Buskfyggaren
Det här året står jag inför en ommålning av huset.

Det är stående träpanel (lockpanel). Målat "original" med en lösningsbaserad oljefärg, sedan har förr-förra ägaren tyvärr målat med en akrylatfärg för ca 10 år sedan. Akrylatfärgen flagnar ordentligt på sina ställen men verkar för det mesta sitta rätta bra, den gamla oljefärgen som visar sig därunder verkar sitta som sten.

Till saken hör att det inte finns någon luftspalt, vindpappen eller liknande sitter direkt bakom panelbrädorna och spikläkten är bakom vindpappen.

Jag vill helst måla med en oljefärg igen och det som finns att tillgå då är t.ex. beckers oljefärg som är en vattenbaserad alkydoljefärg förstärkt med akrylat.

Enligt en säljare på en färgbutik så skulle denna gå att måla på akrylatfärgen. Vad säger ni? Jag har hört att man inte ska måla alkydfärg ovanpå en akrylat men gäller det även vattenbaserade alkydoljefärger? Akrylatfärger i dåligt skick brukar ju rekommenderas att grundmåla igen och då blir det ju en alkydbaserad grundfärg på akrylaten.

Det som oroar mig är att det inte finns någon luftspalt och att en akrylatfärg egentligen är för tät, men är en vattenbaserad alkydoljefärg bättre i det avseendet eller är det ingen skillnad? Det finns en del rötskador, men inget överdrivet, nästan bara i lockbrädorna och då i ändträet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.