Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl inget okänt att olika människor har olika nära till känslorörelse, alltså behöver olika mycket anknytning för att trigga en känslorespons. Är det ens något att diskutera? Bara att förhålla sig till sina medmänniskor, deras biologi kommer inte att ändras.
Förvisso sant, jag bara svarade på ett tidigare inlägg i frågan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man inte ska känna någon medkänsla med personer man aldrig träffat så är man väl likgiltig för offren för det ryska vansinnet.
I mitt fall beror det nog mycket på "upplevd närhet". Om jag läser om att någon blivit påkörd i exempelvis Addis Abeba eller Dallas kan jag ärligt talat säga att det inte påverkar mig det minsta. Händer samma sak på gatan utanför mitt hus blir jag rejält berörd. Detta trots att jag inte har minsta relation till någon av personerna eller någon i deras närhet.

Logiskt eller konstigt låter jag andra fundera på...

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
En psykopat saknar medkänsla för andra och det är säkert både rationellt och produktivt, men ändå inget ja strävar efter.
En psykopat känner knappast medkänsla för någon ens i sin närhet. Att känna med någon i sin närhet är normalt ett bra beteende eftersom det kan leda till att man hjälper den som drabbas av något dåligt.

P
Fairlane Fairlane skrev:
När det inträffar ett terrorattentat som det på Drottninggatan, Utøya, eller när flygplanen körde in i tornen i New York, då kände jag medkänsla med de drabbade och deras familjer. När oskyldiga dödas i Ukraina eller när man ser/läser/hör om Nazisternas utrotningsläger under andra världskriget så känner jag också med medkänsla, trots att det är personer jag aldrig träffat.
I denna typ av situationer känner jag ilska och frustration. Jag kan inte känna medkänsla med personer jag aldrig har träffat och som jag omöjligen kan hjälpa. Jag kan förvisso ibland agera för att den typen av händelser inte ska inträffa igen, men det kräver mer av rationella överväganden och inte så mycket medkänsla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.