378 läst ·
3 svar
378 läst
3 svar
Materialval för offerbräda - norrlandsfuru eller gran?
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Det rekommenderade valet är i första hand kärnvirke av furu, men det kan jag inte få loss från någon såg i närheten.
Det jag kan få tag på är antingen gran eller norrlandsfuru med en del kärna.
Har svårt att läsa mig till vilket av dessa alternativ som är bästa valet. Generellt säger man att gran är bättre än furu, men även att norrlandsfuru har bättre motståndskraft än vanlig furu.
Så någon kunnig, vad är bästa valet?
Det jag kan få tag på är antingen gran eller norrlandsfuru med en del kärna.
Har svårt att läsa mig till vilket av dessa alternativ som är bästa valet. Generellt säger man att gran är bättre än furu, men även att norrlandsfuru har bättre motståndskraft än vanlig furu.
Så någon kunnig, vad är bästa valet?
Längst hållbarhet har väl garanterat moderna plåtdetaljer..😀
Sen är det svårt att få loss rätt bit i virkeshögen eller att nån tänker garantera dig att få en bit med så mycket kärna som möjligt..
bästa är väl att rota i virkeshögen och ta den plankan man hittar med mest andel kärna om det bara är nån enstaka planka man ska ha tag i annars om man ska ha många meter så lär man nog leta på nån hobbysåg eller liten bondsåg som kan såga ut sånt virke som du önskar.. ibland har finsnickerier eller folk som håller på med mer reparationer av k märkta byggnader osv brukar ha lokal kännedom om sågar som brukar vara behjälpliga..
ibland kan man hitta såna annonser om nån bonde eller nån som timrar timmerstommar som har grejer att såga själv för att få ut dom bitar som önskas
Sen är det svårt att få loss rätt bit i virkeshögen eller att nån tänker garantera dig att få en bit med så mycket kärna som möjligt..
bästa är väl att rota i virkeshögen och ta den plankan man hittar med mest andel kärna om det bara är nån enstaka planka man ska ha tag i annars om man ska ha många meter så lär man nog leta på nån hobbysåg eller liten bondsåg som kan såga ut sånt virke som du önskar.. ibland har finsnickerier eller folk som håller på med mer reparationer av k märkta byggnader osv brukar ha lokal kännedom om sågar som brukar vara behjälpliga..
ibland kan man hitta såna annonser om nån bonde eller nån som timrar timmerstommar som har grejer att såga själv för att få ut dom bitar som önskas
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Jo, visst plåt håller längst, men är också synnerligen ocharmigt och inte heller min frågeställning.P polaris78 skrev:Längst hållbarhet har väl garanterat moderna plåtdetaljer..😀
Jag ska ha 50 löpmeter så att välja ut en enskild bräda funkar inte heller så bra. Särskilt inte när ingen av mina tillhängliga sågar har på lager utan måste hyvla åt mig. Den ena kan erbjuda gran, den andra norrlandsfuru med del av kärna.
Frågan är vilket jag skall välja.
Klicka här för att svara