Hej!
Jag är spekulant på ett hus där "tiden stått stilla" sedan det byggdes på 60-talet. Nu är det ett dödsbo som säljer. Deras prisförslag är 1.8 milj. Normalt underhållna hus i det området går för 3-3.5 milj.
Huset är ett Eksjöhus, enplans med källare 128+128 kvm. Tegelfasad.
Min fråga är vad det skulle kunna kosta att få in huset i 2020-talet. Ingen lyxrenovering men ändå en hyfsad nivå.
Kök, badrum, toa, tak, dränering, ytskikt. Man får nog räkna med att titta över det mesta.
Jag funderar också på om man skall bila upp källargolvet och isolera det underifrån och sen gjuta nytt. Någon som har tankar om det?
Jag kommer inte lägga ner så mycket arbete själv utan lejer ut det mesta.

Tacksam för uppslag och erfarenheter

• Gilla
Helena S
  • Laddar…
Ossian K Olsson
2,4653 miljoner kronor!

• Gilla
Talskog och 6 till
  • Laddar…
H Huset vid sjön skrev:
Hej!
Jag är spekulant på ett hus där "tiden stått stilla" sedan det byggdes på 60-talet. Nu är det ett dödsbo som säljer. Deras prisförslag är 1.8 milj. Normalt underhållna hus i det området går för 3-3.5 milj.
Min fråga är vad det skulle kunna kosta att få in huset i 2020-talet. Ingen lyxrenovering men ändå en hyfsad nivå.
Kök, badrum, toa, tak, dränering, ytskikt. Man får nog räkna med att titta över det mesta.
Jag funderar också på om man skall bila upp källargolvet och isolera det underifrån och sen gjuta nytt. Någon som har tankar om det?

Ja @Ossian K Olsson kan ha rätt, men det beror på väldigt många saker.

Här är en artikel från 2021 om vad det kan kosta att toalerenovera ett hus som då kom fram till 1,2 miljoner kr. Jag gissar mellan tummen och pekringret att det kostar närmare 2 miljoner kr idag: https://www.byggahus.se/renovera/pris-renovera-hus#7263-pris-totalrenovera-huset

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Hej! Helt omöjligt att säga beroende på förutsättningar, materialval osv. Hur långt är ett snöre?

Men! Jag råkar själv ha köpt ett dödsbo fr 67 128+128 kvm. Allt förutom tak som var hyffsat nytt och avloppet som var relinat behövde göras.

Dränering, inkl utvändig isolering och ny pumpbrunn mot kommunens dagvatten: 200 000

FTX (inte nödvändigt på något sätt men jag ville ha modern ventilation med småbarn hemma), i det ingick arbete, material, byte av kutterspån mot cellulosaisolering, samt lite plåtslagerijobb för att få frånluften på taket: 200 000

Byggde ny altan efter tomtslakten som dräneringen innebar, 55kvm. 20 000. Vi gjorde det själva.
Återställande av tomten med trädgård efter dränering: kanske 10 000? Men vi hade tur och fick åtskilliga kubik fin jord, så det var bara jobbet med att skyffla ut allt och gräva för träd och buskar.

Ny plattsättning efter dräbering (vi gjorde det mesta själva och jag hittade plattor billigt på marketplace) 20 000

Insättning av insatskasetter i bägge öppna spisar för möjlighet till vedeldning (annars har vi också en äldre fjärrvärmeanläggning) 60 000.

Ytskikt ovanvån (128kvm) har jag bredspacklat/gipsat/målat själv, hittade ett parti fluggerfärg billigt på marketplace. 10 000.

Riva vägg och sätta in limträbalk: 5000 gjorde vi själva.

I garaget var det cuprinoltryckta syllar mot betongen som stank. Byta dessa+ gips+isolering+måla om 14 000.

Dra om all el, inkl sladdar, nya uttag, nya strömbrytare en drös nya vägglampeuttag och lite annat elfix + jfb 40 000. Givetvis av elektriker då.

Det är det stora som vi hunnit med. Återstår gör badrum, kök och ytskikt i källaren. De är fullt funktionsdugliga (förutom badrummet som jag ej litar på vi duschar i källaren i tvättstugan så länge). Samt lite uppfräschning av entre och renovering av fönster. Räknar med en 800 000 för ovanstående.

Hoppas det hjälper!

• Gilla
yalazy och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
H Huset vid sjön skrev:
Hittar du berg under huset drar det iväg.
Det är ju nice med isolerad platta och golvvärme, men blir en dyr källare.

H Huset vid sjön skrev:
En grundförutsättning om man ska ge sig på ett sånt projekt är nog att man kan göra en hel del jobb själv.

• Gilla
Maria W. och 3 till
  • Laddar…
H Huset vid sjön skrev:
Hej!

Kolla om det finns asbest i huset om så, tänk en gång till innan du slår till.

• Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
Du får nog räkna med minst 2 miljoner

Storleksordningen

Kök 300
badrum 300
toa 100
tak 200
dränering 300
ytskikt 30 per rum

Summa ca 1,4M. Säkert saker som tillkommer så 1,5 - 2 M.

Men det beror mycket på materialval.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Är det faktiskt något fel på grejerna, eller planerar du att byta ut allt per automatik? Det är lätt att dra iväg i en lista med 'allt som borde göras', men mycket av det kanske fungerar helt okej.

Jag hade personligen börjat mer försiktigt - det enda viktiga är ett tätt tak (och då passa på med eventuell tilläggsisolering). Dränering, badrum och liknande är stora ingrepp som jag anser att man bara demonterar för att åtgärda ett konkret problem, inte bara för att 'det är dags'.

Kanske räcker att byta porslinet om det sköna 60-talet stör dig. Källaren kanske redan är torr. Badrummet kanske inte har några läckage.

Mitt råd är att bo in sig först, lära känna huset och sedan ta beslut baserat på faktiska behov och hur ni vill ha det - istället för att renovera allt direkt av någon form av generell oro.

• Gilla
105 och 13 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
2,4653 miljoner kronor!
Tveksamt om det räcker om jobben ska lejas ut.

• Gilla
Mikael Ströms och 2 till
  • Laddar…
Du kan nog inte jämföra med siffran du nämner "Normalt underhållna hus i det området går för 3-3.5 milj." eftersom du troligen inte kommer att renovera upp till "Normalt underhållna hus"-standarden i området utan kommer att gå utöver det.
Det innebär att ditt hus troligen kommer att ha kostat mycket mer än sammanlagt 3,5 miljoner när du är klar. Du kommer ju att göra jobb på en garderob som ingen märker efter ett tag men du gör jobbet för du håller ändå på - då går det 100 kronor i färg på garderobens insida och det har ju inget grannhus gjort i närtid. Du kan därför aldrig jämföra rakt av på det sättet.
Frågan blir istället hur länge tänker du bo kvar, kan du skjuta någon del av renoveringen till senare och liknande frågor.
När vi köpte renoverade vi för väldigt mycket pengar och jämfört med hur mycket de andra husen säljs för i området har vi gjort en dålig affär MEN vi har inte behövt göra om något, vi har inte behövt göra något som vi inte hann med och vi bor fantastiskt bra och bekvämt. Hur skall det värderas?

• Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
En ridskapsel från 60-talet utan en massa vitt skit men samtidigt materialval med kvalitet.
Vad kostar en äkta renovering där det tidstypiska till en del bevaras.

Vilken dröm att hitta ett 60-talshus där tiden stått stilla!
Råkar det dessutom vara i bra skick så kan man komma undan med så lite som 0 kr!

• Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju såklart på ambitionsnivån men en person köpte ett hus i området och gjorde en totalrenovering. Rev ner allt ända ner till betongen. Ny el, nya avlopp, ändrade planlösningen o.s.v. De behöll fasad och tak. Typ 180 m2 och tror det gick på 1.5 miljoner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.