useless useless skrev:
Eftersom den är exakt densamma oavsett vilket uppvärmningssystem man har.

Räknar man med nätavgiften så är det en värdelös investering att installera värmepump eftersom man får betala mycket mer per kWh om elförbrukningen minskar.
Den är absolut inte samma då olika uppvärmningsalternativ ger förändrade abonnemangskostnader när större eller mindre säkringsstorlek behövs.

Isarheml Isarheml skrev:
Oerhört missvisande beräkning. Jag Skulle vilja påstå att fjärrvärme är bland dem billigare alternativen idag. Beräkningarna har inte tagit hänsyn till: nätavgifter, fasta avgiften för din ampereabonnemang om du nu behöver gå upp, kommande effekttarifferna, pumpen som behöver avskrivas då den håller inte alls lika länge som fjärrvärmecentralen. Vad är det för amatörmässigt jämförelse.
Helt rätt. Jämförelsen är kass då den heller inte tar hänsyn till investeringskostnaden för dom olika alternativen.

En bergvärmepump har en grundläggande förbrukning oavsett om den genererar värme eller ej. Märks för dem som testar elda I vedpannan utan att konsekvent stänga av BvärmeP. Min pump från 2014 med ny kompressor och gas förra året (hann precis på garantin) gör att jag bara spar 70% av förbrukningen ifall jag eldar hela dygnet utan att stänga av BvärmeP helt.
Så att räkna scop/cop värdet rakt av från ett kwh behov blir lite tokigt. För pumpen drar energi till annat även när den mellan varven inte skapar värme. Är mycket som skiljer utöver ettor och nollor men ja det är svårt att räkna på annat :)

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har artiklar om det också, men just den här belyser energikällans roll i det hela. Jag förtydligade rubriken nu så att det framgår tydligare.
Nu ser olika elnätbolags nätavgifter olika ut, men dels så kommer värmepumpen vara det enskilt största bidraget till såväl effektariffens definierande toppar (garanterat över hälften, troligtvis uppåt 80-90 %, om man inte har elbil och 11 kW laddning), och dessutom så betalar man en kostnad per kWh el i överföringsavgift. Båda dessa saknas just nu.

Ni missar också att kapitalkostnaden/investeringen är betydligt högre för en värmepump än för alternativen, och tar dessutom inte hänsyn till att olika uppvärmningssätt har olika kostnad för service och underhåll.

Visst är det en bra tanke att hjälpa användarna förstå sina uppvärmningskostnader, men som ni gör nu så delger ni direkt felaktig information som kommer få era medlemmar att ta beslut på felaktiga premisser.

Ert sätt att räkna är fel. Punkt.

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
Isarheml Isarheml skrev:
Oerhört missvisande beräkning. Jag Skulle vilja påstå att fjärrvärme är bland dem billigare alternativen idag. Beräkningarna har inte tagit hänsyn till: nätavgifter, fasta avgiften för din ampereabonnemang om du nu behöver gå upp, kommande effekttarifferna, pumpen som behöver avskrivas då den håller inte alls lika länge som fjärrvärmecentralen. Vad är det för amatörmässigt jämförelse.
Beror på var man bor , fjv kan vara billigt , där vi bor är det bara lite billigare än direktverkande el.

Vårat hus skulle med fjv få en snittkostnad på 6300kr/mån
Elen är 2700kr/ mån inkl hushållsel.

Ett lite större hus byggt -68

• Wow
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Elpriset stämmer ej, inkl skatter och avgifter för zon 3 har vi haft 2.14 :-/ kwh från nu till ett år bakåt. Då har vi haft timdebitering och nyttjat el till stor del under billiga tider.

A Anton.hed skrev:
En bergvärmepump har en grundläggande förbrukning oavsett om den genererar värme eller ej. Märks för dem som testar elda I vedpannan utan att konsekvent stänga av BvärmeP. Min pump från 2014 med ny kompressor och gas förra året (hann precis på garantin) gör att jag bara spar 70% av förbrukningen ifall jag eldar hela dygnet utan att stänga av BvärmeP helt.
Så att räkna scop/cop värdet rakt av från ett kwh behov blir lite tokigt. För pumpen drar energi till annat även när den mellan varven inte skapar värme. Är mycket som skiljer utöver ettor och nollor men ja det är svårt att räkna på annat :)
Hmm, då är det nog något fel på din pump, eller kanske mer troligt så gör den fortfarande värme när du eldar eller liknande (vet ju inte hur ditt värmesystem ser ut i detalj). Men styrsystemet på VPn är ju alltid på och kanske någon cirkulationspump om det behöver cirkuleras värme i huset, men det är inte många W.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Hilding NORSTEDT skrev:
Elpriset stämmer ej, inkl skatter och avgifter för zon 3 har vi haft 2.14 :-/ kwh från nu till ett år bakåt. Då har vi haft timdebitering och nyttjat el till stor del under billiga tider.
Och då har du räknat in de fasta kostnaderna också antar jag?

Dessa kan du bara till en liten del räkna in då du skulle haft el ansluten ändå. Det är bara de marginalkostnader som ökar på abonnemanget som kan räknas in, samt de rörliga kostnaderna (elöverföringsavgifterna). För 2024 så hamnade jag med detta sätt att beräkna på runt 1,70-1,80 kr/kWh (timpriser). Då fick jag 1,05 inkl moms för elen under den dyraste av vintermånaderna (även om viss uppvärmning sker billigare månader också). Jag Men som jag tidigare har skrivit så har jag två laddbilar som gör att jag kan flytta mycket last till billiga timmar, Jag flyttar även varmvattenvärmningen till de billiga timmarna.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Mycket intetsägande undersökning!

1 Man kan inte jämföra fastigheten med andra fastigheter i samma Zon

2 Man kan inte jämföra fastigheten med andra med motsvarande uppvärmningskälla

Kort sagt! Intetsägande!

Ursäkta men väldigt snedvridet om fasta kostnader är med i vissa alternativ och inte i andra exemplen samt att elnätsavgiften som är en väldigt stor del inte är med räknad. Lite oseriöst att publicera detta.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
A Anton.hed skrev:

Hur mycket energi drar den när den inte producerar värme då? Det borde handla om styrsystemet på några enstaka Watt och en cirkulationspump (som behövs även om man eldar ved). Så i storleksordningen 2 kWh i månaden om den gör värme 50% av tiden...

T
Jag håller med er som anser att jämförelsen haltar betänkligt, det är kostnader som finns i vissa alternativ som borde varit med och så vidare men glöm inte att ett mål med artikeln är uppnått: att driva trafik till siten. :P

För den som ska utvärdera vilken uppvärmningskälla som är bäst för dem behöver nog göra en helt egen undersökning och analys...

pacman42 pacman42 skrev:
Hur lyckades du med det? Jag har inte uppdaterat mina siffror för 2024 så de har jag inte fräscht tillgängliga, men 2023 så hade jag som mest ett elpris per månad på 1,05 kr/kWh (på årsbasis runt 70 öre) och jag bor i SE3. Nu har jag dock rörligt elpris och jag optimerar min förbrukning så att elbilarna laddas på natten osv. Faktum är att jag numera skulle sänka elpriset ännu mer då jag har lagt ännu mer förbrukning på lågpristimmarna. Men jag förstår ändå inte h
pacman42 pacman42 skrev:
Hur lyckades du med det? Jag har inte uppdaterat mina siffror för 2024 så de har jag inte fräscht tillgängliga, men 2023 så hade jag som mest ett elpris per månad på 1,05 kr/kWh (på årsbasis runt 70 öre) och jag bor i SE3. Nu har jag dock rörligt elpris och jag optimerar min förbrukning så att elbilarna laddas på natten osv. Faktum är att jag numera skulle sänka elpriset ännu mer då jag har lagt ännu mer förbrukning på lågpristimmarna. Men jag förstår ändå inte hur man hamnar på så höga belopp i SE1.
ur man hamnar på så höga belopp i
Dela årskostnaden med antalet kilowattimmar så får du priset per kilowattimme med iräknade avgifter och skatter

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Här blandas äpplen och päron! Det står att man ska kunna jämföra kostnaden med olika uppvärmningskällor. Artikelns rubrik är: ”Vad kostar det att värma ett hus med olika energikällor?” Och ja, i artikeln tas några få alternativ upp. När man sen vill jämföra sig med andra så står det: ”På Byggahus.se kan du fylla i energiförbrukningen i ditt hus och jämföra den med andra hushåll”, då tror man ju det ska handla om all energi, men inget om hur mycket pellets jag eldar eller någon fråga om mina solfångare. Sen kommer svaret ”Elförbrukning - Jämför din elförbrukning med andra”. Nu är det el som är det intressanta helt plötsligt! Inte undra på att jag får ett bra resultat, jag använder ju inte el till uppvärmning! Var det inte uppvärmning det skulle handla om? Inget om kostnaden så jag kan inte jämföra det heller. Värdelöst! Och när gubben ändå år igång så kan ju inte energi förbrukas, bara omvandlas. Skriv energianvändning istället. Over and out!

G G.L. skrev:
Dela årskostnaden med antalet kilowattimmar så får du priset per kilowattimme med iräknade avgifter och skatter
Men så kan du ju inte göra. Du måste ju ta priserna för vintern då du värmer (vilket höjer medelpriserna). Sedan kan du inte räkna med de fasta kostnaderna, för de har du ju även om du har fjärrvärme. Du kan iof räkna in skillnaden i fast kostnad om du måste ha ett högre/dyrare abonnemang pga värmen via el. Men notera då att den merkostnaden skall enbart räknas in på den el du förbrukar till uppvärmningen.

Ignorera december och januari i denna graf då den inte fungerade då pga en trasig elmätare, men denna mätare visar min elförbrukning under året till varmvatten och värme:
Stapeldiagram som visar energianvändning i kWh per månad för 2024 och 2025, med höga värden i mars och oktober 2025.

Hursomhelst det är bara det som verkligen har gått till värme och varmvatten som man kan räkna in i sin kalkyl. En kalkyl för att värma huset med el skall alltså inkludera:
- den el som gåt till värme och medelpriset för den elen under de månader den har använts. Här ärknar man också med överföringsavgifterna och skatterna för elen.
- merkostnaden i form av elabonnemang, här kommer ökad säkring in om man måste ha det. Här kommer också högre effekttariffer in.

Delar du sedan summan av siffrorna ovan med antalet kWh el som gick till värme, ja då har du det genomsnittliga elpriset för elvärmen.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.