31 468 läst ·
93 svar
31k läst
93 svar
Vad gäller vid husköp där kronofogden tagit huset?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Förvisso sant, jag bara svarade på ett tidigare inlägg i frågan.Claes Sörmland skrev:
I mitt fall beror det nog mycket på "upplevd närhet". Om jag läser om att någon blivit påkörd i exempelvis Addis Abeba eller Dallas kan jag ärligt talat säga att det inte påverkar mig det minsta. Händer samma sak på gatan utanför mitt hus blir jag rejält berörd. Detta trots att jag inte har minsta relation till någon av personerna eller någon i deras närhet.Fairlane skrev:
Logiskt eller konstigt låter jag andra fundera på...
En psykopat känner knappast medkänsla för någon ens i sin närhet. Att känna med någon i sin närhet är normalt ett bra beteende eftersom det kan leda till att man hjälper den som drabbas av något dåligt.Fairlane skrev:
I denna typ av situationer känner jag ilska och frustration. Jag kan inte känna medkänsla med personer jag aldrig har träffat och som jag omöjligen kan hjälpa. Jag kan förvisso ibland agera för att den typen av händelser inte ska inträffa igen, men det kräver mer av rationella överväganden och inte så mycket medkänsla.Fairlane skrev:
När det inträffar ett terrorattentat som det på Drottninggatan, Utøya, eller när flygplanen körde in i tornen i New York, då kände jag medkänsla med de drabbade och deras familjer. När oskyldiga dödas i Ukraina eller när man ser/läser/hör om Nazisternas utrotningsläger under andra världskriget så känner jag också med medkänsla, trots att det är personer jag aldrig träffat.
Klicka här för att svara