H HEM2121 skrev:
Personligen hade jag frågat mer vad det betyder att försäkringsärende pågår, vad händer om inte FB godkänner.
För att slippa alka stridigheter. Det är ju ju inte svårt att byta bänkskiva själv. Fråga om ni kan hjälpas åt alt. ta med en kompis. Erbjud köparen någon ikea bänkskiva, vill köparen ha en dyrare så får köparen lägga till mellanskillnaden själv.
Tror ju inte att köparen har så stor möjlighet rättsligt men undvik den processen för den tar för mycket kraft och ork.
TS gav köparen 7000, det räcker till 10 st bänkskivor från Ikea, helt nya och vardera med 25 års garanti.

Jag skulle inte komplicera det ytterligare genom att lova att installera tillsammans.

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
TS gav köparen 7000, det räcker till 10 st bänkskivor från Ikea, helt nya och vardera med 25 års garanti.

Jag skulle inte komplicera det ytterligare genom att lova att installera tillsammans.
Det är bättre att lösa det ekonomiskt som gjordes i detta fall. Så fort man öppnar upp för att säljaren ska göra reparationer eller andra åtgärder så öppnar man upp för tolkning av hur arbetet ska utföras som kan ge olika tolkningar och potentiella konflikter.

• Gilla
Kronprinsen och 3 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag försöker förstå vad du menar men lyckas inte
Vi gör ett bara litet försöka till sen är det nog ett lost cause ;-D

Om du kan svara på dessa frågor så tror jag du själv klarar att lista ut den logiska följden:

- Varför startar man en reparation av något?
- Under vilka omständigheter engagerar man ett försäkringsbolag?

Gå djuuupt in i dessa spörsmål och du skola finna sanningen och se insiktens klara låga... ;)

//

• Arg
  • Haha
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det finns ingen skuld. Det finns inte heller något beslut om reparation. Det finns bara en anmäld skada, med okänt framtida utfall. Många skador ersätts inte.
Så det finns en skada - OK. Eftersom säljaren valt att diskutera den och beskriva den i ordalag att en reparation är i antågande så måste man ju anta att den skall utföras utan kostnad för köparen. Annars kunde man ju babbla på om i framtiden andra tänkta reparationer, förbättringar och utbyggnader - varför då - hur gagnar det köparen...?

- Det där hacket i dörrkarmen skulle vara snyggt å fixa.
- Tänkt dig en infinity pool på baksidan...
- Centraldammsugare - det vore nåt...
- Det är ett skadeärende pågående för köksbänken...

Va ska köparen tro?

//

• Haha
Intet
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
- Under vilka omständigheter engagerar man ett försäkringsbolag?
När en olycka inträffat engagerar man ett försäkringsbolag. Så får man besked om det är en skada att åtgärda. Eller om det får vara som det är.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Precis - man anser att det finns en skada som skall åtgärdas. Man är skyldigt till att ha orsakat en skada - en skuld. Men så blir man nekad av någon anledning av bolaget eller det går inte att hitta en hantverkare - går skadan bort då?

//

• Haha
Intet
  • Laddar…
A adron skrev:
Så får man besked om det är en skada att åtgärda. Eller om det får vara som det är.
Det besked man får handlar om huruvida försäkringsbolaget ger någon ersättning för att åtgärda skadan. Inte om huruvida det finns en skada eller om den ska åtgärdas.

• Gilla
jonte0 och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
TS har gett vad som kan uppfattas som en utfästelse när TS säger att försäkringsärende pågår. Om det enbart var en upplysning hade det räckt med en tydlig beskrivning att bänkskivan var skadad. Man kan därför ha förståelse för om köparen bedömt att skadan ska åtgärdas, men detta stämde inte. TS kan hävda att det inte var ett löfte om åtgärd utan enbart en beskrivning. Om köparen mot förmodan drar det till domstol är det nog tveksamt angående utgång, men detta blir i praktiken orimligt dyrt. Enbart att anlita jurist för båda parter landar på ett betydande belopp och förlorande part i rätten får betala båda parters kostnad, som säkerligen grovt överstiger 25.000 kr. Det borde vara bäst för båda parter att lösa det hela genom en överenskommen summa i ersättning, där 25.000 spontant känns som ett för högt belopp.
25000 är under 50 % av ett pbb så andra regler gäller ang advokatkostnader mm. Man riskerar / får bara 1h juridisk hjälp. Pluss stämnings ansökan på 900 är ungefär vad förlorande part kan förlora förutom värdet på tvisten så klart. ( Bara ett kort inspel)

Alfredo Alfredo skrev:
Det besked man får handlar om huruvida försäkringsbolaget ger någon ersättning för att åtgärda skadan. Inte om huruvida det finns en skada eller om den ska åtgärdas.
En skada finns absolut. Men det är inte sjävklart att den behöver åtgärdas. Jag har rätt mycket hack och sprickor på olika ställen i min bostad. Men om försäkringsbolaget är involverat så finns det en chans att den åtgärdas och en risk att den inte åtgärdas eller att den åtgärdas genom ett byte som inte uppskattas.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Nää, men säljaren tyckte nog det trots allt - varför kontakta han anars försäkringsbolaget? För att tjabba med skadereglerare är ju det roligaste som finns - det vet ju alla... eller...

//

N naikon skrev:
Hej

Jag har sålt en lägenhet där bänkskivan i köket blivit fuktskadad av en föregående hyresgäst.

Efter att hyresgästen flyttade ut kontaktade jag Blocket Bostad som har varit förmedlare för uthyrningen, men de vill ej täcka skadan, utan hänvisar till hyresgästens hemförsäkring. De ber mig att begära in offerter för byte av bänkskiva och skicka till hans bolag.

Samtidigt lägger jag ut lägenheten till försäljning. Under misstänkta skador fyller jag i "Fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår".

Går någon månad och jag lyckas ej hitta någon snickare som vill ta på sig uppdraget. Och en offert var så saltad så att den godkändes inte. Till slut tyckte Blocket att ärendet dragit ut på tiden och väljer att stänga ärendet.

Under tiden säljs lägenheten och jag träffar köparen vid påskrivning av papper. Inget tillägg i papprena ang att bänkskivan måste bytas. Efter att allt är påskrivet undrar han hur det går med bänkskivan, jag svarar då att "jag håller på att begära in offerter och håller tummarna för att det kommer gå bra".

När Blocket la ner ärendet skrev jag till honom och beklagade detta.
Jag får sen ett mejl från mäklaren att han kräver 25.000 av mig pga av detta.
Jag svarar då att jag ALDRIG har utlovat att något byte ska ske, varken muntligt eller skriftligt. Jag har aldrig lovat mäklaren eller köparen något. Mäklaren säger att han ej heller har utlovat något.

Köparen hävdar att han tolkat frasen "försäkringsärende pågår" som ett löfte om att den ska bytas.

Vem har rätt här? Bifogar en bild på skadan.
Det är bara att ignorera.

Dumma jävla klåpare till köpare.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
E erikjakan skrev:
Det är bara att ignorera.

Dumma jävla klåpare till köpare.
Vad är det som ska ignoreras? Alla inlägg i tråden utom det första och ditt?

Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det som ska ignoreras? Alla inlägg i tråden utom det första och ditt?
Kravet från köparen.

Fairlane
E erikjakan skrev:
Kravet från köparen.
Ok, du inser att det kommit 200 svar innan du skrev ditt? Och att saken är löst?

Nej den detaljen missade jag såklart 😅 (hur löstes det?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.