Tecknade ett avtal med Forsastugan om totalentreprenad av ett 22 kvm stort attefallshus. Misstänkte att allt inte gjordes enl
Byggregler. Det gick fort i slutet för byggarna skulle snabbt till nya uppdrag. Jag tog in en besiktningsman som hade synpunkter på 14 punkter i protokollet. Jag lät riva innertaket och där saknades stora delar av isolerigen.
Ett kvalificerat fuskjobb .Stor Warning för detta företag
 
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
Anna_H och 21 till
  • Laddar…
Thomas Ekstöm Thomas Ekstöm skrev:
Misstänkte att allt inte gjordes enl
Byggregler.
Vilka byggregler refererar du till?
 
Vad har de sagt när du påpekat detta`?
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vilka byggregler refererar du till?
Besiktningsmannen sade att detta är utom alla byggregler. Att strunta i att isolera taket delvis er inte ok.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Vad har de sagt när du påpekat detta`?
Har tidigare ett krav på överdebitering som dom inte svarat på. Dom förblir tysta
Forsastugan AB är relativt nystartat, så det gäller att ha nöjda kunder, detta måste vara en katastrof för dom.
 
Vad har du beställt då? Isolering brukar inte ingå i byggsatser, utan det får man köpa till.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vad står det i avtalet och vad skiljer mot beställningen?
 
Düsseldorff
F Festlund skrev:
Vad står det i avtalet och vad skiljer mot beställningen?
Inte fan lär det stå att taket ska vara delvis isolerat i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 60 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Vad står det i avtalet och vad skiljer mot beställningen?
Gör du dig dum med vilje eller är du ägare av företaget i fråga? Oavsett vad det står så isolerar man inte hälften av takytan. Är det så att beställaren stått för inköp av isolering så får mab ju säga till att det fattas några kubik, man kan ju inte bara smäcka upp panel över och låtsas som inget
 
  • Gilla
  • Wow
SvanteC och 35 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad har du beställt då? Isolering brukar inte ingå i byggsatser, utan det får man köpa till.
Jo jag köpte ett hus på totalentreprenad. Huset skulle byggas och färdigställas med isolering. Forsastugans egna byggare kom och satte upp huset. Då upptäckte jag att bara 3/4 av taket hade isolerats.På med undertaket så ingen kunde se fusket.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Har du betalat fullt pris?
 
  • Gilla
Mizan2be och 3 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Gör du dig dum med vilje eller är du ägare av företaget i fråga? Oavsett vad det står så isolerar man inte hälften av takytan. Är det så att beställaren stått för inköp av isolering så får mab ju säga till att det fattas några kubik, man kan ju inte bara smäcka upp panel över och låtsas som inget
Men lugna dig några hekton, jag vill bara få klart vad som blivit avtalat. 😳

Det blir betydligt lättare att få rätt mot firman om man kan tydligt och konkret peka på vart dom har brustit i sitt arbete mot gällande avtal.

Om det bara är OK med arga påhejande om lynchning av byggfirman så kanske ett forum är fel väg att gå?

Vi ska väl gå till botten med det hela och då krävs mer information för att man ska kunna vägleda korrekt och ge rätt tips.
 
  • Gilla
janusz_w och 10 till
  • Laddar…
Thomas Ekstöm Thomas Ekstöm skrev:
Jo jag köpte ett hus på totalentreprenad. Huset skulle byggas och färdigställas med isolering. Forsastugans egna byggare kom och satte upp huset. Då upptäckte jag att bara 3/4 av taket hade isolerats.På med undertaket så ingen kunde se fusket.
egna byggare? https://www.allabolag.se/foretag/forsastugan-ab/borås/trävaror/2KI40TZI5YI6G står bara en anställd
 
  • Gilla
BaltzarH och 3 till
  • Laddar…
Du har ju tagit in en besiktningsman, så Forsastugan skall ju då åtgärde de där 14 punkterna, det måste vara utgångspunkten.

Tills dom gjort det håller du inne slutbetalningen.
Har du redan slutbetalat har du lite mer uppförsbacke. Du har fortafarande rätt att få det åtgärdat, eller i värsta fall ta in någon annan om dom inte åtgärdar det på din uppmaning (inom rimliga tid - exakt vad som gäller får du nog rådgöra med någon om).

Men har du redan betalt pengarna så måste du driva in pengar från dom då, och även om du skulle ha rätt, är det inte alltid så lätt att få rätt i tex tingsrätten.

Du får fortsätta kontakta dom. Om du inte alls får någon kontakt får du försöka olika vägar: telefon, mail eller besök. Om dom svarar men inte åtgärdar så kanske du skall ta in en jurist och formulera ett skarpare krav. Ibland kan man tex få hjälp av villaägarna eller ev konsumentombudsmannen i kommunen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B
Thomas Ekstöm Thomas Ekstöm skrev:
Jo jag köpte ett hus på totalentreprenad. Huset skulle byggas och färdigställas med isolering. Forsastugans egna byggare kom och satte upp huset. Då upptäckte jag att bara 3/4 av taket hade isolerats.På med undertaket så ingen kunde se fusket.
Jag lånade en FLIR kopplade till mobilen och fotade av huset utifrån och innefrån en kall dag. Brutalt bra verktyg för att spåra byggfusk, isolering, fönster dörrar genomföringar. Borde vara standard att man ska göra det första vintern. Den här typen av fusk är supertydligt med värmekamera.

Trist att du drabbats av oseriösa byggare. Som byggare glömmer man ju inte bort att isolera, man gör ju bara sådant här om man är oseriös.
 
  • Gilla
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.