Kul jämförelse, men knappast överraskande resultat. Vore kul att se pellets också, vet att tillgången och priserna ser olika ut i olika delar av landet.

• Gilla
OFP
  • Laddar…
Galet att skillnaden mellan direktverkande el och fjärrvärme är så liten. Det är väl monopolsituationen som gör fjärrvärmen dyr antar jag.

• Gilla
nameloser och 5 till
  • Laddar…
Elnätsavgiften består av både en fast och en rörlig del.
Givetvis ska man räkna in den rörliga delen som ibland kallas överföringsavgift.

• Gilla
Robzon och 2 till
  • Laddar…
B
Henningelvis Henningelvis skrev:
Galet att skillnaden mellan direktverkande el och fjärrvärme är så liten. Det är väl monopolsituationen som gör fjärrvärmen dyr antar jag.
Sen jämför de ju fjärrvärme med fasta och rörliga avgifter, men tar inte med elnätsavgifter/effektavgifter. Elnätsavgiften är ju rätt stor del av hela kakan

Men visst man tar inte med kapitalkostnader eller underhåll/sotning på värmepump/vedpanna heller. En värmepump för 100kkr som håller i 20år är ju i alla fall 5000kr år i avskrivningar, en ränta eller underhåll medräknat.

En sådan här undersökning bör man ju göra lite djupare med kapitalkostnad, underhåll och livslängd för de olika uppvärmningsformerna kan jag ju tycka.

"Notera att elnätsavgifter och förbrukning av hushållsel inte är medräknade"

• Gilla
damm och 4 till
  • Laddar…
När man läser den här tråden (mina egna inlägg inräknade) fattar man verkligen varför det heter forum-autist...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
olja är bäst den bara går och går 24/7-365 (om man vill)
ger alltid full värme
billig nu under denna regeringen

• Gilla
  • Ledsen
Buddaz och 3 till
  • Laddar…
Utan elnätskostnaden blir den här jämförelsen ganska värdelös. Man borde ju iaf kunna dra någon snitt, typ 1kr/kwh skulle ge betydligt bättre jämförelse.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Fjvärmepriser verkar variera mycket.
Där vi bor är det inget alternativ ens.
Skulle skilja typ 3000kr/mån i snitt mot värmepump/solenergi här , om jag bara drar all elkostnad som jämförelse.
Så hushållsel tillkommer vid den skillnaden.

Men vi har ett lite större hus med originalfönster från -68

Jag är del i ett i sammanhanget ganska intressant räkneexempel.....

Min BRF där jag sitter som ledamot har sen 80-talet nångång kört fjärrvärme och har i genomsnitt köpt in runt 2.000.000kwh värmeenergi om året. Det rör sig om en större förening med 260 lägenheter.

Nu tar vi snart 6 st stora FLVP i drift. Det kommer vara kopplat så att fjärrvärmen går in som spets när FLVP når sin maxkapacitet, detta kommer enligt uträkningar ske runt -5 utetemp om jag kommer ihåg siffrorna rätt.

Beräkningarna säger att ett genomsnitts år kommer vi spara runt 1.000.000kwh inköpt energi.

Den ekonomiska kalkylen behöver man ju en ganska blank kristallkula för att ge sig på, det beror ju helt på hur elpriset utvecklar sig relaterat fjärrvärmepriset.
De som räknade på det hela har iaf gett oss en jättefin kalkyl med färgglada staplar och diagram som gör gällande att vi kommer spara tillbaks investeringskostnaden på 4år....
Jag ser det hela betydligt mer långsiktigt och är nöjd om det hela "går ihop" på 10år.

Det skall bli spännande att följa upp detta i alla fall.

• Gilla
Jodenmarck och 5 till
  • Laddar…
Oerhört missvisande beräkning. Jag Skulle vilja påstå att fjärrvärme är bland dem billigare alternativen idag. Beräkningarna har inte tagit hänsyn till: nätavgifter, fasta avgiften för din ampereabonnemang om du nu behöver gå upp, kommande effekttarifferna, pumpen som behöver avskrivas då den håller inte alls lika länge som fjärrvärmecentralen. Vad är det för amatörmässigt jämförelse.

• Gilla
aspa-hasse och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man ej har egen skog så blir uppvärmning med ved dyrt , helt klart 😮
Blir det? Björkved för 850 kr kbm stjälpt mått avlastat hemma. Klarar mig ett år för 19000 med värme och vv. (170 kvm hus, 2 pers)

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Isarheml Isarheml skrev:
Oerhört missvisande beräkning. Jag Skulle vilja påstå att fjärrvärme är bland dem billigare alternativen idag. Beräkningarna har inte tagit hänsyn till: nätavgifter, fasta avgiften för din ampereabonnemang om du nu behöver gå upp, kommande effekttarifferna, pumpen som behöver avskrivas då den håller inte alls lika länge som fjärrvärmecentralen. Vad är det för amatörmässigt jämförelse.
Man bör ju åtminstone räkna med kostnaden för LVVP/BVP i jämförelse med Fjärrvärme. Men å andra sidan värmer jag huset med LLVP och den betalade sig redan under första året (hade enbart FLVP innan), så....

Det är extremt många faktorer som skall inn i beräkningarna rörande vad som är billigast/bäst.

Står man ut med ljudet och utseendet från LLVP så skulle jag hävda att den är bäst för att värma/kyla huset. Men det gör ju inte alla...

Men sedan skall VV in i ekvationen. Har man vattenburen värme redan? Då stiger plötsligt värdet på fjärrvärme/FLVP/BVP/LVVP. Och sedan skall man räkna på vart man bor, hur mycket man värmer osv.

I slutänden hamnar man i ett unikt beslut per hus...

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Elpriset anser jag vara helt fel. 2024 hade jag genomsnitt 1,20kr/kWh i elförbrukning och 0,73kr/kWh i nätavgift 16A. Ändå bor jag i elområde 1.

• Gilla
aspa-hasse och 4 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Elpriset anser jag vara helt fel. 2024 hade jag genomsnitt 1,20kr/kWh i elförbrukning och 0,73kr/kWh i nätavgift 16A. Ändå bor jag i elområde 1.
Hur lyckades du med det? Jag har inte uppdaterat mina siffror för 2024 så de har jag inte fräscht tillgängliga, men 2023 så hade jag som mest ett elpris per månad på 1,05 kr/kWh (på årsbasis runt 70 öre) och jag bor i SE3. Nu har jag dock rörligt elpris och jag optimerar min förbrukning så att elbilarna laddas på natten osv. Faktum är att jag numera skulle sänka elpriset ännu mer då jag har lagt ännu mer förbrukning på lågpristimmarna. Men jag förstår ändå inte hur man hamnar på så höga belopp i SE1.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jättefel i beräkningen av fallet med ved.
Stor skillnad mellan 1m3 stjälpt mått och fast mått.
2820 kwh/m3F ger ca 50% eller 1400kwh/m3 stjälpt + verkningsgraden på pannan ca 80%.
Du får ut 1400 x 0,8 kwh ur en m3 stjälpt = 1120kwh
till ett pris av 1500kr ger ca 1.30 per kwh

• Gilla
Martcar02 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.