Tecknade ett avtal med Forsastugan om totalentreprenad av ett 22 kvm stort attefallshus. Misstänkte att allt inte gjordes enl
Byggregler. Det gick fort i slutet för byggarna skulle snabbt till nya uppdrag. Jag tog in en besiktningsman som hade synpunkter på 14 punkter i protokollet. Jag lät riva innertaket och där saknades stora delar av isolerigen.
Ett kvalificerat fuskjobb .Stor Warning för detta företag
Byggregler. Det gick fort i slutet för byggarna skulle snabbt till nya uppdrag. Jag tog in en besiktningsman som hade synpunkter på 14 punkter i protokollet. Jag lät riva innertaket och där saknades stora delar av isolerigen.
Ett kvalificerat fuskjobb .Stor Warning för detta företag
Vad har du beställt då? Isolering brukar inte ingå i byggsatser, utan det får man köpa till.
Gör du dig dum med vilje eller är du ägare av företaget i fråga? Oavsett vad det står så isolerar man inte hälften av takytan. Är det så att beställaren stått för inköp av isolering så får mab ju säga till att det fattas några kubik, man kan ju inte bara smäcka upp panel över och låtsas som ingetF Festlund skrev:
Jo jag köpte ett hus på totalentreprenad. Huset skulle byggas och färdigställas med isolering. Forsastugans egna byggare kom och satte upp huset. Då upptäckte jag att bara 3/4 av taket hade isolerats.På med undertaket så ingen kunde se fusket.Hammarskallen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Har du betalat fullt pris?
Men lugna dig några hekton, jag vill bara få klart vad som blivit avtalat. 😳V varpan1 skrev:
Det blir betydligt lättare att få rätt mot firman om man kan tydligt och konkret peka på vart dom har brustit i sitt arbete mot gällande avtal.
Om det bara är OK med arga påhejande om lynchning av byggfirman så kanske ett forum är fel väg att gå?
Vi ska väl gå till botten med det hela och då krävs mer information för att man ska kunna vägleda korrekt och ge rätt tips.
egna byggare? https://www.allabolag.se/foretag/forsastugan-ab/borås/trävaror/2KI40TZI5YI6G står bara en anställdThomas Ekstöm skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Du har ju tagit in en besiktningsman, så Forsastugan skall ju då åtgärde de där 14 punkterna, det måste vara utgångspunkten.
Tills dom gjort det håller du inne slutbetalningen.
Har du redan slutbetalat har du lite mer uppförsbacke. Du har fortafarande rätt att få det åtgärdat, eller i värsta fall ta in någon annan om dom inte åtgärdar det på din uppmaning (inom rimliga tid - exakt vad som gäller får du nog rådgöra med någon om).
Men har du redan betalt pengarna så måste du driva in pengar från dom då, och även om du skulle ha rätt, är det inte alltid så lätt att få rätt i tex tingsrätten.
Du får fortsätta kontakta dom. Om du inte alls får någon kontakt får du försöka olika vägar: telefon, mail eller besök. Om dom svarar men inte åtgärdar så kanske du skall ta in en jurist och formulera ett skarpare krav. Ibland kan man tex få hjälp av villaägarna eller ev konsumentombudsmannen i kommunen.
Tills dom gjort det håller du inne slutbetalningen.
Har du redan slutbetalat har du lite mer uppförsbacke. Du har fortafarande rätt att få det åtgärdat, eller i värsta fall ta in någon annan om dom inte åtgärdar det på din uppmaning (inom rimliga tid - exakt vad som gäller får du nog rådgöra med någon om).
Men har du redan betalt pengarna så måste du driva in pengar från dom då, och även om du skulle ha rätt, är det inte alltid så lätt att få rätt i tex tingsrätten.
Du får fortsätta kontakta dom. Om du inte alls får någon kontakt får du försöka olika vägar: telefon, mail eller besök. Om dom svarar men inte åtgärdar så kanske du skall ta in en jurist och formulera ett skarpare krav. Ibland kan man tex få hjälp av villaägarna eller ev konsumentombudsmannen i kommunen.
Jag lånade en FLIR kopplade till mobilen och fotade av huset utifrån och innefrån en kall dag. Brutalt bra verktyg för att spåra byggfusk, isolering, fönster dörrar genomföringar. Borde vara standard att man ska göra det första vintern. Den här typen av fusk är supertydligt med värmekamera.Thomas Ekstöm skrev:
Trist att du drabbats av oseriösa byggare. Som byggare glömmer man ju inte bort att isolera, man gör ju bara sådant här om man är oseriös.
