pacman42 pacman42 skrev:
Och den är kopplad enbart på värmen?
Jäpp

J jocke31 skrev:
Jäpp
Då får du ju ut statistik rörande elförbrukningen till värmen om du läser av den tillräckligt ofta.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ja, precis som pacman42 skriver så måste man läsa av och skriva upp elmätarens värde med jämna interval, typ varje vecka, månad eller så ofta man orkar. Annars får man inte fram någon statestik...

pacman42 pacman42 skrev:
Då får du ju ut statistik rörande elförbrukningen till värmen om du läser av den tillräckligt ofta.
Ja, jag förstår det. Men håll med om att en årsförbrukningssiffra i displayen hade varit en väldigt bra funktion. Och skulle göra livet betydligt enklare…😎

pacman42 pacman42 skrev:
@jocke31, jag antar att du inte har en extra mätare.

Och när det gäller matlagning och annat så påverkar det ytterst lite. Har du en pool i trädgården på sommaren, ja då är det något att ta hänsyn till dock.
Nä, ingen pool.
Men jag testade att ta månaden med lägst förbrukning (augusti 876kWh) * 12 och dra bort detta från vår årsförbrukning (- laddning av våra två elbilar) och får fram en siffra på ca 4 000 kWh för värmepumpen. Vi betalar i snitt 1 kr/kWh för elavtalet (exkl nätavgifter) vilket skulle innebära att vår uppvärmning inklusive varmvatten kostar 4 000 kr/år.
Hus i 2 plan på 196 kvm med bergvärme och golvvärme överallt.
Låter billigt, tycker jag.

J jocke31 skrev:
Nä, ingen pool.
Men jag testade att ta månaden med lägst förbrukning (augusti 876kWh) * 12 och dra bort detta från vår årsförbrukning (- laddning av våra två elbilar) och får fram en siffra på ca 4 000 kWh för värmepumpen. Vi betalar i snitt 1 kr/kWh för elavtalet (exkl nätavgifter) vilket skulle innebära att vår uppvärmning inklusive varmvatten kostar 4 000 kr/år.
Hus i 2 plan på 196 kvm med bergvärme och golvvärme överallt.
Låter billigt, tycker jag.
Låter rätt rimligt tycker jag, det stämmer rätt väl med mitt hus. Mitt hus är visserligen är mindre, men det är relativt dåligt isolerat och vindutsatt på västkusten...

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man ej har egen skog så blir uppvärmning med ved dyrt , helt klart 😮
Varför det?

Man behöver inte köpa ved i påse.

En mycket billigare variant är att köpa massaved i 3-4 meterslängder och kapa/klyva själv.

Ännu billigare är att fråga någon skogsägare ifall det är ok att man rensar hans skog på en del fallna/döda träd. De flesta skogsägare är för lata för att göra det själv och för spridda träd i skogen är det orimligt dyrt att anlita någon för att göra det. Så istället för att lägga tid och pengar i något gym så kan man fixa sin ved istället.

• Gilla
Mony och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Varför det?

Man behöver inte köpa ved i påse.

En mycket billigare variant är att köpa massaved i 3-4 meterslängder och kapa/klyva själv.

Ännu billigare är att fråga någon skogsägare ifall det är ok att man rensar hans skog på en del fallna/döda träd. De flesta skogsägare är för lata för att göra det själv och för spridda träd i skogen är det orimligt dyrt att anlita någon för att göra det. Så istället för att lägga tid och pengar i något gym så kan man fixa sin ved istället.
Vissa av oss vedeldare har långt till skogsägare och billig ved .
Hur hittar man skogsägare i sin omgivning , de verkar inte finnas ngt register direkt 🤔
Kvar finns då att köpa färdighuggen hos ngn vedleverantör eller få det hemkört .

Om man ej har egen skog så blir uppvärmning med ved dyrt , helt klart 😮
Räknar man på sin timmkostnad när man pysslar med ved från egen skog kan det nog bli dyr uppvärmning det med...

• Gilla
ethor
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Räknar man på sin timmkostnad när man pysslar med ved från egen skog kan det nog bli dyr uppvärmning det med...
Å andra sidan kan du räkna bort alternativkostnaderna: gymkort, gymkläder och - icke att förglömma - bilresor till gymmet!

• Gilla
  • Haha
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Hur hittar man skogsägare i sin omgivning , de verkar inte finnas ngt register direkt 🤔
Jag tror nog att Lantmäteriet har register, vet dock inte om det är rimligt för dig som privatperson att köpa uppgifterna, folk som är skogsmäklare, virkesköpare och maskinsäljare verkar dock kunna skaffa/ köpa uppgifterna.

Om du inte känner skogsägare, inte naturligt pratar med människor som jagar, bor och verkar på landsbyggd rekomenderar jag att du läser på vältlapparna efter avverkning på privatmark, där står namnet på personen som äger traven.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.