Ska man anklaga någon för att ha dödat, så ska man ha rätt bra på fötterna. Då räcker det inte med att bara ha hört händelsen. Men prata med grannen om ni inte redan gjort det, brukar hunden springa lös så är det ju vatten på er kvarn. Är det en förnuftig hundägare så tar han tag i problemet.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Aldrig hört om en räv som tagit husdjur i Ålsten, Bromma. Men nej nog svårt att bevisa att det var just grannens hund, dock hördes både katt och hund inne från villan, dock var det för sent när pappa kom ut
Jodå, det händer även där. Men något ni kan göra är att titta igenom hunden, för katten lär ju ha försvarat sig rejält. Har hunden inga bit eller rivsår, så lär den vara oskyldig.

SueCia skrev:
Värna om grannsämjan när grannhunden dödat en familjemedlem? Högst sannolikt på eran tomt... Skulle inte bry mig om grannsämja här...
Vänd på det. Skulle du själv uppskatta att bli anklagad för något dylikt utan att personen har minsta bevis?

mexitegel skrev:
Ska man anklaga någon för att ha dödat, så ska man ha rätt bra på fötterna. Då räcker det inte med att bara ha hört händelsen. Men prata med grannen om ni inte redan gjort det, brukar hunden springa lös så är det ju vatten på er kvarn. Är det en förnuftig hundägare så tar han tag i problemet.
Bra att du sade det för de har jag helt glömt berätta, den har gjort utfall mot mig och min son när den varit lös i deras trädgård förut (inget stängsel) även pappa har varit med om utfall och då har han varit tydlig mot ägaren att om den biter så knäcks nacken på plats

C
AndersMalmgren skrev:
Finns inget vittne till händelsen
"Brist på spaningsuppslag" alltså. Katten kan lika gärna åkt på stryk av en grävling eller nåt.

Listig grävling som låter som en hund

• Gilla
McStewart
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Men något ni kan göra är att titta igenom hunden, för katten lär ju ha försvarat sig rejält. Har hunden inga bit eller rivsår, så lär den vara oskyldig.
Bra förslag.

AndersMalmgren skrev:
Bra att du sade det för de har jag helt glömt berätta, den har gjort utfall mot mig och min son när den varit lös i deras trädgård förut (inget stängsel) även pappa har varit med om utfall och då har han varit tydlig mot ägaren att om den biter så knäcks nacken på plats
OK, stryk det där med "förnuftig" :)
Om hunden gör aggressiva utfall, och då menar jag aggressiva i dess rätt bemärkelse och inte en hund som springer för att leka (är man bara inte hundrädd så är skillnaden uppenbar), och därtill med en hundägare som inte tagit tag i problemet (vad ni vet? - Det tar tid att lära gamla hundar sitta....) så är det på sin plats med ett allvarligt samtal med hundägaren.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

MEN, på gott och ont så behövs det rätt mycket för att ni ska få myndigheterna att ingripa. Det finns också mycket man som hundägare själv kan göra, tyvärr uppfattar jag att många hundägare inte tar tag sin hundars olater och tar den enkla utvägen och bara säger att "Fido är sån". Att uppfostra en hund är normalt inte alls svårt, det handlar bara om att vara konsekvent, VÄLDIGT konsekvent. Om er granne är sådan, så kan ett tips i all välmening om hundklubbar vara välmenat och kanske ge hundägaren en spark i rätt riktning.

Avlivning ska alltid vara sista utvägen, även om det är det man i affekt gärna vill se.

De har haft problem med denna grannes hund länge, och hennes förra hund innan dess, hon kan uppenbart inte sköta hundar :/ Men som du säger är det nog svårt att få rätt i frågan och få hunden tvångsavlivad. Man får vänta in tills hunden gör nästa utfall mot mig eller min pappa och då passa på att nacka den

Låter som om det är större problem med ägarna än med hunden, tråkigt med folk som inte kan ta hand om sina djur.
Åååå, jooo, har både hund och katt hemma på vår inhägnade gård, katten har för övrigt egen bur när den är utomhus...

Tråkig situation...
//Jante

O
Jag brukar alltid värna om grannsämjan mer eller mindre... Men framförallt välja sina strider. Men om jag skulle misstänka att grannens hund skadat min katt... Så är det en strid jag skulle ta. Min katt är viktigare än grannsämjan.

Men mitt tips är nog att mamman låser in sin son, så vi har någon byggperfektionist kvar här att beskåda.:p
Och inte heller någon att sucka över....

Ett tips är att inte dokumentera på ett publikt forum att du tänker döda grannens djur. Om du nu verkligen har för avsikt att göra det. Blir svårare att hävda nödvärn då.

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag brukar alltid värna om grannsämjan mer eller mindre... Men framförallt välja sina strider. Men om jag skulle misstänka att grannens hund skadat min katt... Så är det en strid jag skulle ta. Min katt är viktigare än grannsämjan.

Men mitt tips är nog att mamman låser in sin son, så vi har någon byggperfektionist kvar här att beskåda.:p
Och inte heller någon att sucka över....
Du får nog vänta några år innan han bygger något, lillkillen är ju bara 3 bast :D

O
AndersMalmgren skrev:
Du får nog vänta några år innan han bygger något, lillkillen är ju bara 3 bast :D
Men du vet själv vilken tid det tar att renovera... så det är väl lika bra att han börjar direkt :p :D

• Gilla
Poxeman
  • Laddar…
harry73
Odjuret skrev:
Det var nog dig din mamma skulle låsa in :D

Finns någon hundras som är framavlad för att äta vargar som försöker äta boskap. Skaffa en sån och låt problemet lösa sig självt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.