5 879 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Prutmån vid husköp?
Sida 1 av 2
Hej alla erfarna husbyggare! Vi är i valet att ta beslut om en husleverantör och jag vill bara dryfta frågan om eventuell prutmån på själva materialsatsen? Någon som varit i en liknande situation och kan tipsa lite? Jag tänker att man antingen prutar procentuellt, alltså rena pengar, eller att man istället förhandlar in tillval utan kostnad Jag förstår att det inte handlar om några astronomiska summor men många bäckar små när man bygger hus, tänker jag. Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 677 inlägg
Det viktigaste är väl att ha köpet färdigspecat ned till sista skruven (lite överdrivet). Men allt som inte är helt klarlagt och med bindande pris blir ofta väldigt mycket dyrare så fort du har skrivit på ett avtal. Och sådant som skall räknas av om du ex. vill byta vitvarorna, är plötsligt i princip helt gratis.
Husleverantörer brukar inte ge några rabatter eller liknande. Däremot om du erbjuder något som tex en visning så kan du få prisavdrag.M moddav85 skrev:Hej alla erfarna husbyggare! Vi är i valet att ta beslut om en husleverantör och jag vill bara dryfta frågan om eventuell prutmån på själva materialsatsen? Någon som varit i en liknande situation och kan tipsa lite? Jag tänker att man antingen prutar procentuellt, alltså rena pengar, eller att man istället förhandlar in tillval utan kostnad Jag förstår att det inte handlar om några astronomiska summor men många bäckar små när man bygger hus, tänker jag. Tack på förhand!
Tror det är enklare att förhandla till sig tillval.
Skall du lyckas med att pruta krävs det bra argument. "många bäckar små" kommer man inte långt med. Det får allt vara något mer substantiellt.M moddav85 skrev:Hej alla erfarna husbyggare! Vi är i valet att ta beslut om en husleverantör och jag vill bara dryfta frågan om eventuell prutmån på själva materialsatsen? Någon som varit i en liknande situation och kan tipsa lite? Jag tänker att man antingen prutar procentuellt, alltså rena pengar, eller att man istället förhandlar in tillval utan kostnad Jag förstår att det inte handlar om några astronomiska summor men många bäckar små när man bygger hus, tänker jag. Tack på förhand!
Se det som en förhandling där du erbjuder leverantören en fördel mot att själv få en annan fördel.
Naturligtvis går det att pruta/förhandla. Lika naturligtvis finns det inga gränser för hur mycket man kan pruta om man har något bra att erbjuda.
Beror ju garanterat lite på hur byggkonjunkturen ser ut vid tillfället.
Hur väl de fyller orderböckerna.
Effektivt i andra fall brukar vara att spela ut leverantörerna mot varandra med olika offerter.
Får jag gissa är de mer benägna att göra det lilla extra, skicka med extra grejer osv än att gå ner i pris.
Hur väl de fyller orderböckerna.
Effektivt i andra fall brukar vara att spela ut leverantörerna mot varandra med olika offerter.
Får jag gissa är de mer benägna att göra det lilla extra, skicka med extra grejer osv än att gå ner i pris.
Så är det, och det är där säljaren får minst gnäll ifrån chefen om han släpper till lite extra.S sjoelund skrev:
Och listar man ut ett par sådana så bör man kunna kommer ner lite i pris
Jag tycker TS ska försöka, varje sparad krona är guld värt för det kommer alltid fler utgifter att betala.
Jag har precis renoverat ett hus och de har gått att spara en hel del hos både bygghandeln och på vitvaror.
Jag är säljare i en annan bransch och ger alltid bäst prutmån till de kunder som vet vart mina risker / kostnader finns och därmed underlättar för mig 👍
Jag hade en egenritad planlösning på en 1 1/2 plans villa.M moddav85 skrev:Hej alla erfarna husbyggare! Vi är i valet att ta beslut om en husleverantör och jag vill bara dryfta frågan om eventuell prutmån på själva materialsatsen? Någon som varit i en liknande situation och kan tipsa lite? Jag tänker att man antingen prutar procentuellt, alltså rena pengar, eller att man istället förhandlar in tillval utan kostnad Jag förstår att det inte handlar om några astronomiska summor men många bäckar små när man bygger hus, tänker jag. Tack på förhand!
Tog kontakt med 5-6 hustillverkare och bad om offert.
Spelade sen ut dom mot varandra.
Kommer inte ihåg hur mycket jag fick ner priset men helt klart sjönk det.
Verkar som det är flera som gissar i denna tråd. Vi lyckades få ner summan med 100k på sista raden - efter att alla val och tillval var gjorda.
Totalentreprenad för större husföretag där säljaren sålde som egenföretagare åt husleverantören, trots att hon framstod som anställd. Tydligen inte en helt ovanlig setup.
Totalentreprenad för större husföretag där säljaren sålde som egenföretagare åt husleverantören, trots att hon framstod som anställd. Tydligen inte en helt ovanlig setup.
Prutar gör man väl aldrig, men förhandla är ju alltid rimligt att prova om man har flera alternativ. De flesta företag vill ju sälja, men det gäller ju att du har en förhandlingsposition också, har du redan bestämt dig för företaget kommer det ju inte sänka priset.