C
P paralun skrev:
Under punkt 1 så signeras det då ett antal avtal och då blir det ett till avtal att KFM ska ha x kronor när alla transaktioner utförs.
Jag köpte en fastighet från en säljare med utmätning och KFM var definitivt inte "part" i själva tillträdet på något sätt. Mäklaren var uppenbarligen insatt i att det fanns en utmätning, men min bild från tillträdet var att det gick till precis som vanligt och att utmätningen hanterades av säljarens bank. Vilket innebar att hela köpeskillingen inte landade på säljarens konto, vilket mäklaren också informerade säljaren om.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag köpte en fastighet från en säljare med utmätning och KFM var definitivt inte "part" i själva tillträdet på något sätt. Mäklaren var uppenbarligen insatt i att det fanns en utmätning, men min bild från tillträdet var att det gick till precis som vanligt och att utmätningen hanterades av säljarens bank. Vilket innebar att hela köpeskillingen inte landade på säljarens konto, vilket mäklaren också informerade säljaren om.
Jo men visar bara TS köpekontraktet och KFM finner det som rimligt så borde det inte vara några problem.
KFM får in sina pengar och TS får nyckeln. Om inte så blir det betydligt besvärligt att handpenningen ska tillbaka och sen får säljaren gå ut med huset igen för försäljning alternativt exekutiv auktion av KFM.
Varför göra det svårt?

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo men visar bara TS köpekontraktet och KFM finner det som rimligt så borde det inte vara några problem.
Nä, jag håller med. Det är min åsikt också att tillträdet borde kunna genomföras precis som planerats och att KFM förser sig av köpeskillingen bakom ridåerna utan att TS bekant behöver vara inblandad i det.

C cpalm skrev:
Nä, jag håller med. Det är min åsikt också att tillträdet borde kunna genomföras precis som planerats och att KFM förser sig av köpeskillingen bakom ridåerna utan att TS bekant behöver vara inblandad i det.
Jo säljaren har med all sannolikhet högvis med brev från KFM och att KFM får sina pengar sker inte bakom några dimridåer, säljaren får skriva på bara eller blir det bara värre för säljaren. Borde vara enkelt?

C
P paralun skrev:
säljaren får skriva på bara eller blir det bara värre för säljaren. Borde vara enkelt?
Ja, har man utmätning på sig behöver man nog inte ens skriva på nåt (ja, utöver köpebrevet då, i det här fallet), utan KFM tar pengarna bara innan du har möjlighet att göra något med dem. I (ofrivilligt) "samarbete" med din bank, arbetsgivare, m.fl. ställen där pengar kan tänkas dyka upp. Det är inga dimridåer, men det sker bakom ryggen på dig utanför din kontroll.
Ja, väldigt enkelt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, har man utmätning på sig behöver man nog inte ens skriva på nåt (ja, utöver köpebrevet då, i det här fallet), utan KFM tar pengarna bara innan du har möjlighet att göra något med dem. I (ofrivilligt) "samarbete" med din bank, arbetsgivare, m.fl. ställen där pengar kan tänkas dyka upp. Det är inga dimridåer, men det sker bakom ryggen på dig utanför din kontroll.
Ja, väldigt enkelt.
Nej har man en skuld till KFM så har man, ska vi tycka synd om det?

• Gilla
MrAnte och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej har man en skuld till KFM så har man, ska vi tycka synd om det?
Ren anständighet gör väl att man normalt tycker synd om folk som hamnar i den situationen, eller?
De flesta människor är trots allt inte kriminella, sen att de kan vara klantiga eller ha otur & hamna i en jobbig situation.

• Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Nu visar det sig att det tydligen är så att mäklaren missat att kolla upp ägarförhållandet innan kontraktskrivningen. Så KFM hade redan tagit över fastigheten.

Det som underlättar är att handledningen verkar betalas tillbaka iaf. Nu återstår det att se om kronofogden säljer huset direkt till honom eller om det blir auktion. Ingen rolig situation det här...

• Gilla
  • Wow
EllinorLag och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Ren anständighet gör väl att man normalt tycker synd om folk som hamnar i den situationen, eller?
De flesta människor är trots allt inte kriminella, sen att de kan vara klantiga eller ha otur & hamna i en jobbig situation.
Tycka synd eller ej?
Jovisst gör många det sitt bästa men hamnar man hos kronofogden så är det ju att bara "gilla läget".
Det bara är så sen får man göra det bästa av situationen.

C
ingenmansland ingenmansland skrev:
Nu visar det sig att det tydligen är så att mäklaren missat att kolla upp ägarförhållandet innan kontraktskrivningen. Så KFM hade redan tagit över fastigheten.
Ooops. Det sägs ju att det är en av de saker som mäklaren verkligen är skyldig att ha koll på.
Kanske inte minst då det är ett uttryckligt krav i fastighetsmäklarlagen:

Svensk text om fastighetsmäklares kontroll av äganderätt, belastningar och gemensamhetsanläggningar enligt lag.

Så det är inte otroligt att din bekant kan kräva mäklaren på skadestånd i detta fall.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:

Det som underlättar är att handledningen verkar betalas tillbaka iaf. Nu återstår det att se om kronofogden säljer huset direkt till honom eller om det blir auktion. Ingen rolig situation det här...
Jo ingen höjdare... sen blir det ju sannolikt direkt en exekutiv auktion.

En anmälam till fastighetsmäklarinspektionen så skulle jag tro att den mäklaren har mäklat klart.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En anmälam till fastighetsmäklarinspektionen så skulle jag tro att den mäklaren har mäklat klart.
Jo kanske men det har sannolikt ingen verkan i det här fallet.
Sen är det då vad säljaren berättat för mäklaren varför han säljer och att han är jagad av KFM.
Ord mot ord... det kommer sannolikt en rad av liknande fall när det bryter ihop.

C cpalm skrev:
Ooops. Det sägs ju att det är en av de saker som mäklaren verkligen är skyldig att ha koll på.
Kanske inte minst då det är ett uttryckligt krav i fastighetsmäklarlagen:

[bild]

Så det är inte otroligt att din bekant kan kräva mäklaren på skadestånd i detta fall.
Ja, åtminstone från mäklarfirman. Det är de som har det yttersta ansvaret. Mäklaren får troligtvis en erinran av vad jag hört.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det enklaste för KFM måste ju vara att låta köparen få köpa fastigheten och ta pengarna. Exekutiva auktioner ger väl sällan samma pengar.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.