B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det är ingen övre granne som äger slänten. Man äger den mark man äger fram till fastighetsgränsen. När någon av fastighetsägarna ändrar markhöjden, höjer eller sänker den, så får den fastighetsägaren som vidtar åtgärden ordna med en lösning på sin mark så att grannens mark inte skadas. Detta gäller alltså oavsett om man sänker eller höjer marken, man sitter med ansvaret i båda fallen.

Nej bygglov krävs inte men det krävs marklov inom detaljplanerat område att ändra på markhöjden om det inte finns en bestämmelse i detaljplanen om att markhöjden kan ändras. Utanför detaljplanerat område så krävs inte detta marklov. Från 1 dec ändras lagen och man kan ändra markhöjden max 50 cm utan marklov (och jag har för mig att det införs marklovskrav också utanför detaljplanerat område).

Marklovet lyfter bara det allmänna förbudet att ändra på markhöjden men det ger ingen rätt att skada grannens fastighet eller utföra åtgärder hos grannen. Så det där resonemanget du för om att grannen måste överklaga är felaktigt. Marklovet är alltså ett krav för att få ändra markhöjden men det ger ingen rätt att faktiskt få utföra åtgärden om annat hindrar det, t ex att det kräver grannens samtycke att utföra åtgärder på grannens mark.
Okej så då är man alltså inte skyldig att ha slänt om en är den övre tomten. Vårt hus har kommit efter grannens. Visste inte detta när vi köpte tomten. Det var ju tråkigt. Vi borde inte ha släntat och ordat åt grannarna nedanför oss heller då på vår tomt. Jisses vad översnälla vi varit. Hade kunnat ha en fyrkantig tomt. Tack för din kunskap om lagar och regler. Då vet jag att jag får leva med vår kant mot övre grannen om jag inte vill göra vår tomt ännu mindre.
Vi har byggt nytt och köpte en tomt mellan två tomter.

Fairlane
W Wae skrev:
Man måste väl ha skriftligt tillstånd från grannen när man ska bygga något närmare än 4,5 meter.
Det beror på vad man bygga, och också detaljplanen.

Fairlane
B Lnbrg skrev:
Tomtgränsen går dock på grannens ca 30cm in.
Vad menar du med detta?
Går tomtgränsen 30 cm in på granntomten?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Vad menar du med detta?
Går tomtgränsen 30 cm in på granntomten?
Ja när vi byggde vårt hus som är lägre än grannens ville vi inte hugga av direkt vid tomtgränsen så vi lämnade ca 30cm och gjorde en fyrkant där gräsmatta och huset står. Vi tänkte att den övre grannen skulle få chans att slänta på ett snyggt sätt om vi lämnade en bit. Egentligen skulle vår tomt vara ännu lägre men vi valde också att höja den. Så nu har vi ca 30cm på vår grannes tomt och han kommer aldrig slänta 😂. Man vill ju inte heller gå in med spade och börja hacka av då det är en rak jordkant 😂😂. Men så trög var vi när vi byggde. Det hade fyllt ut sin tomt innan när det inte stod ett hus där vårt hus står idag. Så det hade större tomt innan. Eller lånat större tomt innan. Han till och med grävt upp en av stålpinnarna i backen men motsvarande sitter kvar så det gör inget. Är som sagt för mesig för att dra upp något och nu om det är jag som måste göra slänt eftersom vårat hus kommit efter deras orkar man ju verkligen inte säga något.

G Gerbilen skrev:
Det är så lite vi tänkt,vi hälsar inte ens på dem men så får det vara tack för din stöttning
Hälsa gör man alltid. Det gör tom grisar på varandra.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
B Lnbrg skrev:
Ja när vi byggde vårt hus som är lägre än grannens ville vi inte hugga av direkt vid tomtgränsen så vi lämnade ca 30cm och gjorde en fyrkant där gräsmatta och huset står. Vi tänkte att den övre grannen skulle få chans att slänta på ett snyggt sätt om vi lämnade en bit. Egentligen skulle vår tomt vara ännu lägre men vi valde också att höja den. Så nu har vi ca 30cm på vår grannes tomt och han kommer aldrig slänta 😂. Man vill ju inte heller gå in med spade och börja hacka av då det är en rak jordkant 😂😂. Men så trög var vi när vi byggde. Det hade fyllt ut sin tomt innan när det inte stod ett hus där vårt hus står idag. Så det hade större tomt innan. Eller lånat större tomt innan. Han till och med grävt upp en av stålpinnarna i backen men motsvarande sitter kvar så det gör inget. Är som sagt för mesig för att dra upp något och nu om det är jag som måste göra slänt eftersom vårat hus kommit efter deras orkar man ju verkligen inte säga något.
Men varför släntade inte ni så ni fick det som ni ville, när det är ni som sänkt/ändrat er nivå efter grannen som var där först?

B
M MasMats skrev:
Men varför släntade inte ni så ni fick det som ni ville, när det är ni som sänkt/ändrat er nivå efter grannen?
Alltså vi har inte ändrat utan vi köpte en tomt mellan två tomter av kommunen och har byggt ett nytt hus. Vi har släntat mot vår nedre granne och lämnat en bit av vår tomt på vår övre grannes tomt pga dom hade fyllt ut långt ut på vår tomt som vi köpte och vi ville inte förstöra hans gräsmatta utan vi trodde att det var den övre grannen som måste ha slänt. Men nu har jag fått lära mig något nytt.

Fairlane
B Lnbrg skrev:
Så nu har vi ca 30cm på vår grannes tomt
Det där är en lika märklig skrivning som innan. Antingen är det er fastighet eller grannens. Den kanske det utseendemässigt är ut att tillhöra den andra fastigheten, men gränsen är där gränsen är, inte 30 cm bort.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
B Lnbrg skrev:
Så 30 cm av er mark har ni alltså lämnat orörd för att ni tycker att grannen ska anlägga en slänt där? På er mark? Jag förstår inte riktigt hur ni tänkte där, men ännu konstigare är det om ni trodde att grannen skulle göra det på eget bevåg utan att ni tog upp saken med dem?

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Lnbrg skrev:
Okej så då är man alltså inte skyldig att ha slänt om en är den övre tomten. Vårt hus har kommit efter grannens. Visste inte detta när vi köpte tomten. Det var ju tråkigt. Vi borde inte ha släntat och ordat åt grannarna nedanför oss heller då på vår tomt. Jisses vad översnälla vi varit. Hade kunnat ha en fyrkantig tomt. Tack för din kunskap om lagar och regler. Då vet jag att jag får leva med vår kant mot övre grannen om jag inte vill göra vår tomt ännu mindre.
Vi har byggt nytt och köpte en tomt mellan två tomter.
Sen är det ju så att bara för att ansvaret juridiskt är lite kantigt så hindrar det ju inte att man som grannar där det är trångt mellan husen kommer överens om en rimlig och pragmatisk lösning vad gäller schaktningen. Det är ju liksom så det är tänkt att fungera och som det nog vanligen fungerar. Det är mest om man får en orimlig granne som det blir problem.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G Gerbilen skrev:
Hej Vår tomt ligger 1 meter över grannens då de har grävt ner sin tomt för att ha en pool.De satte en 1 meter mur plus ett staket på 180 cm mot vår tomt ej stödmur,nu har den lutat mot deras tomt o nu har de rivit staket o sänkt muren o mot vår tomt lämnat ett dike 15 cm brett o 80 cm djupt o 5 m långt utan att fråga oss om något.Vi har kontaktat kommun o polis men ingen kan hjälpa oss.Jord som var där förut i diket har de slängt upp på min mark o skapat en slänt som inte fanns förut o nu har de skrivet en lapp att vi måste ta hand om vår jord om den rasar in mot deras tomt enl jordabalken p 3 o nån skadeståndslag,hur gör vi det går inte att kommunicera med dessa grannar? Diket är deras tomt o vi kan nu inte gå in o sköta vår thuja häck eller rensa ogräs.
Finns bygglov för poolen?

A Allima skrev:
De får inte ha kameror som filmar in på er tomt. Det är olagligt.
Frågan är väl om polisen gör husrannsakan för det. Grannen kan ju säga att kameran inte är på. Eller att det bara är en attrapp.

H
W Wae skrev:
Man måste väl ha skriftligt tillstånd från grannen när man ska bygga något närmare än 4,5 meter.
Ja, en sån hög kompakt mur bör minst ha grannens godkännande. Det är kommunen som kan svara på om det krävs bygglov, möjligt att det även står på kommunens hemsida vad som gäller eller så ringer eller mailar kommunen, kan vara olika regler i olika kommuner. Att skyffla jord på annans mark är ju heller inte tillåtet.

B
W Weimik skrev:
Så 30 cm av er mark har ni alltså lämnat orörd för att ni tycker att grannen ska anlägga en slänt där? På er mark? Jag förstår inte riktigt hur ni tänkte där, men ännu konstigare är det om ni trodde att grannen skulle göra det på eget bevåg utan att ni tog upp saken med dem?
Ja tyvärr så trög är vi. Älvsbyhus så nämligen att vi var tvungen att slänga neråt och ha ett dike för att vårt regnvatten inte ska åka ner på tomten nere men då har jag lärt mig att man inte är skyldig att slänta.

B
Fairlane Fairlane skrev:
Det där är en lika märklig skrivning som innan. Antingen är det er fastighet eller grannens. Den kanske det utseendemässigt är ut att tillhöra den andra fastigheten, men gränsen är där gränsen är, inte 30 cm bort.
Jo det var trögt av oss att lämna men vi ville inte stöta oss med grannarna direkt när vi byggde hus utan försökte bygga med respekt. Göra det så bra för grannen nedanför som vi kan och lämna för att underlätta för ovanstående granne. Tar vi bort 30cm så blir det nog jobbigt . Nu ser det ännu mer ut som deras tomt så det kommer det nog väckas reaktioner. Men störs bara av det vid gräsklippning. Då deras utfyllnadsmassa rasar ut i form av sten från slänten. Men livet är väl så ibland. Tänker att det är viktigare att ha en bra relation med grannen än världskrig. Ville inte heller kapa trådskrivarens tråd men ville highlighta att jag kan förstå nedanstående granne också. Diket är ju på grannens tomt och ts har ju rätt och kan nyttja sin hela tomt. Så det är ju bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.