Hej!

Hur ska man tänka kring energideklarationer när man ska göra sitt första husköp?

Jag tycker nästan det är helt omöjligt att dra några slutsatser från energiklasserna. I ena fallet är det ett hus med ett pensionärspar som reser mycket och antagligen knappt har använt huset (energiåtgången enligt mig suspekt låg). I andra fallet är det en icke-resande tonårsfamilj. Självfallet kommer förbrukningen vara mycket högre för tonårsfamiljen.

Har försökt läsa mig till vad som görs i detta fallet och det verkar ju som att nån form av ”normalisering” görs för att motsvara ett normalhushåll. Hur då? Det går väl inte att avgöra vilken temperatur man värmt upp huset till under året, eller hur länge man har duschat? Känns som att man jämför äpplen med päron..

Känns som att det finns många sätt att ”lura” systemet här... T.ex. året innan försäljning, varför inte bara snåla lite extra och höja sin energiklass på det viset?

Missar jag något Diagram över energiklasser för hus med olika förbrukningsnivåer. ?

B
Så länge energideklarationen är A eller B får du rabatt på lånen, och du har automatiskt möjlighet att få bra koll på energiförbrukningen.

Du frågar om våra tankar, så här kommer mina i all enkelhet:
Energideklarationer är i de flesta fall trams. En ren skrivbordsprodukt.

Tidigare ägares elförbrukning är en fingervisning, men som du säger så beror det mycket på det hushållets livsstil.
Titta på vad det är för system för uppvärmning av huset samt uppvärmning av varmvatten. Där har du de två stora energiförbrukarna, helt enkelt. Är det värmepump som fixar detta går det åt betydligt mindre el än om det är direktverkande för hela slanten. Är det fjärrvärme eller ved/pelletseldning går det nästan inte åt någon el alls till värme + varmvatten, men då får du i gengäld räkna på priset för fjärrvärme, ved eller pellets.

• Gilla
Felix Gustavsson och 4 till
  • Laddar…
B
Det är det jag menar lite, den stora besparingen är i 0.1%-enheter rabatt på bolånet…. Därav bra med B klassning

Tack för era svar! Märkligt system helt klart.. Jag undrar om gemene man känner till detta eller om vissa kan falla för att "oj detta huset har energiklass A". Mäklaren försökte sälja in detta som en jättebra sak i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.