59 674 läst ·
87 svar
60k läst
87 svar
Val av toppklämma - elinstallationer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 194 inlägg
Jag tycker inte att det "lyser hempulare lång väg" om det är använt Torix. Möjligtvis om dom är felmonterad så att FK:n inte är lindande runt varandra en bit.Fred vom Jupiter skrev:
Olika varianter av Torix har ju dominerat i typ 40-50 år, det är ju på senare tid som dom har blivit ersatta av andra bättre toppklämmor bara. Dom var ju inte perfekta, men det är ingen toppklämma. Wago 773 och Helacon t.ex. är jobbiga att dra ur trådar ur, Wago 222 (öppningsbara Wago) är hård i fjädrarna så det kan göra lite ont i fingrarna att öppna och stänga dom.
Edit: Oj! Jag läste "Torix", men du hade skrivit "Sockerbit"! Ja, om det är kopplat med sockerbitar så är det troligtvis en hempulare eller en "kattskinnsgnuggare".
//Patrik
Att det "lyser hempulare" om sockerbitar är nog endast för att elektrikerna väldigt sällan använder sig av sockerbitar.Fred vom Jupiter skrev:
Jag har lite svårt att se felen med sockerbitar och varför dom är såpass lite använda, jag tycker gott att det kunde omvärderas lite.
Men en fördel med ubåten vs nackdel med sockerbiten är att ifall man bara sätter in kablarna från ena hållet så spar det tid vid montaget men med sockerbiten får man då mer öppet till spänningsförande delar.
Det antar jag är skälet till vurmen för ubåt gentemot sockerbiten.
För ett par år sedan snackade jag med en säljare på Helacon, han sa att man INTE får återanvända deras toppklämmor. Om man måste ta ur en ledning så måste man klippa alla och byta klämman....
Någon som vet om det fortfarande gäller? Gäller det även Wago?
Någon som vet om det fortfarande gäller? Gäller det även Wago?
Personligen brukar jag kasta Wago 773 om det behöver göras om. Känns som en engångspryl tycker jag. Sätter 222 på ställen där man kan tänkas behöva ändra. Borde inte fjäderblecket kunna ta stryk om man drar ut ledaren med våld? Den är väl en låsande konstruktion?
Har iofs inte dissekerat en 773.
Hittar dock inte någon information från tillverkaren.
Har iofs inte dissekerat en 773.
Hittar dock inte någon information från tillverkaren.
Bara man inte gör som jag tror nattugglan menar med att peta för att lossa klämman är det nog inga större problem att återanvända Wago odyl. Det är inte så smidigt men det går ju att lossa trådar om man vill, viktigast är nog att man inte bara försöker dra i stort utan se till att vrida rejält samtidigt. En smidig kort näbb-, flacktång så man får kraft nära planet så går det fint, åtminstone för mig som inte jobbar med detta yrkesmässigt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 194 inlägg
Kan tillägga att det är myyyycket lättare att lossa på EK än FK i en Wago 773 eller Helacon.
//Patrik
//Patrik
Nix inte i mäthålet, utan i hålet för kabeln. Är mejseln smal så går den in fint jäms med kabeln. Mejseln skall bändas i sidledes lite så att blecket/stålet trycks upp, det är lite trixigt men det går när man får kläm på det. Jag är ingen elektriker så mitt ord väger lätt just nu, men så lyckades jag pillra ut kablarna istället för att klippa av dem.Patrik_Hed skrev:
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Du vet att instruktionerna är att man ska hålla de sträckta samtidigt som man lirkar kopplingsklämman fram och tillbaka va? Man får rätt snabbt in tekniken. En Ek är lättare att lossa än en FK. Att pilla med mejsel eller andra saker är inget man ska ens tänka tanken. Annars har man snabbt ett djupt jack i handen.nattugglan11 skrev:Nix inte i mäthålet, utan i hålet för kabeln. Är mejseln smal så går den in fint jäms med kabeln. Mejseln skall bändas i sidledes lite så att blecket/stålet trycks upp, det är lite trixigt men det går när man får kläm på det. Jag är ingen elektriker så mitt ord väger lätt just nu, men så lyckades jag pillra ut kablarna istället för att klippa av dem.
Såg att wago 222 med tre kopplingar låg på 3-4 kr styck i sverige. Så jag var vara tvungen att kolla på Ali. Och jovisst, köpte hem 100 st för knappt 20 USD. Återkommer med info om dom är riktiga eller CE så att säga....
Priset på Wago 222 spelar knappt någon roll för man använder bara någon enstaka ibland. För en privatperson kanske det blir lite billigare att beställa men för en yrkesman som kan plocka med sig en ask när han ändå ska till grossisten är det nog mer ekonomiskt än att lägga tid och "besvär" på att beställa från utlandet. Dessutom handlar ju vi betydligt billigare än "vanliga" människor. Så tipset är ge elektrikern lite bullar så får du säkert dom Wago 222 du behöver i utbyte.