41 617 läst ·
103 svar
42k läst
103 svar
Vad gäller vid tvistemål mellan grannar
ÄR de helt tokiga? Det är ju dem som gjort slänten och grävt det är ju doem som ska "vissa hänsyn" 😆G Gerbilen skrev:
Seriöst en laminerad lapp? Sen bygga lite på måfå utan plan? Vadå en dekorations mur där? Det är ju högts olämpligt... Säkert inget vidare förarbete där heller så den kommer säkert rasa in på din tomt 😱
Polisanmäl den dåren, så får han återställa det han ställt till med din tomt. Det är ju han som grävt. Vad det gäller grannsämjan, så är det väl redan kört.G Gerbilen skrev:Hej Vår tomt ligger 1 meter över grannens då de har grävt ner sin tomt för att ha en pool.De satte en 1 meter mur plus ett staket på 180 cm mot vår tomt ej stödmur,nu har den lutat mot deras tomt o nu har de rivit staket o sänkt muren o mot vår tomt lämnat ett dike 15 cm brett o 80 cm djupt o 5 m långt utan att fråga oss om något.Vi har kontaktat kommun o polis men ingen kan hjälpa oss.Jord som var där förut i diket har de slängt upp på min mark o skapat en slänt som inte fanns förut o nu har de skrivet en lapp att vi måste ta hand om vår jord om den rasar in mot deras tomt enl jordabalken p 3 o nån skadeståndslag,hur gör vi det går inte att kommunicera med dessa grannar? Diket är deras tomt o vi kan nu inte gå in o sköta vår thuja häck eller rensa ogräs.
Har ju tur nu att det ev är min jord som rasar ner till dem men hade 1.30 jämnt bakom min häck förut o som det ser ut i dag kommer vi inte kunna gå bakom o sköta den ,I diket de grävde ur som är deras mark enl lantmäteriet kan vi ju skada oss själva plus att det finns kamerorboihus123 skrev:
ÄR de helt tokiga? Det är ju dem som gjort slänten och grävt det är ju doem som ska "vissa hänsyn" 😆
Seriöst en laminerad lapp? Sen bygga lite på måfå utan plan? Vadå en dekorations mur där? Det är ju högts olämpligt... Säkert inget vidare förarbete där heller så den kommer säkert rasa in på din tomt 😱
Det är bara lite block med en sträng lim på så ja dekorationsmur, konstigt med tanke på att du har en tomt bredvid som ligger mycket högre att de lämnar ett dike mot min mark är för att jävlas o sen vilja att vi plockar upp massor om det rasarG Gerbilen skrev:
Det här får du förklara bättre. Hade ni 1,3 meter bakom häcken som var er tomt? Men nu har ni inte det längre? Eller menar du att fanns 1,3 meter av grannens tomt som ni utnyttjade för att sköta häcken? Om diket är 15 cm och ligger mot tomtgräns har ni fortfarande 1,15 meter kvar?G Gerbilen skrev:
Ja grannen skulle som utgångspunkt ha hållit sitt schaktande på sin fastighet och inte lagt massor på fastigheten bredvid. Men vid tiden ägde ju kommunen fastigheten bredvid som ni sedan köpte och det kan ju vara så att kommunen var OK med att grannen la massor och slänt där? I så fall står accepterade ni ju slänten när ni köpte fastigheten bredvid.B Lnbrg skrev:Hej,igen men tänkte på en annan sak gällande mitt fall. Du verkar juridiskt kunnig och ber om ursäkt till TS att jag råkat kapa tråden lite men kommunen har gjort vårat kvarter och styckat ut tomterna samtidigt. När vår granne ovanför oss köpte sin tomt så visste det ju om våran tomtgräns och att det ligger högre än oss. Det valde ändå att fylla ut över vår tomt för att göra sin större och när vi byggde så grävde vi bort mycket av det som dom fyllt för att komma i nivå i det lantmäteriet sagt är vår tomthöjd. Vi fick höra att vi är skyldig att slänga och dika mot nedre granne och att vi äger den slänten. Det jag vill komma till är borde det inte ha fixat sin tomtgräns rätt fast det inte stod ett hus på vår tomt än ändå? Alltså mitt tomtköp bara för att det skedde efteråt kan väl inte få lida när tomterna styckades samtidigt bara för att det säljs olika. Eller tänker jag helt fel ? Det var kommunen som krävde slänt och dike neråt. Enligt deras plan. Kiruna kommun
Nä de hade en mur 1.30 från vår häck och vi hade jord där men nu har lantmäteriet varit ute så diket är tydligen deras mark såvida de inte lagt sten längre in nu det vet vi inte.så just nuvhar vi ca 1.15 som nu lutar som en slänt om du ser på bilderna jag lagt in här.Så plant före men nu med lutningen o det tomma diket de gjort så vet vi inte om vi kan balansera där utan hade jorden rasar ner i diket för då vill dem att vi plockar upp detW Weimik skrev:
Okej, då tror jag att jag förstår. I så fall föreslår att du skyfflar ner jorden i diket igen och sätter upp en laminerad lapp där du påpekar att det står grannen fritt att gräva ett nytt dike men i så fall får de ta hand om jorden på sin sida om gränsen.G Gerbilen skrev:Nä de hade en mur 1.30 från vår häck och vi hade jord där men nu har lantmäteriet varit ute så diket är tydligen deras mark såvida de inte lagt sten längre in nu det vet vi inte.så just nuvhar vi ca 1.15 som nu lutar som en slänt om du ser på bilderna jag lagt in här.Så plant före men nu med lutningen o det tomma diket de gjort så vet vi inte om vi kan balansera där utan hade jorden rasar ner i diket för då vill dem att vi plockar upp det
Vågar jag det ä ju hennes markW Weimik skrev:
Märkligt att det finns nästan i varje tråd galna grannar som inleder grannfejder,försök ignorera om det går,om inte avtar så skulle jag gett igen med samma mynt,klipp av deras kablar till kamror då det är olagligt