Bowman
Mikael_L skrev:
På bilden är det Helacon + Wago 222 (som är öppningsbar)

Wago 773 och Helacon är i princip samma sak, men med skillnad i utförande.

Mer text..:D
Ja ok!
Ja jag är bara en bara en hemmapulare, så öppningsbara wago kommer nog funka bra dåtrots allt.
Himla smidiga och återanvändbara.
Får kanske sätta en dosa utan på min insänkta dosa på väggen så jag får plats med härvan av kablar och wagos.
Det är bara i ett arbetsrum i ett kallförråd. så det behöver inte vara supersnyggt :)
Tack för hjälpen!

Bowman
Mikael_L skrev:
Om du kollade lite mer i början av tråden fanns ju denna länk, med ganska många kopplingar beskrivna.
[länk]

Men så en bild på nya Wago 221 vs 222
[bild]
Ja men det förklarade inte riktigt hur dom olika funkade och om dom var öppningsbara osv. eller så missade jag det :)
Men dom nya wago ser kalas ut, hittar man dom överallt med?

Redigerat:
Mikael_L
De där med orangea fällarmar fungerar exakt likadant. Det är nya Wago 221 vs gamla 222.

Den nya är överlägsen. Tar mindre plats, transparent så man ser att saker kommit rätt, armen är bredare och gör inte alls lika ont i fingrarna att manöverera.

221 har hittat ut till någon "vanlig butik". Vill man inte beställa ifrån elbutik.se så har jag för mig att Bauhaus har den i sortimentet. Men andra forumister kan nog berätta lite var dom har sett 221, och var den inte dykt upp än.

Nä den toppklämman är faktiskt ganska kalas, men kostar väl 1-2 kr mer.

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nä den toppklämman är faktiskt ganska kalas, men kostar väl 1-2 kr mer.
För att förtydliga, den nya kostar inte mer än den gamla öppningsbara men de öppningsbara kostar mer än de som inte är öppningsbara. :)

Jag har upptäckt en liten nackdel med de nya jämfört med de gamla. Om man trycker in klämmorna lite oförsiktigt i dosan har de nya lättare för att råka öppnas. Man får vara mer försiktig med de nya.

• Gilla
Tobbe_3 och 5 till
  • Laddar…
tommib
Hornbach Botkyrka har Wago221. Till typ samma pris som elbutik.se. På bauhaus har jag inte sett den (men har heller inte letat).

E
Citat Mikael_L: "Men jag har börjat landa i att alltid försöka ha 2pol, 4pol, 6pol och 8-pol wago och 3 och 5pol Helacon i bilen."

Säg istället: 8-håls, 6-håls osv.
Poler är något som har, eller kan ha olika spänning.

(En orange Wago 773 har alltså en pol med tre anslutningar)

Du tycker antagligen att det inte spelar någon roll, alla fattar vad som avses.
Problemet kommer i andra sammanhang t.ex. när man talar om för en nybörjare att det behövs ett tvåpoligt relä.
Då blir det lätt missförstånd.

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Electrony skrev:
Citat Mikael_L: "Men jag har börjat landa i att alltid försöka ha 2pol, 4pol, 6pol och 8-pol wago och 3 och 5pol Helacon i bilen."

Säg istället: 8-håls, 6-håls osv.
Poler är något som har, eller kan ha olika spänning.

(En orange Wago 773 har alltså en pol med tre anslutningar)

Du tycker antagligen att det inte spelar någon roll, alla fattar vad som avses.
Problemet kommer i andra sammanhang t.ex. när man talar om för en nybörjare att det behövs ett tvåpoligt relä.
Då blir det lätt missförstånd.
Jag förstår vad du menar och håller med dig.

Men att kalla klämman med 2 anslutningar för 2-polig verkar vara branschstandard. Elbutik skriver inte ut ordet 2-polig i sin produktbeskrivning. Men Conrad, Eldirekt, Jula och Selga gör det märkte jag efter en snabb googling.

Och hur många anslutningar är det på en fyrpolig asynkronmotor...;)

Gäller att veta vad man pratar om. Men jag har också stört mig på de som pratar poler istället för hål på toppklämmor då det är så uppenbart annorlunda mot alla andra sammanhang när man pratar poler.

PNO skrev:
Och hur många anslutningar är det på en fyrpolig asynkronmotor...;)
2 eller 3
Belysande exempel. Här avses ju magnetiska omslagspoler per varv.

Redigerat:
I mina trakter säger man Wago fyror, Wago tvåor osv

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Kapar tråden lite men eftersom det ändå handlar om ungefär samma sak hoppas jag att det är okej. Vi är relativt nyinflyttade och håller på att renovera lite. Varje rum som renoveras ska få nya eluttag och brytare och i samband med det ska det dras fram jord till uttagen. Det är ganska fullt idag i de gamla dosorna och det är idag kopplat med torix. Vilken typ av toppklämma är minst om man vill låta bli att fortsätta med torix?

tommib
Wago 221 är minst. Eller ja, ubåt är minst men det är inte en "toppklämma" och är inte heller en bra idé.

Som du vet får detta bara göras av elfirma med auktorisation.

Jag skulle använda Wago 221. Enda begränsningen med den är att max antal kablar är 5st. Har du många förgreningar från samma dosa kan det framför allt bli fler jord och nollor än så. Skarvar du 2*5 blir det ändå bara 8platser ändå.

Beroende på hur fixig du är så är det stor sannorlikhet att du någon gång kommer peta i dosorna och då är det väldigt skönt att ha wago 221 monterade.

Då blir det nog Wago 221. Jag ska se över antalet kablar eftersom jag vet att det från samma dosa förgrenar sig till flera rum.

Jag är medveten om att det bara är elektriker som får göra det och dragningen från centralen fram till dosorna kommer en elektriker att göra. Att däremot dra nya trådar i rören och byta uttag är ju inte så svårt att fixa själva.

tommib
Det är inte särskilt svårt att koppla in ledarna i centralen heller, om det är det du betraktar som problemet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.