Fairlane
G Gerbilen skrev:
Nä de hade en mur 1.30 från vår häck och vi hade jord där men nu har lantmäteriet varit ute så diket är tydligen deras mark såvida de inte lagt sten längre in nu det vet vi inte.så just nuvhar vi ca 1.15 som nu lutar som en slänt om du ser på bilderna jag lagt in här.Så plant före men nu med lutningen o det tomma diket de gjort så vet vi inte om vi kan balansera där utan hade jorden rasar ner i diket för då vill dem att vi plockar upp det
Jag är fortfarande inte på det klara med om dessa 1,15 meter är på er eller grannens tomt. Är det er tomt och grannen har skyfflat upp jord på er tomt så vågar du skyffla tillbaka det. Om det är grannens tomt och ni av misstag, i tron om att gränsen gick på annan plats än den faktiskt gjorde, planterat era thujor så ni inte kan sköta om dem och slänten inte är på er tomt, ja då är det inte mycket att göra. Du kan ju inte kräva att grannen ska se till att du kan sköta din häck från deras mark.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är fortfarande inte på det klara med om dessa 1,15 meter är på er eller grannens tomt. Är det er tomt och grannen har skyfflat upp jord på er tomt så vågar du skyffla tillbaka det. Om det är grannens tomt och ni av misstag, i tron om att gränsen gick på annan plats än den faktiskt gjorde, planterat era thujor så ni inte kan sköta om dem och slänten inte är på er tomt, ja då är det inte mycket att göra. Du kan ju inte kräva att grannen ska se till att du kan sköta din häck från deras mark.
1.15 är min tomt

B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja grannen skulle som utgångspunkt ha hållit sitt schaktande på sin fastighet och inte lagt massor på fastigheten bredvid. Men vid tiden ägde ju kommunen fastigheten bredvid som ni sedan köpte och det kan ju vara så att kommunen var OK med att grannen la massor och slänt där? I så fall står accepterade ni ju slänten när ni köpte fastigheten bredvid.
Alltså tusen tack för ditt kunnande! Det finns inget lov från kommunen från dem att göra så utan kravet var att alla ska sköta sitt schaktande neråt. Som vi fick till oss. Men som sagt kommer inte bråka med min granne om 30cm men det känns tryggt att veta för framtiden om det kommer en ny granne osv. Har hellre en bra relation med grannarna och jag vet inte vad jag skulle göra med 30cm mer. :)

B
B Lnbrg skrev:
Alltså tusen tack för ditt kunnande! Det finns inget lov från kommunen från dem att göra så utan kravet var att alla ska sköta sitt schaktande neråt. Som vi fick till oss. Men som sagt kommer inte bråka med min granne om 30cm men det känns tryggt att veta för framtiden om det kommer en ny granne osv. Har hellre en bra relation med grannarna och jag vet inte vad jag skulle göra med 30cm mer. :)
Dom har inte släntat alls min granne alltså. Dem vart sur från början också då det hade lagt ett staket på vår tomt som försvann iom att vi köpte tomten och staketet var så nära huset som vi byggde.

B
M MasMats skrev:
Du har helt rätt Gerbilen. Dina grannar är galna och har helt fel. All min sympati till er.

Mitt svar syftade på det Lnbrg skrev som replik. De byggde sist och undrar varför inte grannen gör nåt på Lnbrgs tomt.
Oj, alltså vi lämnade med vilje några centimeter på grannens tomt för att underlätta schaktningen till våran. Kommunen har styckat färdigt tomter och sedan har det sålts lite huller om buller. Men vi fick veta att vi måste slänta ner till vår granne när vi byggde. Skillnaden för vår granne var nämligen att ingen köpt våran tomt ännu när det byggde så det valde att fylla över vår tomt och skita i att slänta ner mot våran. Vi har inte ändrat några höjder utan när vi köpte hade grannen fyllt över och också satt staket på vår tomt. Staketet tog vi bort men grävde bara ur och lämnade ca 30cm som grannen fick behålla då det är svårt att göra snyggt med grävare. Vi har våran gräsmatta platt men kanten som är kvar lossnar det sten från och faller såklart ur på vår gräsmatta. Kommer inte bråka med grannen trots att en stålpinne är kvar. Den andra har han slängt bort. Så vi har inte ändrat något bara köpt en tomt av kommunen egentligen.

Fairlane Fairlane skrev:
Situationen låter inte ens nära lik det TS har, men några saker angående ditt case så lyckades du skrämma din granne som visste med sig att de gjort fel. Flygfoto och kommunens kartor är juridiskt intressanta, likaså kommunens inmätning (om de inte har eget lantmäteri). Generellt kan du givetvis ta ut en person som mäter gränsen, men inte tvinga grannen att betala om det inte rör sig om en gränsbestämning. Inte ens då kan du tvinga grannen att betala, det är Lantmäteriet som bestämmer, så juridisk (tråden ligger under juridik) så är det lite väl mycket fel tycker jag.
Har aldrig påstått man kan tvinga den onda grannen till något.

Googlade familjens jurist de skrev enl jordabalken om grannen ej visar hänsyn till dig som granne kan skadestånd ut krävas. Nån skrev att filma, ang jord höjning kalla kommun till ermm låter bra. För och höja min tomt något för parkering krävdes bygglov, kan ej lagen

Om det var min onda granne skulle jag delge honom per brev jag har kamera över min tomt, vanligt i utlandet, detta kan ev motverka han fortsätter djävlas.
Om han bara djävlades på sin egen tomt halva skulle det inte finnas nåt problem ? Missade jag nåt? Trodde han hade inkräktat på din tomtgräns, vet om ursäkt om jag missuppfattat problemet. Den där muren staket, såg hög ut, hos oss är det mycket låg höjd på staketen som godkänns, löjligt låga staket får bara sättas upp

Pellegnillot71
B bubble606 skrev:
Finns bygglov för poolen?
Du behöver inte bygglov för pool om den är nergrävd. Och som någon tidigare undrade så får den ligga närmare än 4,5 m från tomtgränsen.

• Gilla
bubble606 och 2 till
  • Laddar…
G Gerbilen skrev:
Hej Vår tomt ligger 1 meter över grannens då de har grävt ner sin tomt för att ha en pool.De satte en 1 meter mur plus ett staket på 180 cm mot vår tomt ej stödmur,nu har den lutat mot deras tomt o nu har de rivit staket o sänkt muren o mot vår tomt lämnat ett dike 15 cm brett o 80 cm djupt o 5 m långt utan att fråga oss om något.Vi har kontaktat kommun o polis men ingen kan hjälpa oss.Jord som var där förut i diket har de slängt upp på min mark o skapat en slänt som inte fanns förut o nu har de skrivet en lapp att vi måste ta hand om vår jord om den rasar in mot deras tomt enl jordabalken p 3 o nån skadeståndslag,hur gör vi det går inte att kommunicera med dessa grannar? Diket är deras tomt o vi kan nu inte gå in o sköta vår thuja häck eller rensa ogräs.
Den viktigaste frågan här är väll ändå - varför i hela friden har du tagit en skärmdump ur fotoalbumet på bilderna? Du vet ju uppenbarligen hur man laddar upp bilder på internet? Detta är ju faktiskt helt galet att göra när du kan dela bilden direkt?

Ös ner jorden och trampa till så muren lutar och låt han gapa bäst han vill. Sen tar du en bild på grannens hus med din kamera, skicka in för framkallning, ta sen en bild med din mobil och skärmdumpa den bilden. Sen printar du ut den bilden och skickar i ett brev till grannen med texten "Jag vet var du bor". Då blir han allt snopen.

• Haha
seiko
  • Laddar…
B b1t skrev:
Vi har inte ändrat några höjder utan när vi köpte hade grannen fyllt över och också satt staket på vår tomt. Staketet tog vi bort men grävde bara ur och lämnade ca 30cm som grannen fick behålla då det är svårt att göra snyggt med grävare.
Jag tolkar tidslinjen enlig nedan:
1. Grannen köper tomten "ovanför".
2. De höjer och/eller planar ut sin tomt fram till tomtgräns så att det blir en slänt ner på granntomten som kommunnen fortfarande äger. Oklart om de har lov till detta av kommunen.
3. Ni köper granntomten med denna slänt på.
4. Ni gräver bort det mesta av slänten för att få en plan gräsmatta. Slänten mot grannen blir då så brant att det rasar ner material ner på er gräsmatta.

I så fall borde ni byggt en stödmur!

G Gerbilen skrev:
1.15 är min tomt
Fyll utrymmet med thujor och låt dom växa fritt!
Så slipper ni dessutom bli okynnesfilmade...

• Gilla
Åboen1
  • Laddar…
Jag antar att de gjort diket för att inte få samma problem som innan ? och tvingas göra om muren igen..

Dvs försöker skydda muren från er thujahäck (rötterna).. djupet verkar vara perfekt som rotskydd!

Inge kul för er kanske och KANSKE de faktiskt bara är "jäkliga" mot er...

MEN faktum kvarstår att det ändå är ett logiskt sätt att ha full uppsikt över ev inträngande rötter o skit från sidan.. 🤔 som kan påverka deras mur

Man skulle ju kunna fyllt upp det med grus.. men då ser man ju inte ner..betong funkar säkert och grov/hård plast eller plåt funkar också..

Snigla Snigla skrev:
Jag antar att de gjort diket för att inte få samma problem som innan ? och tvingas göra om muren igen..

Dvs försöker skydda muren från er thujahäck (rötterna).. djupet verkar vara perfekt som rotskydd!

Inge kul för er kanske och KANSKE de faktiskt bara är "jäkliga" mot er...

MEN faktum kvarstår att det ändå är ett logiskt sätt att ha full uppsikt över ev inträngande rötter o skit från sidan.. 🤔 som kan påverka deras mur

Man skulle ju kunna fyllt upp det med grus.. men då ser man ju inte ner..betong funkar säkert och grov/hård plast eller plåt funkar också..
Nja tänker att när de skulle satt en stödmur istället, att lämna ett mellanrum skapar problem för båda.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Nja tänker att när de skulle satt en stödmur istället, att lämna ett mellanrum skapar problem för båda.
Kan vara åt det hållet med såklart! Men rötter som trycker mot.. är aldrig bra.. (jag nämnde ju att det troligen var bättre att gjuta betong obsolet.. stoppa ner nå hårdplast eller stål .. som barriär!

Troligen är ju markarbetet under muren välgjort.. (sidorna lite känsligare)

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.