6 404 läst ·
70 svar
6k läst
70 svar
Vad kostar det att värma upp ett hus med olika energikällor?
Jaja, redaktionen (och ChatGPT) försöker iaf.
Energipriser är en fråga som berör många. Ett intressant och viktigt ämne således att lyfta på Sveriges största ”husforum”, som dessutom har konsumentperspektiv.
Klart att jämförelserna kan halta lite här eller där, och det finns ett otal parametrar som påverkar utfallet av beräkningarna m.m. Men detta var nog inte tänkt som ett examensarbete.
Fint initiativ av redaktionen tycker jag iaf. Och nu är diskussionerna igång ibland oss medlemmar.
Energipriser är en fråga som berör många. Ett intressant och viktigt ämne således att lyfta på Sveriges största ”husforum”, som dessutom har konsumentperspektiv.
Klart att jämförelserna kan halta lite här eller där, och det finns ett otal parametrar som påverkar utfallet av beräkningarna m.m. Men detta var nog inte tänkt som ett examensarbete.
Fint initiativ av redaktionen tycker jag iaf. Och nu är diskussionerna igång ibland oss medlemmar.
Diskussion fick de igång, ja. Om man då tar alla bra kommentarer från denna tråden och gör ett kalkylark av det, då skulle det bli ännu bättre. Jag kommer dock inte att orka med detta...V Vardagsrum skrev:Jaja, redaktionen (och ChatGPT) försöker iaf.
Ursäkta en dum fråga, men hur ser man ens hur stor andel av den totala elförbrukningen som uppvärmningen står för?
Vi har bergvärme men jag kan inte för mitt liv hitta någon relevant statistik i menyerna på bergvärmepumpen.
Det enda jag ser i menyn är en hög siffra (flera hundratusen kWh) som jag förmodar är den totala förbrukningen sedan pumpen installerades och så en låg siffra (några hundra kWh) som sannolikt visar månadens förbrukning hittills eller liknande.
Ingenstans ser jag någon siffra som visar årsförbrukning eller liknande.
Det enda vettiga jag får ut av statistiken är hur stor andel av förbrukningen som utgörs av varmvatten i förhållande till uppvärmning.
BVP:n är en IVT HE, förresten.
Vi har bergvärme men jag kan inte för mitt liv hitta någon relevant statistik i menyerna på bergvärmepumpen.
Det enda jag ser i menyn är en hög siffra (flera hundratusen kWh) som jag förmodar är den totala förbrukningen sedan pumpen installerades och så en låg siffra (några hundra kWh) som sannolikt visar månadens förbrukning hittills eller liknande.
Det enda vettiga jag får ut av statistiken är hur stor andel av förbrukningen som utgörs av varmvatten i förhållande till uppvärmning.
Enklast är att jämföra elförbrukningen mellan sommarmånaderna (då du inte behöver värme) och sedan räkna om detta till helår. Skillnaden mellan verklig förbrukning och detta beräknade värden är hur mycket el som går till att värma upp huset. På ett ungefär.J jocke31 skrev:Ursäkta en dum fråga, men hur ser man ens hur stor andel av den totala elförbrukningen som uppvärmningen står för?
Jag har dock valt att lägga mina värmekällor bakom en separat elmätare för att på det sättet få ännu mer detaljerad information.
Finns forskningsrapporter kring att fjärrvärmepriset sätts så det precis inte ska bli lönsamt att byta till bergvärme.Henningelvis skrev:
När priserna på värmepumpar går upp så kan man även höja fjärrvärmepriset.
Väldig felberäkning av vedkostnaden. Om vedkostnad på 1500kr/m3 innebär en totalkostnad på 9000kr, så har man alltså räknat på 6m3.
Vem har lyckats värma en villa på 200m2 från 70-80-talet på så lite som 6m3 med ved? Man måste ju ha räknat teoretiskt energiinnehåll i en fastkubik med ved. Normalt sett är väl snarast det tredubbla, en normal förbrukning, alltså ca 18m3/år
Vem har lyckats värma en villa på 200m2 från 70-80-talet på så lite som 6m3 med ved? Man måste ju ha räknat teoretiskt energiinnehåll i en fastkubik med ved. Normalt sett är väl snarast det tredubbla, en normal förbrukning, alltså ca 18m3/år
Är denna artikel till för att hjälpa folk eller för att skrapa ihop klick? Den gör inte någon en tjänst i sin befintliga form eftersom folk kan fatta beslut på felaktiga grunder.Redaktionen skrev:
Kostnaden för att värma upp ett hus kan variera mycket beroende på vilken värmekälla du har och var i Sverige du bor. Värmepump är oftast billigast, ved kan vara ett konkurrenskraftigt alternativ, och direktverkande el blir ofta det dyraste. I den här artikeln jämför vi el, värmepump, fjärrvärme och ved med konkreta räkneexempel.
Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att värma upp ett hus med olika energikällor?
Beräkningarna fel p.g.a.:
1. Både elpriset och energikonsumtionen fluktuerar. Man behöver förmodligen modellera detta per timme. Speciellt på vintern.
2. Det saknas viktiga delar i kostnadsbilden: avskrivningar, nätavgift, mm.
3. Det saknas LLVP som är ett reellt alternativ. Det är vanligaste lösningen i området (förort Stockholm) där vi bor med massa 80-tals-hus som ursprungligen hade direktverkande el.
4. Man behöver någon typ av skalfaktor för husets totala energibehov (avskrivningen på utrustningen spelar ju mindre roll för ett stort hus med hög konsumtion vs. ett litet hus med låg konsumtion)
Med det sagt - en mer robust artikel av detta slag skulle verkligen uppskattas!
Jäpp, förstår hur du menar. Problemet är väl att även förbrukningen av hushållsel varierar en hel del över året. T ex så har vi sensorer och astrorelä som tänder belysning både inne och ute vid mörkets inbrott. Och det är ju stor skillnad på hur mycket lampor man har tända i juni och december. Även annan förbrukning varierar en del, t ex så används ju spis och ugn betydligt mer på vintern.pacman42 skrev:
Enklast är att jämföra elförbrukningen mellan sommarmånaderna (då du inte behöver värme) och sedan räkna om detta till helår. Skillnaden mellan verklig förbrukning och detta beräknade värden är hur mycket el som går till att värma upp huset. På ett ungefär.
Jag har dock valt att lägga mina värmekällor bakom en separat elmätare för att på det sättet få ännu mer detaljerad information.
Och så har vi månader som april eller oktober då värmepumpen går ibland men mindre än i december eller januari.
Vi har f ö också en separat mätare för värmepumpen i elcentralen precis som visas i inlägget nedan. Men den visar ju också en random (hög) siffra som jag inte vet vilken tidsperiod den avser + en ögonblickssiffra för förbrukningen just för tillfället.
Men dessa siffror tycker jag inte heller ger någon riktigt bra statistik som är användbar i sammanhanget. Värmepumpen går ju sällan konstant, utan startar och stoppar med vissa intervall.
Man skulle ju behöva en siffra för månads- eller ännu hellre årsstatistik för att få vettiga, jämförbara värden.
Det blir helt enkelt lite för många osäkra parametrar för att man ska kunna säga hur mycket pumpen drar.
Jodå, har en sån här:pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men den säger som sagt inte så mycket…
Jag kan se en ögonblicksbild av nuvarande förbrukning för pumpen, och så står det en totalsiffra på 64 869 kWh. Jaha - men vilken period då? Sedan mätaren installerades eller? 😎