ingenmansland ingenmansland skrev:
Nu visar det sig att det tydligen är så att mäklaren missat att kolla upp ägarförhållandet innan kontraktskrivningen. Så KFM hade redan tagit över fastigheten.

Det som underlättar är att handledningen verkar betalas tillbaka iaf. Nu återstår det att se om kronofogden säljer huset direkt till honom eller om det blir auktion. Ingen rolig situation det här...
Möjlighet att köpa huset igen till lägre pris!

C
lunnabo lunnabo skrev:
Dvs säljarens borgenärer har skydd i fastighetens värde så länge inget har hänt med lagfart.
Är det så?
Jag har lärt mig att panten lever sitt eget liv. Dvs. köparen kan pantsätta fastigheten innan lagfart beviljats, köparen måste själv se till att säljarens pant är löst, och det går inte att "snuva" panthavaren på panten genom att lagfarten går över till någon annan.

Nu var det inte panten i sig jag tänkte på, utan framför allt mäklarens ansvar och hur det eventuellt påverkar giltigheten i köpekontraktet och möjligheten att fullfölja affären som planerat.

C cpalm skrev:
Är det så?
Jag har lärt mig att panten lever sitt eget liv. Dvs. köparen kan pantsätta fastigheten innan lagfart beviljats, köparen måste själv se till att säljarens pant är löst, och det går inte att "snuva" panthavaren på panten genom att lagfarten går över till någon annan.

Nu var det inte panten i sig jag tänkte på, utan framför allt mäklarens ansvar och hur det eventuellt påverkar giltigheten i köpekontraktet och möjligheten att fullfölja affären som planerat.
Fastighetens värde är när skulder som belastar Fastigheten har räknats bort.

C
lunnabo lunnabo skrev:
OK, nu är jag med på vad du menar. Men det innebär alltså att en utmätning av en fastighet skulle kunna ske även efter avslutad affär så länge köparen inte beviljats lagfart? Dvs. KFM skulle kunna utmäta både fastigheten (som nu besitts av köparen) och köpeskillingen?

lunnabo lunnabo skrev:
En fastighets värde är väl oberoende av om fastigheten är säkerhet för lån?

En 100% belånad fastighet blir väl inte värdelös bara för att den står som säkerhet för lån?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En fastighets värde är väl oberoende av om fastigheten är säkerhet för lån?

En 100% belånad fastighet blir väl inte värdelös bara för att den står som säkerhet för lån?
Från Kronofogdens synpunkt så är den helt värdelös att utmäta.

C cpalm skrev:
OK, nu är jag med på vad du menar. Men det innebär alltså att en utmätning av en fastighet skulle kunna ske även efter avslutad affär så länge köparen inte beviljats lagfart? Dvs. KFM skulle kunna utmäta både fastigheten (som nu besitts av köparen) och köpeskillingen?
Utgångspunkten är att det är den lagfarne ägaren som också civilrättsligt äger fastigheten.
Denna presumtion kan brytas.

"Fastighetsutmätning​

Har gäldenären lagfart på fast egendom antas gäldenären vara ägare till egendomen, d.v.s. lagfart utgör en presumtion om äganderätt (4 kap. 24 § andra meningen UB). Presumtionen kan brytas om det framgår att egendomen tillhör någon annan. Den som påstår att det har skett en överlåtelse av äganderätten måste kunna visa på att så har skett. Det krävs då att den som påstår sig vara rätt ägare kan visa att det finns en överlåtelsehandling som uppfyller de formella kraven enligt 4 kap. 1 § jordabalken.

Även om det finns en överlåtelsehandling som uppfyller de formella kraven kan det finnas anledning att pröva om det är fråga om en skenöverlåtelse. Det är då inte aktuellt med någon fördelning av bevisbördan utan det får anses ingå i tredje mannens (eller gäldenärens) bevisskyldighet att visa på att omständigheterna är sådana att överlåtelsehandlingen bör godtas (se Skatteverkets rättsfallskommentar HovR SoB, mål nr ÖÄ 2544-15, bevisbörda vid utmätning av andel i fastighet"

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Från Kronofogdens synpunkt så är den helt värdelös att utmäta.
Perfekt, då belånar man kåken max och är garanterad att den inte mäts ut för förfallna konsumtionskrediter!

D Dilato skrev:
Perfekt, då belånar man kåken max och är garanterad att den inte mäts ut för förfallna konsumtionskrediter!
Kanske svårt för just Dig att hitta någon som vill låna ut de sista kronorna ovan nockpannorna?

Annars är det helt riktigt, en fastighet som är belånad till hela marknadsvärdet kommer inte att utmätas.
Det finns helt enkelt inte något övervärde för Kronofogden att hämta in till dina borgenärer.

lunnabo lunnabo skrev:
Kanske svårt för just Dig att hitta någon som vill låna ut de sista kronorna ovan nockpannorna?

Annars är det helt riktigt, en fastighet som är belånad till hela marknadsvärdet kommer inte att utmätas.
Det finns helt enkelt inte något övervärde för Kronofogden att hämta in till dina borgenärer.
Övervärde eller inte , långivaren med bästa pant kommer driva igenom försäljningen och övriga i kön får hoppas på utdelning.

• Gilla
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
en fastighet som är belånad till hela marknadsvärdet kommer inte att utmätas.
Annat än för de skulder som panterna täcker, alltså bolånen enkelt uttryckt.

Jag förstår att det kanske var vad du menade, så det här är mer ett förtydligande än ett argumenterande mot det du skrev.

• Gilla
  • Laddar…
C
lunnabo lunnabo skrev:
Denna presumtion kan brytas.
Ja, men är det inte precis det vi pratar om här?
Det påskrivna köpekontraktet är väl just den formella överlåtelsehandling som avses i texten du citerar?

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, men är det inte precis det vi pratar om här?
Det påskrivna köpekontraktet är väl just den formella överlåtelsehandling som avses i texten du citerar?
Nej, ett påskrivet köpeavtal räcker inte.
Behöver åtminstone finnas en inlämnad ansökan om lagfart.
Presumtionen att lagfarna ägaren också är civilrättsliga ägaren bryts inte lättvindigt.

C
lunnabo lunnabo skrev:
Nej, ett påskrivet köpeavtal räcker inte.
Så påskrivet köpeavtal räknas inte i sammanhanget som en överlåtelsehandling?
Dock en lagfartsansökan?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så påskrivet köpeavtal räknas inte i sammanhanget som en överlåtelsehandling?
Dock en lagfartsansökan?
Själva rekvisitet är "ska framgå".
Om enbart påskrivet köpeavtal hade räckt för att stoppa utmätning så hade väl det börjat ligga tjogtals med överlåtelsehandlingar i byrålådorna hos hårt skuldsatta gäldenärer.
När det kommer till väldigt specifika juridiska frågor så är juridiken oftast inte så himla enkel att ja lagfartsansökan räcker alltid eller nej ett köpeavtal räcker inte.
Gå till valfritt juridiskt bibliotek och läs en bok om en eller helst två om valfri "enkel" fråga!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.