G Gerbilen skrev:
Vi får se hur det blir om vi går på slänten som lutar mot dem är vi rädda för att jorden rasar ner det brukar växa mycket brännässlor o ogräs som vi hittills har skött o rensat men nu vet vi inte hur det ens är möjligt
Du kan väl ta ut hyra för att de använder din mark som upplag.

• Gilla
Gerbilen
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Kan ju vara så att de helt enkelt tror att de har rätt.
Så, ett försök att förklara att det är deras fel och deras problem att lösa hade jag gett de.
Förstår de inte och fortsätter efter det är det ju bara att ignorera dem samt anmäla deras bygge.
Vissa vägrar förstå. Jag har en sådan granne som vägrar förstå och har ljugit för sin arbetsgivare om att jag trakasserar. Has arbetsgivare skulle kontakta jurist angående tvisten. Fast om dom fortsätter så kommer dom upptäcka något som heter jordabalken 3 kap. 3 § och 5 § jordabalken

B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen är det ju så att bara för att ansvaret juridiskt är lite kantigt så hindrar det ju inte att man som grannar där det är trångt mellan husen kommer överens om en rimlig och pragmatisk lösning vad gäller schaktningen. Det är ju liksom så det är tänkt att fungera och som det nog vanligen fungerar. Det är mest om man får en orimlig granne som det blir problem.
Hej,igen men tänkte på en annan sak gällande mitt fall. Du verkar juridiskt kunnig och ber om ursäkt till TS att jag råkat kapa tråden lite men kommunen har gjort vårat kvarter och styckat ut tomterna samtidigt. När vår granne ovanför oss köpte sin tomt så visste det ju om våran tomtgräns och att det ligger högre än oss. Det valde ändå att fylla ut över vår tomt för att göra sin större och när vi byggde så grävde vi bort mycket av det som dom fyllt för att komma i nivå i det lantmäteriet sagt är vår tomthöjd. Vi fick höra att vi är skyldig att slänga och dika mot nedre granne och att vi äger den slänten. Det jag vill komma till är borde det inte ha fixat sin tomtgräns rätt fast det inte stod ett hus på vår tomt än ändå? Alltså mitt tomtköp bara för att det skedde efteråt kan väl inte få lida när tomterna styckades samtidigt bara för att det säljs olika. Eller tänker jag helt fel ? Det var kommunen som krävde slänt och dike neråt. Enligt deras plan. Kiruna kommun

G Gerbilen skrev:
Hej Vår tomt ligger 1 meter över grannens då de har grävt ner sin tomt för att ha en pool.De satte en 1 meter mur plus ett staket på 180 cm mot vår tomt ej stödmur,nu har den lutat mot deras tomt o nu har de rivit staket o sänkt muren o mot vår tomt lämnat ett dike 15 cm brett o 80 cm djupt o 5 m långt utan att fråga oss om något.Vi har kontaktat kommun o polis men ingen kan hjälpa oss.Jord som var där förut i diket har de slängt upp på min mark o skapat en slänt som inte fanns förut o nu har de skrivet en lapp att vi måste ta hand om vår jord om den rasar in mot deras tomt enl jordabalken p 3 o nån skadeståndslag,hur gör vi det går inte att kommunicera med dessa grannar? Diket är deras tomt o vi kan nu inte gå in o sköta vår thuja häck eller rensa ogräs.
Kolla vad kommunen stadgar om att höja eller sänka marken på sin fastighet, det brukar vara max 30cm, typ. Och det som de byggt på eller vid er tomtgräns skall utgå från er markhöjd. Och ni ska ha gett medgivande.
Sen är det så att man ska ha tillstånd för att riva staket osv.

Jag tolkar det som att era grannar bryter mot Jordabalken som reglerar förhållande mellan grannar, att man ska ta skälig hänsyn mm. Begär att kommunen gör ett tillsynsärende så ni får ordning på det. Tillsynen ska se till att grannen följer o uppfyller lagen, t ex vad gäller avstånd mm. Den som bryter mot lagen kan gå saftig sanktionsavgift.
Bra om ni har tydliga foton; med datum och vad de beskriver.

A Abies koreana skrev:
Ja, skälet till detta vet vi ju inte men det saknar betydelse. En sån här lågmäld men aggressiv krigsföring mot grannarna har betydelse för dem och det kan ni inte påverka, det enda som ni kan påverka är hur ni förhåller er till det som sker.

Har ni funderat över hur mycket tid som går åt varje dag? eller varje vecka till att diskutera eller bara tänka på vad grannarna sysslar med och hur ni kan bemöta detta? Kan ni anmäla dem ? Är det minuter, timmar varje dag? När ni vet det får ni fundera över om detta är vad ni vill använda er tid till.

Det är surt att svälja trakasserier, man vill gärna ge igen på något sätt eller få upprättelse men då är man inne i spelet som aldrig tar slut.

Det där med att ha rätt och få rätt är inte enkelt men ni kan bli vinnare genom att strunta i provokationerna, hälsa som ni hälsar på andra grannar och lev ert liv utan att anpassa er eller tänka på vad grannarna gör.

Avsluta spelet och ni blir vinnare!
H HEM2121 skrev:
Gör hon övertramp med kamerorna ligger grannen risigt till. Denne granne verkar inte ha koll på vad som gäller, skyfflar grannen jord på er tomt så är det grannen som ska återställa, den grannen verkar inte ha koll och verkar heller inte må så bra, för den skull ska ni inte behöva lida.
Sätt upp en kamera som endast filmar eran del av tomten och staketet, som fångar när de skyfflar jord in på eran tomt.

Varit med om liknande med intrångsförsök från granne fast inte så grovt som ni.
Som nämnts, bygglov krävs , mina började med stolpar och högre nät det gick sig dag utöver min tomt
Jag fick ett Flygfoto från kommun det visar min tomt gränsar mot deras bodmen de hade trängt sig in mot mig långt förbi deras bod det avser ca 300 m längd. De hade tagit bort från trottoaren kommungubbenz mätningspinne som visar gräns mellan oss

När jag visade som flygfotot och sa varken som eller jag kanske ej vill bekosta dyr domdtolstvist så backade som ur. Nätet trycktes ned av riddjur mm . Blev förvånad att och vet bygglov krävs ev, minns ej även om det är ej staket pinnar, ring din bygglovsavd.
Styrkekram
.

A555 A555 skrev:
vid
Varför låter du ej kommun gubbar för ca 4000? Markera tomtgräns, grannen och du kan dela på kostnad, svart på vitt för båda. Min gubbe kommun föreslåäig det

Fairlane
A555 A555 skrev:
Varför låter du ej kommun gubbar för ca 4000? Markera tomtgräns, grannen och du kan dela på kostnad, svart på vitt för båda. Min gubbe kommun föreslåäig det
Om kommunen ens har den tjänsten...
Den kan ju grannen helt sonika säga nej, jag vill inte betala.

A555 A555 skrev:
De hade tagit bort från trottoaren kommungubbenz mätningspinne som visar gräns mellan oss
Hade kommunen satt en mätpinne på trottoaren?
Menar du under tiden de genomförde mätningen eller vad skulle den ha för betydelse?

Min granne backade när hotade om dyrt med domstol för båda.

Kommunguben hade varit här och pålar in 3 markerings pinnar gräns när grannen betalade men han berättade aldrig för mig. En röd pinne slängde han bott 1 meter lång och satte dit en egen! Svårt se i skogen Flygfoto nu var gräns går

Kommungubben, ringde honom, sa varje gränspinne iinkl nån startavgift? Det var 10 år sen, minns ej kostar då ca 4000 kr? Du måste kolla vad varje markering kostar och hota sedaneddomstol, .

Jag lät grannen vara pga det ej var Gunnebo stängsel och såg nätet i hans staket skulle trampas med ändå av rådjur.

Flygfotot färgat i lika från kommun visade exakt var våra gränser gick men gräns pinnar ör 4000 kr ? Dyrare idag, tex bättre för bevis, svårt se på foto vid hot om domstol

• Gilla
Gerbilen
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Men varför släntade inte ni så ni fick det som ni ville, när det är ni som sänkt/ändrat er nivå efter grannen som var där först?
Jag hade min mark klar först,sen byggde de sitt efter oss

F FruNilsson skrev:
Kolla vad kommunen stadgar om att höja eller sänka marken på sin fastighet, det brukar vara max 30cm, typ. Och det som de byggt på eller vid er tomtgräns skall utgå från er markhöjd. Och ni ska ha gett medgivande.
Sen är det så att man ska ha tillstånd för att riva staket osv.

Jag tolkar det som att era grannar bryter mot Jordabalken som reglerar förhållande mellan grannar, att man ska ta skälig hänsyn mm. Begär att kommunen gör ett tillsynsärende så ni får ordning på det. Tillsynen ska se till att grannen följer o uppfyller lagen, t ex vad gäller avstånd mm. Den som bryter mot lagen kan gå saftig sanktionsavgift.
Bra om ni har tydliga foton; med datum och vad de beskriver.
Ja har pratat med tillsyn på kommunen nen han tycker grannar ska kommunicera så kommunen hjälper oss inte o har kontaktat polisen som inte kan hjälpa oss o hänvisar till kommunen som hänvisar till advokat hhmmm...

G Gerbilen skrev:
Jag hade min mark klar först,sen byggde de sitt efter oss
Min granne kom in efter mig inget hinder.
Varje gräns pinne kostar x kr , gubbarna mäter via koordinater från kommun , varför inte för att få slut på skiten?

Jag var bortrest länge, kom åter och såg det tagit del av min tomt...

B bubble606 skrev:
Finns bygglov för poolen?
Ingen aning jag frågade om marklov till kommunen men de svarade mig inte riktigt

Fairlane
A555 A555 skrev:
Min granne backade när hotade om dyrt med domstol för båda.

Kommunguben hade varit här och pålar in 3 markerings pinnar gräns när grannen betalade men han berättade aldrig för mig. En röd pinne slängde han bott 1 meter lång och satte dit en egen! Svårt se i skogen Flygfoto nu var gräns går

Kommungubben, ringde honom, sa varje gränspinne iinkl nån startavgift? Det var 10 år sen, minns ej kostar då ca 4000 kr? Du måste kolla vad varje markering kostar och hota sedaneddomstol, .

Jag lät grannen vara pga det ej var Gunnebo stängsel och såg nätet i hans staket skulle trampas med ändå av rådjur.

Flygfotot färgat i lika från kommun visade exakt var våra gränser gick men gräns pinnar ör 4000 kr ? Dyrare idag, tex bättre för bevis, svårt se på foto vid hot om domstol
Situationen låter inte ens nära lik det TS har, men några saker angående ditt case så lyckades du skrämma din granne som visste med sig att de gjort fel. Flygfoto och kommunens kartor är juridiskt intressanta, likaså kommunens inmätning (om de inte har eget lantmäteri). Generellt kan du givetvis ta ut en person som mäter gränsen, men inte tvinga grannen att betala om det inte rör sig om en gränsbestämning. Inte ens då kan du tvinga grannen att betala, det är Lantmäteriet som bestämmer, så juridisk (tråden ligger under juridik) så är det lite väl mycket fel tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.