7 325 läst ·
70 svar
7k läst
70 svar
Vad kostar det att värma upp ett hus med olika energikällor?
Ja, precis som pacman42 skriver så måste man läsa av och skriva upp elmätarens värde med jämna interval, typ varje vecka, månad eller så ofta man orkar. Annars får man inte fram någon statestik...
Nä, ingen pool.pacman42 skrev:
Men jag testade att ta månaden med lägst förbrukning (augusti 876kWh) * 12 och dra bort detta från vår årsförbrukning (- laddning av våra två elbilar) och får fram en siffra på ca 4 000 kWh för värmepumpen. Vi betalar i snitt 1 kr/kWh för elavtalet (exkl nätavgifter) vilket skulle innebära att vår uppvärmning inklusive varmvatten kostar 4 000 kr/år.
Hus i 2 plan på 196 kvm med bergvärme och golvvärme överallt.
Låter billigt, tycker jag.
Låter rätt rimligt tycker jag, det stämmer rätt väl med mitt hus. Mitt hus är visserligen är mindre, men det är relativt dåligt isolerat och vindutsatt på västkusten...J jocke31 skrev:Nä, ingen pool.
Men jag testade att ta månaden med lägst förbrukning (augusti 876kWh) * 12 och dra bort detta från vår årsförbrukning (- laddning av våra två elbilar) och får fram en siffra på ca 4 000 kWh för värmepumpen. Vi betalar i snitt 1 kr/kWh för elavtalet (exkl nätavgifter) vilket skulle innebära att vår uppvärmning inklusive varmvatten kostar 4 000 kr/år.
Hus i 2 plan på 196 kvm med bergvärme och golvvärme överallt.
Låter billigt, tycker jag.
Varför det?Tomture61 skrev:
Man behöver inte köpa ved i påse.
En mycket billigare variant är att köpa massaved i 3-4 meterslängder och kapa/klyva själv.
Ännu billigare är att fråga någon skogsägare ifall det är ok att man rensar hans skog på en del fallna/döda träd. De flesta skogsägare är för lata för att göra det själv och för spridda träd i skogen är det orimligt dyrt att anlita någon för att göra det. Så istället för att lägga tid och pengar i något gym så kan man fixa sin ved istället.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 336 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 336 inlägg
Vissa av oss vedeldare har långt till skogsägare och billig ved .L lbgu skrev:Varför det?
Man behöver inte köpa ved i påse.
En mycket billigare variant är att köpa massaved i 3-4 meterslängder och kapa/klyva själv.
Ännu billigare är att fråga någon skogsägare ifall det är ok att man rensar hans skog på en del fallna/döda träd. De flesta skogsägare är för lata för att göra det själv och för spridda träd i skogen är det orimligt dyrt att anlita någon för att göra det. Så istället för att lägga tid och pengar i något gym så kan man fixa sin ved istället.
Hur hittar man skogsägare i sin omgivning , de verkar inte finnas ngt register direkt 🤔
Kvar finns då att köpa färdighuggen hos ngn vedleverantör eller få det hemkört .
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag tror nog att Lantmäteriet har register, vet dock inte om det är rimligt för dig som privatperson att köpa uppgifterna, folk som är skogsmäklare, virkesköpare och maskinsäljare verkar dock kunna skaffa/ köpa uppgifterna.Tomture61 skrev:
Om du inte känner skogsägare, inte naturligt pratar med människor som jagar, bor och verkar på landsbyggd rekomenderar jag att du läser på vältlapparna efter avverkning på privatmark, där står namnet på personen som äger traven.
Klicka här för att svara