331 läst ·
5 svar
331 läst
5 svar
Tryckslag i bostadsrätt: vems ansvar och vad kostar det att fixa?
Hej! I förberedelse inför IMD installerade föreningen vattenmätare i alla stammar i föreningen för c:a ett år sedan. Något som skapat enormt med osämja då de flesta medlemmar (inkl. mig själv) oroas över att IMD ska leda till högre avgifter och lägre försäljningspriser.
Samtidigt som vattenmätarna installerades uppstod problem med tryckslag i min lägenhet. Först trodde jag att det var elementen det var fel på för det låter precis som om någon slår två gånger med en hammare på ett gjutgärnsaggregat.
Mjukstängande blandare ska tydligen lindra problemet. Men jag störs ju inte av tryckslagen som uppstår när jag stänger kranarna utan främst av slamret mina grannars morgonduschar 04:45 orsakar. Det låter verkligen "KLANG-KRASCH, KLANG-KRASCH" och jag har vaknar ofta av det. Jag tänker mig också att ljudet fortplantas längs med rören. Så slamret är värst i min lägenhet eftersom jag bor högst upp men inte lika störande på våningsplanen under.
Frågan är vem som ansvarar för problemet och vad det kostar att åtgärda? Styrelsen, förvaltaren och installatören av vattenmätarna skyller på varandra. Jag hoppas innerligt att jag har fel men tyvärr tyder ju det på att problemet är krångligt och dyrt att åtgärda.
Samtidigt som vattenmätarna installerades uppstod problem med tryckslag i min lägenhet. Först trodde jag att det var elementen det var fel på för det låter precis som om någon slår två gånger med en hammare på ett gjutgärnsaggregat.
Mjukstängande blandare ska tydligen lindra problemet. Men jag störs ju inte av tryckslagen som uppstår när jag stänger kranarna utan främst av slamret mina grannars morgonduschar 04:45 orsakar. Det låter verkligen "KLANG-KRASCH, KLANG-KRASCH" och jag har vaknar ofta av det. Jag tänker mig också att ljudet fortplantas längs med rören. Så slamret är värst i min lägenhet eftersom jag bor högst upp men inte lika störande på våningsplanen under.
Frågan är vem som ansvarar för problemet och vad det kostar att åtgärda? Styrelsen, förvaltaren och installatören av vattenmätarna skyller på varandra. Jag hoppas innerligt att jag har fel men tyvärr tyder ju det på att problemet är krångligt och dyrt att åtgärda.
Normalt ägs stammarna av föreningen så om så är fallet (kolla stadgarna men är typ 100% säker) ligger det på föreningen att lösa, men det är ju som sagt kostnader ni medlemmar bär tillsammans.K KarlAxel skrev:Hej! I förberedelse inför IMD installerade föreningen vattenmätare i alla stammar i föreningen för c:a ett år sedan. Något som skapat enormt med osämja då de flesta medlemmar (inkl. mig själv) oroas över att IMD ska leda till högre avgifter och lägre försäljningspriser.
Med normala stadgar (kolla dem noga. Men jag är oxo typ 100% säker) ligger ansvaret för stammarna på föreningen. Ansvaret för föreningen ligger på styrelsen. Så din motpart är styrelsen.K KarlAxel skrev:
Hur styrelsen väljer att sköta sitt underhållsansvar är just styrelsens ansvar. Även om felet orsakats av någon styrelsen anlitat (både förvaltaren och installatören av vattenmätarna) är styrelsen ansvarig mot dig.
Men det första som man skall göra är att hitta felorsaken. Sett ur ditt perspektiv kommer ljudet genom stammarna in i din lägenhet. Därför är det styrelsens primära ansvar att hitta felet.
Innan felet/ljudkällan har hittats kan man rimligen misstänka att det finns tre alternativa ansvariga
- Du själv, om felet finns inne i din lägenhet
- Föreningen om felet finns i stammarna
- En annan bostadsrättshavare/granne om felet finns i dennes lägenhet
Det låter snarare som att felet finns hos dina grannar. I så fall är kanske det smartaste att tala med dem.K KarlAxel skrev:
Ökade administrativa kostnader ger högre avgifter och lägre bostadsrättspriser.A atomlab skrev:
Mätarna installeras inte gratis, underhålls inte gratis, läses inte av gratis och faktureras inte efter förbrukning gratis. På plussidan finns ju möjligheten till minskad VA-förbrukning för den enskilde som kan spara någon krona. Men det beror ju på vilken kommun man bor i, vad de tar i rörliga VA-avgift per kubikmeter. Ofta är vatten så billigt att det inte finns mycket att spara där.
Ytterligare en potentiell konsekvens är att komplexitet gällande månadsavgiften gör köpare osäkra och sänker marknadsvärdet på bostadsrätten. Man vet s a s inte som köpare vad man kommer att faktureras i månadsavgift om det finns rörliga delar.
Klicka här för att svara