11 037 läst ·
81 svar
11k läst
81 svar
Vad ska man tolerera
vår grannes hund bajsar på vår tomt och de bryr sig inte, släpper ut den, stänger dörren och ropar sen in den efter ett tag. vi är sjukt lessa på hunden och funderar på att fånga in den och köra den till polisen, det får man tydligen. Alternativt fånga in den och släppa den en tio mil bort... Kommer du på nåt bra sätt att få hunden att "försvinna" så tipsa gärna...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
Spelar väl ingen roll vem som biter/mördar vem eller vad? Jag får väl inte hugga nån på min tomt..?! Ingen hund får väl bita nån oavsett vart det sker..??! Hundägaren har givetvis ansvaret för detta..
Spelar väl ingen roll vem som biter/mördar vem eller vad? Jag får väl inte hugga nån på min tomt..?! Ingen hund får väl bita nån oavsett vart det sker..??! Hundägaren har givetvis ansvaret för detta..
Släppa den långt bort är ingen bra idé, då är det bättre ni förkortar lidandet och slår ihjäl den direktLane skrev:vår grannes hund bajsar på vår tomt och de bryr sig inte, släpper ut den, stänger dörren och ropar sen in den efter ett tag. vi är sjukt lessa på hunden och funderar på att fånga in den och köra den till polisen, det får man tydligen. Alternativt fånga in den och släppa den en tio mil bort... Kommer du på nåt bra sätt att få hunden att "försvinna" så tipsa gärna...
Ett mer konstruktivt förslag är att testa denna produkt, https://www.vidaxl.se/p/41598/rorelseaktiverad-djuravvisande-jet-sprinkler
Jag tycker nog man har på fötterna om en hund beter sig aggresivt och ser vanvårdad ut. Om den dessutom som nu framkommit springer in på andras tomter och som jag antar bettet sig aggresivt mot vuxna och barn så har man en bra anledning att anmäla vanvård. Jag tror snarast att det anmäls för få fall av riktig vanvård då många verkar anse att ägaren får göra vad dom vill med djuren så länge ingen annan blir lidande.
Har själv problem med hundar som springer in på min tomt pga att så många tycker att i skogen kan ju hunden springa fritt. Bara det att den sedan inte känner för att lyda när ägaren ropar på den. Jag brukar själv fara undan och vänta på att hunden ska ge sig av för jag vet att det inte är hundens fel. Men skulle någon hund börja springa mot mina barn så kommer jag se till att den inte kommer nära dom vad det än kräver.
Många hundägare får väldigt brått att kalla på sin hund bara man står med en bräda eller annat tillhygge i handen och väntar på hunden.
Jag lärde mig när jag jobbade som sopåkare att ingen har en elak hund. Det spelar ingen roll om den står och tuggar på ens ben eller hänger över staketet och försöker bita en den är ändå snäll.
Har själv problem med hundar som springer in på min tomt pga att så många tycker att i skogen kan ju hunden springa fritt. Bara det att den sedan inte känner för att lyda när ägaren ropar på den. Jag brukar själv fara undan och vänta på att hunden ska ge sig av för jag vet att det inte är hundens fel. Men skulle någon hund börja springa mot mina barn så kommer jag se till att den inte kommer nära dom vad det än kräver.
Många hundägare får väldigt brått att kalla på sin hund bara man står med en bräda eller annat tillhygge i handen och väntar på hunden.
Jag lärde mig när jag jobbade som sopåkare att ingen har en elak hund. Det spelar ingen roll om den står och tuggar på ens ben eller hänger över staketet och försöker bita en den är ändå snäll.
nja, vi lekte mest med tanken på annan ort, dvs inte i skogen eller så utan nån hittar hunden och förbarmar sig över den. Det är säkert inget fel på hunden, lite för mkt frihet pga usla grannar. Blir man arg är det lätt att leka med de flesta lösningar.mexitegel skrev:
Har på känn att den där sprinklern inte känner skillnad på barn och hund...
Grannsämja är dubbelriktad, ska man ha grannsämja måste båda parter vilja ha det. Att tilllåta sin hund att angripa grannens barn och djur är inte att vårda grannsämjan.
Jag föreslår att TS själv går över till grannen och förklarar vad som hänt vid olika tillfällen, och kräver att hunden fortsättningsvis ska vara kopplad eller inlåst med staket/hundgård. Om det inte följs kommer han att polisanmäla grannen och begära avlivning av hunden.
Köp också hem hundspray som försvar mot hundar.
Jag föreslår att TS själv går över till grannen och förklarar vad som hänt vid olika tillfällen, och kräver att hunden fortsättningsvis ska vara kopplad eller inlåst med staket/hundgård. Om det inte följs kommer han att polisanmäla grannen och begära avlivning av hunden.
Köp också hem hundspray som försvar mot hundar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
"I Stockholm råder koppeltvång. Det innebär att hundägaren alltid ska hålla hunden kopplad på offentlig plats, utom på kommunens hundrastplatser."ghoti skrev:
Enligt hemsidan gäller det offentliga platser, alltså inte på den egna tomten.
Fanns räv i äppelviken där jag jobbade ett tag och väldigt mycket rådjur. Ganska vanligt att tex räv attackerar katter .AndersMalmgren skrev:
Historien går inte ihop , vem sätter ut en svårt skadad katt om man nu har en totalt livsfarlig hund på grann tomten utan staket i mellan . Om nu hunden skulle vara allt du sagt så skulle väl man skydda katten från den faran ?
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Även fast mamma gjort ett bra jobb med den så är det ingen katt man vill ha inne, men annars håller jag med dig, själv har jag innekatt, utekatt ska man egentligen aldrig ha, någonstans i landet.
Om det inte finns vittne till attacken så är nog en polisanmälan bara till besvär för dina föräldrar , den lär väl läggas ner innan den tagits imot . Men om dom har lös hund på tomten som skäller och gör utfall så finns det väl andra instanser man kan vända sig till.
Folk får gärna ha ute katt och lösspringande hundar , men få ska man ha koll på sitt djur .AndersMalmgren skrev: