44 872 läst ·
261 svar
45k läst
261 svar
Tvist fuktskadad bänkskiva vid försäljning
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Helt rätt. Jag hade en anmärkning som jag som köpare tog via mäklaren som medlade och så avhjälptes felet till en rimlig kostnad av säljaren som tog på sig att fixa felet på egen bekostnad.A Ambrovink skrev:Jag hade en liknande tvist med köparen av mitt hus. Jag fick rådet att kommunicera bara genom den tjänst som mäklaren tillhandahåller där det går genom deras jurist. Med detta förstod köparen att de inte kunde komma vidare trots att de var väldigt aggressiva till en början. Undersökningsplikten är långtgående för köparen på alla sätt. Jag använde fastighetsbyrån.
Och såhär tycker vi om AI:F forsstugan skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
AI på Byggahus=reglebrott!F forsstugan skrev:Såhär tycker Ai
Försäkringsärende pågår" betyder att du har anmält en skada till ditt försäkringsbolag, och de håller nu på att utreda den för att se om den är ersättningsbar och hur mycket ersättning du ska få, vilket är en standarddel av processen för skadereglering och involverar att bolaget samlar information och bedömer skadan enligt villkoren
.
Vad som händer när ett ärende pågår:
- Utredning: Försäkringsbolaget undersöker skadan, samlar in nödvändig information och kontrollerar om skadan täcks av din försäkring.
- Kommunikation: De kontaktar dig för att ställa följdfrågor, be om ytterligare handlingar (t.ex. läkarintyg, kvitton) och informera om nästa steg.
- Skyndsam handläggning: De är skyldiga enligt lag att handlägga ärendet skyndsamt och agera aktivt.
- Beslut: När utredningen är klar fattar de ett beslut om ersättning. Om du har lämnat all begärd information ska beslutet och utbetalningen normalt komma inom en månad, annars kan du ha rätt till dröjsmålsränta.
Vad du ska göra:
- Svara snabbt: Var snabb med att lämna in de handlingar försäkringsbolaget efterfrågar för att inte fördröja processen.
- Kolla villkoren: Förstå vad din försäkring täcker för just din typ av skada.
- Ha tålamod (inom rimliga gränser): Även om det tar tid, så pågår processen och ett beslut kommer när alla delar är utredda.
À det är ju mycket som kan tolkas in i vad Försäkringsärende pågår kan tänkas betyda
Men frågan är om var o en skall tolka den på sitt vis eller skall det tolkas korrekt och isåfall vad är korrekt
Men frågan är om var o en skall tolka den på sitt vis eller skall det tolkas korrekt och isåfall vad är korrekt
Det fina med att man upprättar skriftliga avtal är ju att man kan ta upp alla tolkningssvårigheter man har som köpare med säljaren och skriva in den gemensamma överenskommelsen i avtalet. Sen skriver båda parter på och gör affär.F forsstugan skrev:
Hej allesammans. Herregud vad den här tråden blossade upp.
För att reda ut några frågetecken:
-Blocket Bostad har hela tiden vägrat ersätta skadan. De har hänvisat till hyresgästens försäkringsbolag dit de också ville att jag skulle skicka offerter
-Kollade med ca 10 olika snickare men ingen hade som sagt tid eller lust. Till slut rann orken ur mig då jag samtidigt är utbränd. Hade Blocket tagit på sig detta hade allt varit frid och fröjd. Det klart att jag hade kunnat driva det ännu hårdare, men kanske till priset av min hälsa
-Hade absolut kunnat åtgärda det själv, men se punkten ovan
-Mäklaren vill inte ta någons sida utan ber oss att lösa det på egen hand. Vi är båda besvikna på honom då han borde ha snappat upp detta tidigare
Idag sänkte köparen sitt krav på ersättning till 12.000. Efter att ha läst alla svar i tråden så verkar man behöva skilja på moral och juridik. Juridiskt verkar jag inte ha begått något brott, men moraliskt var det många av er som såg anmärkningen som ett utlovande. Vilket jag kanske inte håller med om.
Hur som helst erbjöd jag köparen 7000 i ren goodwill (utan att erkänna något regelbrott), och köparen har godtagit detta.
Snipp snapp snut
-
För att reda ut några frågetecken:
-Blocket Bostad har hela tiden vägrat ersätta skadan. De har hänvisat till hyresgästens försäkringsbolag dit de också ville att jag skulle skicka offerter
-Kollade med ca 10 olika snickare men ingen hade som sagt tid eller lust. Till slut rann orken ur mig då jag samtidigt är utbränd. Hade Blocket tagit på sig detta hade allt varit frid och fröjd. Det klart att jag hade kunnat driva det ännu hårdare, men kanske till priset av min hälsa
-Hade absolut kunnat åtgärda det själv, men se punkten ovan
-Mäklaren vill inte ta någons sida utan ber oss att lösa det på egen hand. Vi är båda besvikna på honom då han borde ha snappat upp detta tidigare
Idag sänkte köparen sitt krav på ersättning till 12.000. Efter att ha läst alla svar i tråden så verkar man behöva skilja på moral och juridik. Juridiskt verkar jag inte ha begått något brott, men moraliskt var det många av er som såg anmärkningen som ett utlovande. Vilket jag kanske inte håller med om.
Hur som helst erbjöd jag köparen 7000 i ren goodwill (utan att erkänna något regelbrott), och köparen har godtagit detta.
Snipp snapp snut
-
Bra att det blev en kompromiss, som båda kanske är missnöjda med.
Till nästa gång du säljer något så har du lärt dig att hålla inne med kommentarer om skicket utan uppmanar köparen att undersöka objektet själv före köpet genomförs.
Till nästa gång du säljer något så har du lärt dig att hålla inne med kommentarer om skicket utan uppmanar köparen att undersöka objektet själv före köpet genomförs.
Varför? Du menar att jag/köparen tolkat TS ord fel "bänkskiva fuktskadad, försäkringsärende pågår". Samt när köparen frågar hur det går, så säger han " jag hoppas".K krambriw skrev:
Vad menar du då är den självklara korrekta tolkning?
Likaå, varför skulle TS överhuvudtaget börja krångla med försäkringsbolag, om han ändå inte haft för avsikt att byta bänkskivan åt köparen?
För mig hade det varit relevant hur svårbytt bänkskivan var.N naikon skrev:Hej
Jag har sålt en lägenhet där bänkskivan i köket blivit fuktskadad av en föregående hyresgäst.
Efter att hyresgästen flyttade ut kontaktade jag Blocket Bostad som har varit förmedlare för uthyrningen, men de vill ej täcka skadan, utan hänvisar till hyresgästens hemförsäkring. De ber mig att begära in offerter för byte av bänkskiva och skicka till hans bolag.
Samtidigt lägger jag ut lägenheten till försäljning. Under misstänkta skador fyller jag i "Fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår".
Går någon månad och jag lyckas ej hitta någon snickare som vill ta på sig uppdraget. Och en offert var så saltad så att den godkändes inte. Till slut tyckte Blocket att ärendet dragit ut på tiden och väljer att stänga ärendet.
Under tiden säljs lägenheten och jag träffar köparen vid påskrivning av papper. Inget tillägg i papprena ang att bänkskivan måste bytas. Efter att allt är påskrivet undrar han hur det går med bänkskivan, jag svarar då att "jag håller på att begära in offerter och håller tummarna för att det kommer gå bra".
När Blocket la ner ärendet skrev jag till honom och beklagade detta.
Jag får sen ett mejl från mäklaren att han kräver 25.000 av mig pga av detta.
Jag svarar då att jag ALDRIG har utlovat att något byte ska ske, varken muntligt eller skriftligt. Jag har aldrig lovat mäklaren eller köparen något. Mäklaren säger att han ej heller har utlovat något.
Köparen hävdar att han tolkat frasen "försäkringsärende pågår" som ett löfte om att den ska bytas.
Vem har rätt här? Bifogar en bild på skadan.
Hade jag varit på visning och sett att det var "den" bänkskivan.. så ser jag ju att det inte är nån "märkvärdig" skiva.. (ingen italiensk marmor eller så..) utan en vanlig bänkskiva.. och i IKEAs mått mätt så kostar de flesta ungefär likadant.. och det enda de har "emot sig" är att om man måttbeställer en.. så måste man också betala hemkörning (plus att om man ska ha utsågat för häll / ho eller liknande.. ja då kostar de hålen också).
Sen i slutänden.. ska ju någon montera den.. (om man nu inte gör det själv)
Så vad är skäligt i kostnad eller inte.. beror ju helt på! (både offerter o ev prisavdrag)
(tro inte att jag tycker att denne eg har nått att hämta.. jag "tror" inte själv på några dolda fel.. tycker man alltid ska köpa grisen i säcken så att säga.. på gott och ont - MEN - om man nu ska räkna på siffrorna.. ja.. då får man ju tänka till lite extra.. för det är ju inte "bara en bänkskiva" och det är inte så "bara" att byta den )
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Farstatjej90 skrev:
"Summan ska vara skillnaden i pris på lägenheten med hel och med fuktskadad bänkskiva."Farstatjej90 skrev:
Minst sagt ett självsäkert påstående ryckt från ingenstans förrutom hur man reglerar just dolda fel.
I teorin är det såklart möjligt att du inte tänkte på dolda fel när du skrev detta, men
Ja du vet säkert precis hur jag tänkte. Det låter så i alla fall.S SueCia skrev: