45 055 läst ·
261 svar
45k läst
261 svar
Tvist fuktskadad bänkskiva vid försäljning
Visst är kostnaden liten, i förhållande. Men det bygger ju på att man är medveten om att det tillkommer renoveringskostnader. Lägenheten kanske var fin i övrigt, och något byggkreditiv behövdes inte. Hus och lägenheter säljs ju för sitt maxvärde, om du inte tänker renovera. Därför är det ju liksom inte bara att gå till banken i efterhand, och hämta 25.000kr ytterligare.Pjosk75 skrev:
Verkligheten har varit tvärtom, att alldeles för många börjar med att riva ut hela köket, trots att det kanske bara är 2-5 år nytt. I rådande konjunktur så sker detta i mindre grad tror jag.
Hur som helst så är kostnaden för bytet av en standard laminatbänkskiva jordnötter när lägenheten kostar 1-3 miljoner.
Däremot borde 25.000 mer, eller mindre vara en skitsak för säljaren?
@johnniemalmJ johnniemalm skrev:
Du var en rolig en. Tack.
Var står det?
Inte i "Försäkringsärende pågår ", iallafall.
Det förvånar mig att det finns en endaste kotte som kan få för sig, att det betyder att älskandet bifalles. Det kan lika gärna avslås. Dessutom är väl TS avtalspart och inte köparen.
Med tanke på hur många som gör en mindre eller större renovering vid inflytt så skulle jag säga att en majoritet är medveten om att det kostar mer än själva köpet av bostaden. Kanske har de kontanter sedan tidigare eller så lånas mer än vad köpesumman är.A AG A skrev:Visst är kostnaden liten, i förhållande. Men det bygger ju på att man är medveten om att det tillkommer renoveringskostnader. Lägenheten kanske var fin i övrigt, och något byggkreditiv behövdes inte. Hus och lägenheter säljs ju för sitt maxvärde, om du inte tänker renovera. Därför är det ju liksom inte bara att gå till banken i efterhand, och hämta 25.000kr ytterligare.
Däremot borde 25.000 mer, eller mindre vara en skitsak för säljaren?
Hur menar du att 25.000 skulle vara en skitsak för säljaren? Denne har troligen redan köpt, eller ska köpa, en bostad som kostar mer och behöver summan från försäljningen för att betala köpet av den nya. Eller för att betala skatt på vinsten.
Sen hoppas jag verkligen att de flesta
Det är inte så att du är så sublimt ironisk att jag missar hela poängen?😀A AG A skrev:Helt oavsett om 25.000 är rimligt, eller inte så finns det ju inga tvivel om du som säljare ska fixa en ny bänkskiva. Det finns inget annat sätt att tolka det på. Annars skulle du bara ha skrivit att bänkskivan är fuktskadat "PUNKT". Nu säger du ju att försäkringbolag är inkopplat m.m. m.m. varför skulle du skriva det om du inte sålt en lägenhet med ny bänkskiva?
Nu har ni ju löst det utan att använda juridik och dina rättigheter.
Men är nyfiken på om du någonsin kollade med tillverkaren av bänkskivan? Ser ju ut som en helt ordinär skiva från Ikea. De lämnar 25 års garanti. Jag fick en skada som liknar din 7 år efter köp. Var hur enkelt som helst att få den utbytt och installerad. Ett mejl till kundtjänst bara.
Sedan undrar jag hur din mäklare är funtad som inte kunde upplysa köparen om vad som gäller.
Men är nyfiken på om du någonsin kollade med tillverkaren av bänkskivan? Ser ju ut som en helt ordinär skiva från Ikea. De lämnar 25 års garanti. Jag fick en skada som liknar din 7 år efter köp. Var hur enkelt som helst att få den utbytt och installerad. Ett mejl till kundtjänst bara.
Sedan undrar jag hur din mäklare är funtad som inte kunde upplysa köparen om vad som gäller.
Mäklaren borde granskat din text och rått dig att inte formulera dig på det sättet. Jag hade bollat tillbaka frågan till mäklaren. De har ett ansvar att hjälpa säljare OCH köpare.N naikon skrev:Nej det ändrar inte faktumet, jag är också mänsklig och fattar att köparen är besviken.
Har mäklaren ingen roll i att snappa upp sånt här? Mäklaren ber mig fylla i information om lägenheten, jag skriver "fuktskada bänkskiva, försäkringsärende pågår". Jag lägger ingen större vikt vid det efter som det är precis så det är och känner att jag varit ärlig. Jag har aldrig skrivit eller sagt något i termerna "skivan byts"
Sen efter försäljningen blir jag krävd på 25.000.
Känns som att det hade varit rimligt att köparen eller mäklaren tog upp detta någonstans på vägen?
Tycker verkligen som du, men brukar det inte vara någon disclaimer i frågelistan om att allt är säljarens uppgifter och att mäklaren inte tar något ansvar för innehållet, typ?Snörslå skrev:
Jag tycker frågelistan nästan är värdelös i en så stor och viktig affär. Det blir ju bara klotter som ställer till det mer än det hjälper.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Det är mer än lovligt narcissistiskt att tro att du får bestämma över andra medlemmar på ett forum. Men du citerar mig rätt mycket för att inte vilja prata med mig tycker jag.Farstatjej90 skrev:
Är medveten om att det löst sig i godo, det är ju toppen.
Men undrar ändå hur så många finner det relevant om säljaren får teckning från försäkringsbolaget för åtgärd eller ej?
Är det en utfästelse eller ej? Vad mer kan det handla om?
Jag hade tolkat att det som att den kommer åtgärdas oavsett om formuleringen varit..
"Fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår".
"Fuktskadad bänkskiva, diskussion med hantverkare pågår".
"Fuktskadad bänkskiva, arbetar på en lösning".
Allt tilläggen gör är att berätta något oväsentligt om den implicit utfästa åtgärden.
Det är möjligt att det implicita i det hela gör att det inte håller juridiskt, men moraliskt är det ingen tvekan om vad jag tycker. Köparen har anledning att förvänta sig åtgärd och har ingen anledning att bry sig om hur säljaren betalar för den. Att mötas på det belopp som gjordes känns som en bra avslutning. Det täcker troligen inte helt ett byte, men det var heller inte utfäst att det satt en ny bänkskiva.
Men undrar ändå hur så många finner det relevant om säljaren får teckning från försäkringsbolaget för åtgärd eller ej?
Jag hade tolkat att det som att den kommer åtgärdas oavsett om formuleringen varit..
Allt tilläggen gör är att berätta något oväsentligt om den implicit utfästa åtgärden.
Det är möjligt att det implicita i det hela gör att det inte håller juridiskt, men moraliskt är det ingen tvekan om vad jag tycker. Köparen har anledning att förvänta sig åtgärd och har ingen anledning att bry sig om hur säljaren betalar för den. Att mötas på det belopp som gjordes känns som en bra avslutning. Det täcker troligen inte helt ett byte, men det var heller inte utfäst att det satt en ny bänkskiva.
Den andra tolkningen är ju den enklare: Nu när försäljningen förbereds och frågelistan fylls i finns en skada på bänkskivan. I händelse av att den inte finns där vid visning så är förklaringen att den har reparerats genom att en försäkring har gått in. Om inte är du spekulant på en lägenhet med en skadad bänkskiva och får ordna det själv vid köp.D David_Berglund skrev:Hur kan så många tycka att det är relevant om säljaren får teckning från försäkringsbolaget för åtgärd eller ej?
Det är möjligt att det implicita i det hela gör att det inte håller juridiskt, men moraliskt är det ingen tvekan om vad jag tycker. Köparen har anledning att förvänta sig åtgärd och har ingen anledning att bry sig om hur säljaren betalar för den.
Alltså ingen utfästelse.
Moral är fint och nödvändigt i livet, men problemet i affärer är att moralen varierar mellan olika individer. Där är juridiken bättre för att rädda upp det. Bostadsaffärer är dyra och viktiga så det ska vara så lite känslor och intuition som möjligt inblandat.D David_Berglund skrev:Är det en utfästelse eller ej? Vad mer kan det handla om?
Den juridiska och semantiska tolkningen av texten "Försäkringsärende pågår" är att det finns en skada och att denna är anmäld till ett försäkringsbolag som prövar fallet. Inget mer. Om man personligen läser in att man kommer få en ny bänkskiva så har man gjort en tankevurpa som inte håller. Det finns ju många andra möjliga och vanliga utfall på försäkringsärenden.
I avtal är det aldrig implicit, utan det är den torra texten bokstav för bokstav som gäller. Kan verka kallt och omänskligt, men det räddar en massa affärer och affärsrelationer. Ju mindre fri tolkning desto tryggare och mer förutsägbart för alla parter.
Nån skrev längre upp att när man gör affär kan man väl bara utgå från sin moral och säga något muntligen och sedan skaka hand. Men kolla hur många otaliga trådar det finns om att det blivit omöjligt för ena parten att få sin faktiska eller upplevda rätt i efterhand...
Den självklara tolkningen är att TS låtit försäkringsbolaget utreda om de ersätter skadan och i så fall hur. Och ärendet kan sluta med att skivan byts, att en mindre ersättning betalas ut, eller med ingen ersättning alls.A AG A skrev:Varför? Du menar att jag/köparen tolkat TS ord fel "bänkskiva fuktskadad, försäkringsärende pågår". Samt när köparen frågar hur det går, så säger han " jag hoppas".
Vad menar du då är den självklara korrekta tolkning?
Likaå, varför skulle TS överhuvudtaget börja krångla med försäkringsbolag, om han ändå inte haft för avsikt att byta bänkskivan åt köparen?
Det kan också vara en förvarning om att bänkskivan kanske kommer att se helt annorlunda ut vid tillträdet. Försäkringsbolaget kanske säger att skivan ersätts av en liknande. Eller så säger de att den lagas med försegling för att hindra den från att svälla mer men att den får förbli ett skönhetsfel.Claes Sörmland skrev:
Den andra tolkningen är ju den enklare: Nu när försäljningen förbereds och frågelistan fylls i finns en skada på bänkskivan. I händelse av att den inte finns där vid visning så är förklaringen att den har reparerats genom att en försäkring har gått in. Om inte är du spekulant på en lägenhet med en skadad bänkskiva och får ordna det själv vid köp.
Vi ska väl egentligen inte förlänga diskussionen mer nu när ärendet avslutats men jag har en invändning mot resonemanget i detta inlägg. Man kan som köpare förvänta sig att försäkringsbolaget prövar fallet när säljaren anger att ett ärende pågår. Om jag förstår TS rätt så blev det inte fallet därför att TS tappade orken beträffande underlag som innebär att försäkringsbolaget stängde ärendet utan prövning. Det förefaller som att vissa försäkringsbolag numera dränker de som söker ersättning i begäran om olika underlag som gör att vissa ger upp processen. Vi vet alltså inte vad försäkringsbolaget hade beslutat om ärendet fullföljts. Om TS lämnat alla begärda underlag och sedan fått ett avslag så har TS en stark sits. Det är inte fallet här och det kan tala för köparen vid en tvist.S Sir Duke skrev:Den juridiska och semantiska tolkningen av texten "Försäkringsärende pågår" är att det finns en skada och att denna är anmäld till ett försäkringsbolag som prövar fallet. Inget mer. Om man personligen läser in att man kommer få en ny bänkskiva så har man gjort en tankevurpa som inte håller. Det finns ju många andra möjliga och vanliga utfall på försäkringsärenden.
Redigerat: