11 037 läst ·
81 svar
11k läst
81 svar
Vad ska man tolerera
Ska man anklaga någon för att ha dödat, så ska man ha rätt bra på fötterna. Då räcker det inte med att bara ha hört händelsen. Men prata med grannen om ni inte redan gjort det, brukar hunden springa lös så är det ju vatten på er kvarn. Är det en förnuftig hundägare så tar han tag i problemet.
Jodå, det händer även där. Men något ni kan göra är att titta igenom hunden, för katten lär ju ha försvarat sig rejält. Har hunden inga bit eller rivsår, så lär den vara oskyldig.AndersMalmgren skrev:
Vänd på det. Skulle du själv uppskatta att bli anklagad för något dylikt utan att personen har minsta bevis?SueCia skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Bra att du sade det för de har jag helt glömt berätta, den har gjort utfall mot mig och min son när den varit lös i deras trädgård förut (inget stängsel) även pappa har varit med om utfall och då har han varit tydlig mot ägaren att om den biter så knäcks nacken på platsmexitegel skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Listig grävling som låter som en hund
OK, stryk det där med "förnuftig"AndersMalmgren skrev:
Om hunden gör aggressiva utfall, och då menar jag aggressiva i dess rätt bemärkelse och inte en hund som springer för att leka (är man bara inte hundrädd så är skillnaden uppenbar), och därtill med en hundägare som inte tagit tag i problemet (vad ni vet? - Det tar tid att lära gamla hundar sitta....) så är det på sin plats med ett allvarligt samtal med hundägaren.
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
MEN, på gott och ont så behövs det rätt mycket för att ni ska få myndigheterna att ingripa. Det finns också mycket man som hundägare själv kan göra, tyvärr uppfattar jag att många hundägare inte tar tag sin hundars olater och tar den enkla utvägen och bara säger att "Fido är sån". Att uppfostra en hund är normalt inte alls svårt, det handlar bara om att vara konsekvent, VÄLDIGT konsekvent. Om er granne är sådan, så kan ett tips i all välmening om hundklubbar vara välmenat och kanske ge hundägaren en spark i rätt riktning.
Avlivning ska alltid vara sista utvägen, även om det är det man i affekt gärna vill se.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
De har haft problem med denna grannes hund länge, och hennes förra hund innan dess, hon kan uppenbart inte sköta hundar :/ Men som du säger är det nog svårt att få rätt i frågan och få hunden tvångsavlivad. Man får vänta in tills hunden gör nästa utfall mot mig eller min pappa och då passa på att nacka den
Låter som om det är större problem med ägarna än med hunden, tråkigt med folk som inte kan ta hand om sina djur.
Åååå, jooo, har både hund och katt hemma på vår inhägnade gård, katten har för övrigt egen bur när den är utomhus...
Tråkig situation...
//Jante
Åååå, jooo, har både hund och katt hemma på vår inhägnade gård, katten har för övrigt egen bur när den är utomhus...
Tråkig situation...
//Jante
Jag brukar alltid värna om grannsämjan mer eller mindre... Men framförallt välja sina strider. Men om jag skulle misstänka att grannens hund skadat min katt... Så är det en strid jag skulle ta. Min katt är viktigare än grannsämjan.
Men mitt tips är nog att mamman låser in sin son, så vi har någon byggperfektionist kvar här att beskåda.
Och inte heller någon att sucka över....
Men mitt tips är nog att mamman låser in sin son, så vi har någon byggperfektionist kvar här att beskåda.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Du får nog vänta några år innan han bygger något, lillkillen är ju bara 3 bastOdjuret skrev:Jag brukar alltid värna om grannsämjan mer eller mindre... Men framförallt välja sina strider. Men om jag skulle misstänka att grannens hund skadat min katt... Så är det en strid jag skulle ta. Min katt är viktigare än grannsämjan.