11 037 läst ·
81 svar
11k läst
81 svar
Vad ska man tolerera
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Visst, kattgård och hundgård dör även tak är staket på köper jag, annars koppel. I detta fall finns inget staket alls och hunden är känd för att inte stanna på tomten
Det där är nog det bästa du skrivit någonsin! Där steg du rejält i mina ögonAndersMalmgren skrev:
Inte bara att du har katt, du har rätt syn, att katter ska vara inomhus!
Det finns det mycket delade åsikter om! Men denna tråd handlar inte om katter ska vara inne eller ute. Många sådana trådar har tagit upp mycket utrymme på Byggahus, bland annat av Anders Malmgren.Odjuret skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Jag tycker dock inte det är okej att tamhundar ska springa lösa och äta upp andras katter bara för att jag förespråkar innekatter 
Få se nu. Bevisen som finns för att grannhunden bitit ihjäl katten är vad jag förstår att hunden tidigare gjort (vad som uppfattats som) aggressiva rusningar mot människor, att den skäller i tid och otid och att överfallsplatsen ligger 10 meter från grannens tomt. Om jag inte missat något känns det som väldigt tunn bevisning för att vilja ha ihjäl hunden. En polisanmälan om sakskadan (katten alltså) kan man ju alltid göra, men att från det peka ut grannen som ansvarig känns inte hållbart.
Det är knappast ett okänt fenomen att hundar jagar katter. Det ligger liksom i hundars natur. En hund har normalt sett ingen chans att hinna ikapp en katt. Normalt sett vinner även en katt ett slagsmål med en hund.
I det här fallet handlar det om en väldigt svag och nästan blind katt. Så dålig att den skulle avlivas inom snar framtid. En sådan katt bör inte vara ute. Den är ett lätt offer för både rävar, grävlingar, och hundar.
Hundar ska givetvis vara kopplade, eller under sådan uppsikt. Men även hundar kan rymma, och hitta på rackartyg. Men i det här fallet vi ju inte ens TS med säkerhet om det verkligen är hunden som gjort något.
I det här fallet handlar det om en väldigt svag och nästan blind katt. Så dålig att den skulle avlivas inom snar framtid. En sådan katt bör inte vara ute. Den är ett lätt offer för både rävar, grävlingar, och hundar.
Hundar ska givetvis vara kopplade, eller under sådan uppsikt. Men även hundar kan rymma, och hitta på rackartyg. Men i det här fallet vi ju inte ens TS med säkerhet om det verkligen är hunden som gjort något.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Hundar är rätt puckade djur så en frisk katt har inget problem att vinna en fight med sådan nej. Försvarar dock inte att lämna dem utan uppsikt
Absolut skrivet i affekt, det kan bli så när vi kattälskare råkar ut för liknande händelser. Det är smärtsamt men vi sansar oss dock i regel efter ett tag.knipo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Om inte hundälskare triggar dig igen 
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag har själv hundar, dock små saker som väger runt 4 kg, men håller med om att det finns många som inte borde ha hund, eller djur över huvud taget. Jag hatar folk med lösa hundar utan koll eller med flexikoppel fullt utrullat.
Vår ena hund blev attackerad av mor & fars grannars hund förra sommaren. Deras hund var lös och vår tjej satt då i sambons knä på kanten av mina föräldrarnas altan, med koppel på. Vår hund skällde en gång på något och plötsligt kommer grannens hund i full fart och hoppar upp och hugger vår tjej i sidan/magen. Jag uppfattade inte vad som hände men sambon skrek till så jag sprang fram och tog bort grannarnas terrier. Som tur är gick det bra med vår tjej, förutom att hon nu är än mer rädd för andra hundar.
Det tråkiga är att grannarnas hund har attackerat en annan hund i grannskapet, samt att de tyckte att det var vår tjejs fel, för hon skällde ju. Tyvärr har de fortsatt ha hunden lös, men som tur är har dom flyttat nu.
Så hade de inte varit för grannsämjan, de var bra vänner till familjen, så hade dom nog fått höra ett och annat. Så jag kan förstå Anders, men samtidigt är det ju ägaren som borde straffas, inte hunden.
Förövrigt önskar jag att kattägare hade samma krav på ansvar som hundägare, jag fullständigt hatar när katter klättrar på bilar osv.
Vår ena hund blev attackerad av mor & fars grannars hund förra sommaren. Deras hund var lös och vår tjej satt då i sambons knä på kanten av mina föräldrarnas altan, med koppel på. Vår hund skällde en gång på något och plötsligt kommer grannens hund i full fart och hoppar upp och hugger vår tjej i sidan/magen. Jag uppfattade inte vad som hände men sambon skrek till så jag sprang fram och tog bort grannarnas terrier. Som tur är gick det bra med vår tjej, förutom att hon nu är än mer rädd för andra hundar.
Det tråkiga är att grannarnas hund har attackerat en annan hund i grannskapet, samt att de tyckte att det var vår tjejs fel, för hon skällde ju. Tyvärr har de fortsatt ha hunden lös, men som tur är har dom flyttat nu.
Så hade de inte varit för grannsämjan, de var bra vänner till familjen, så hade dom nog fått höra ett och annat. Så jag kan förstå Anders, men samtidigt är det ju ägaren som borde straffas, inte hunden.
Förövrigt önskar jag att kattägare hade samma krav på ansvar som hundägare, jag fullständigt hatar när katter klättrar på bilar osv.