45 055 läst ·
261 svar
45k läst
261 svar
Tvist fuktskadad bänkskiva vid försäljning
I-lands problem, byt bänkskivan ! billigt och enkelt
Eller så tillämpar man bara enkel matematik utan minsta tanke på dolda fel... Om ett tiopack av något kostar 100 kronor, vad kan du tänka dig att betala för nio styck av dessa något? 😉S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Fast det har ju inget med marknadsvärdet att göra.Alfredo skrev:
Det är väldigt osannolikt att lägenheten skulle sålts för mindre om bänkskivan varit trasig oavsett om man man trodde att försäkringen skulle ersätta skivan eller inte
Däremot OM man det är så att texten "försäkringsärende pågår" juridiskt skulle innebära att man gjort en utfästelse om att skivan ska bytas så ska den givetvis bytas avsett hur mkt skivan påverkar marknadsvärdet.
Så absolut, det går att använda enkel matte, men då är det ju vad kostar det att få en ny skiva installerad? Den summan ska betalas.
Återigen, OM det vore så att texten innebar en juridisk utfästelse, nu säger jag inte att den gör det. Men oavsett vad så är marknadsvärdet fullständigt irrelevant i frågeställningen.
Jag tror det är väldigt sannolikt att bostadsrätters standarder och skick påverkar deras pris. Sen går det givetvis inte att veta hur en enskild detalj vid en viss affär skulle ha påverkat ett pris.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Jag tror tvärtom, om en bostadsrätt efter budgivning landat på 2,5Miljoner kronor så ser jag det som näst intill helt osannolikt att en trasig ikea bänkskiva i köket har någon som helst inverkan på slutpriset. Men det kan vi givetvis gissa fram och tillbaks bäst vi vill, det är som sagt irrelevant för TS frågeställningAlfredo skrev:
Kan tänka mig att det finns rätt många som inte vill börja ett boende med att renovera köket och därför inte går speciellt högt i budgivning.S SueCia skrev:Jag tror tvärtom, om en bostadsrätt efter budgivning landat på 2,5Miljoner kronor så ser jag det som näst intill helt osannolikt att en trasig ikea bänkskiva i köket har någon som helst inverkan på slutpriset. Men det kan vi givetvis gissa fram och tillbaks bäst vi vill, det är som sagt irrelevant för TS frågeställning![]()
Verkligheten har varit tvärtom, att alldeles för många börjar med att riva ut hela köket, trots att det kanske bara är 2-5 år nytt. I rådande konjunktur så sker detta i mindre grad tror jag.T TypRätt skrev:
Hur som helst så är kostnaden för bytet av en standard laminatbänkskiva jordnötter när lägenheten kostar 1-3 miljoner.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Och ditt argument innebär att en prick ifrån en tuschpenna på tapeten i ett av sovrummen bör påverka slutpriset eftersom det troligtvis skulle påverka slutpriset om någon spilt 200 liter färg över samtliga golv/väggar i lägenhetenAlfredo skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg