. Samt att det då är EK-ledare.
Jag köpte en låda "Wago" från AliExpress.com men de var helt värdelösa tyvärr.
Fungerade inte alls på 1,5kvmm, kablarna drar man ut med lite handkraft... 2,5kvmm fungerar de för men jag skulle inte använda dem i huset!
Det är säkert skillnad på olika leverantörer och den jag köpte av finns inte kvar på AliExpress.com...
Fungerade inte alls på 1,5kvmm, kablarna drar man ut med lite handkraft... 2,5kvmm fungerar de för men jag skulle inte använda dem i huset!
Det är säkert skillnad på olika leverantörer och den jag köpte av finns inte kvar på AliExpress.com...
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Det behöver inte vara så. Finns många som CE märker även om de inte uppfyller kraven får att få göra det. Fungerar ända tills nån anmäler saken och driver det till sin spets.U Uffe A skrev: