Utan att gå in på detaljer så är tillsynskraven långt mycket högre för hundar än katter. Det har förts många diskussioner genom åren om detta, men det finns prejudicerande fall. Resonemanget som fördes då och som ligger till grund för skillnaden har jag för mig mynnade i upplevda problem med katt som bajsade i sandlåda.

Man har mycket större tolerans mot katter och det har att göra med att de anses vara mer av ett frigående djur som springer omkring själv ute, hundar är mer "domesticerade" och man har därför som ägare mycket större krav på sig i tillsynen av dem.

Det är det generella.

Ska man inleda åtgärder mot en olämplig djurägare är det det "gamla vanliga" som gäller. Dvs dokumentation, tid, händelse, gärna vittnen, dokumentation (film, bild, ljudupptagning etc) om möjligt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K
Kan ni inte spionera och driva ett vanvårdsfall mot hund och hundägare? Lämnar kvinnan hunden ensam längre perioder, slår hon den?

En hund som blir väl omhändertagen är inte aggresiv och gör absolut inte utfall mot grannar!

Tror att ni har större chans att bli av med hunden via länsstyrelsen än via polisen.. beter sig hunden dessutom likadant mot andra grannar så skulle jag tro att grannsämjan kan bli bättre om ni blir av med hunden; även om tanten i fråga kanske inte blir så glad så kommer kanske andra grannar bli väldigt tacksamma!

Hunden skäller välldigt mycket så det hörs ut på gatan, hon skriker "tyst" åt den som om det skulle hjälpa :)

Beklagar det inträffade.

En polisanmälan om kattens öde är väl inte fel? Som med det mesta lägger polisen ner ärendet, men det finns ändå registrerat att ett eller flera aggresiva varelser rör sig i området. Kan vara bra om liknande incidenter händer i framtiden.
Vet du vad för hundras det är? Det behövs inte en speciellt stor hund för att knäcka nacken på en liten katt. Om det finns bitmärken i katten borde en veterinär eller liknande mot betalning kunna avgöra vad för djur som dödat katten.

Jag tycker att dina föräldrar skall ta upp händelsen med din granne för att rensa luften. Kan inte vara roligt för grannen om det kommer ut i grannskapet att hens hund anklagas för att dödat grannkatten utan fått tillfälle att bemöta anklagelserna.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kärringen är redan gravt ouppskattad i grannskapet :D
Nej men visst borde det polisanmälas, då är det också enklare att gå fri om man tar saker i egna händer nästa gång den gör utfall mot en.
Det är en Spansk vattenhund, äcklig som satan med stripig päls smutsig som satan, ser ut som den rullat sig i sin egen avföring.

Nu låter det ju rätt klart att det är hunden som är den skyldige.

Men alternativet räv eller grävling är inte så omöjligt som man skulle kunna tro. Ålsten vet jag inte, men rävar är rätt vanliga här i Spånga där jag bor. För några år sedan slaktade en räv en hel "kanin klubb" i grannkvarteret, många barn blev av med sina kaniner på kort tid. Och jag har sett räv vid Brommaplan. Inte så himla långt från Ålsten (och jag har snubblat på en grävling i Fredhäll, för rätt många år sedan).

Om man då leker djävulens advokat, så kan ju hundskallen bero på att hunden skällde på räven, kanske tom försökte skydda katten.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Grannsämjan verkar ju körd ändå låter det som..

.. om det fanns/finns bevis för att det var grannens hund som gjort något dyligt skulle jag polisanmäla utan tvekan. Är också medveten om att det troligen inte skulle hända så mycket mer med anmälan, men det skulle iaf finnas registrerat om det skulle hända något annat i framtiden + att polisen kanske iaf kommer dit och pratar med dem (om man har "tur") och då kanske de iaf inser att "nått" inte är okej med deras hund/uppfostran.. (en liten näsknäpp sådär).

I övrigt är det bara till att beklaga att det hänt, usch.. aldrig kul när man mister en familjemedlem i nån form :(

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Om hen inte sköter sitt djur så finns Djurskyddslagen...

Anmälan om vanvård m.m.
28 a § Om den som tillhör djurhälsopersonalen i sin yrkesutövning finner anledning att anta att djur inte hålls eller sköts i enlighet med denna lag, de föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen eller de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen, ska denne anmäla detta till kontrollmyndigheten. Lag (2009:303).
Förbud att ha hand om djur
29 § Länsstyrelsen ska meddela förbud att ha hand om djur eller ett visst slag av djur för den som
1. inte följer ett beslut som en kontrollmyndighet har meddelat enligt 26 § och som är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,
2. allvarligt har försummat tillsynen eller vården av ett djur,

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fast så länge hunden inte är undernärd, blir misshandlad eller andra grövre förseelser så är det ganska utsiktslöst. Att den inte har välvårdad päls är nog inte det som fäller avgörandet.

• Gilla
MissAnpassad
  • Laddar…
hempularen skrev:
Om man då leker djävulens advokat, så kan ju hundskallen bero på att hunden skällde på räven, kanske tom försökte skydda katten.
och hunden attackerade inte räven? Vår katt brukar jaga räv, men är jätterädd för hundar. Nä, det är högst sannolikt att hunden är mördaren.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Djurskyddsinspektörer brukar vara bra på att prata med folk av alla sorter, och det kan om inte annat väcka en tanke hos grannen.

Kombinationen av upprepade incidenter med aggressivt beteende mot folk, ett misskött yttre och en inte helt obefogad misstanke om kattslakt borde vara tillräckligt för att de i vart fall gör ett inspektionsbesök.
Din mamma behöver ju inte stå på anmälan, utan du kan göra det anonymt utan hennes vetskap om hon vill slippa svara för det mot grannen.

Hade också fotat blodet som visar platsen för angreppet och skadornas placering/utseende för att skicka med polisanmälan.

Tråkigt, för den lät som en trevlig filur att ha hos sig (katten alltså)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det var en supertrevlig katt, väldigt trasig stackare dock. Mamma tänkte ge den en sommar till och avliva den i höst så den inte skulle behöva lida av sina krämpor mer, mycket tråkigt att den inte fick en sommar i värmen :/

Tack för tipset om Djurskyddsinspektörer, ska kolla upp det

• Gilla
Jante
  • Laddar…
N
Jag är absolut ingen hundexpert men jag vet att just den spanska vattenhunden har en sådan päls som lätt ser smutsig och vanvårdad ut fast den inte är det. Men hon verkar ju missköta den om hon har fått den aggressiv. Vet några som har en sådan och alla dom vet som har en sådan säger att det är en snäll hund som lämpar sig för barnfamiljer. Så det är säkert en bra ide att göra en anmäla om vanvård iaf.

Jag tycker inte man ska anmäla vanvård utan att ha något på fötterna. Länsstyrelsen har inte längre tid att åka på alla "larm" eftersom de får in så enormt många (varav en ofantlig mängd okynnesanmälningar), utan de ringer personen istället (varpå riktig vanvård kan missas). Att en hund skäller är inget tecken på aggressivitet, en aggressiv hund som gör utfall skulle inte stanna vid tomtgränsen (det var ju oinhägnat) som TS uppger ha skett när den skällde mot denne samt dennes son, det låter mer som ett vaktbeteende. En hund som attackerar en katt skäller inte heller, utan har mer gluteala ljud för sig.
Och som Niq skriver, så ser den rasen ganska ovårdad ut, det är dessutom vår, så hundar är mer eller mindre leriga just nu.
Och att en hund skäller är heller inget tecken på vanvård, vissa raser gillar bara att lyssna på sin egen röst mer än andra, det är också individuellt.

Det verkar i allafall som du släppt tanken på yxan och det är ju bra.

Glykolkött i all ära, men det blir nog svårt att förklara för mor din när grannens hund helt plötsligt trillat av pinn och du verkar vara den mest sannolike.

Ring skatteverket på tanten och låt udda vara jämt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.