14 772 läst ·
64 svar
15k läst
64 svar
Treåring får allvarlig stöt av motorvärmare
felet är att vårdnadshavaren lät en treåring leka med och i denna anordningFarstatjej90 skrev:
borde orosanmälas till socialen
Man kan misstänka att någon på fastighetsägarens uppmaning har gjort den stolpen spänningslös genom att har skruvat ur säkringarna som matar stolpen, inne i husets fastighetscentral.H hempularen skrev:
Frågan är om det är en tillräcklig säker urkoppling? Som elektriker så litar jag inte på en sådan frånskiljning om jag ska jobba på en anläggning utan att ha synlig kontroll på brytstället. Då sätter jag dit låsbara propphuvar.
Eftersom det troligtvis är fler stolpar som är anslutna med samma matning, så finns ju risken att någon annan som har en annan stolpe saknar spänning i sin stolpe som han betalar för, är lite händig och går in till fastighetscentralen och skruvar i säkringarna.
Fastighetscentralerna brukar sitta i ett låst rum med en skylt på dörren att obehöriga ej äger tillträde.
Då är frågan också, hur många har nycklar till den dörren? Det finns många juridiska frågeställningar hur anläggningen sköts.
Moderator
· Stockholm
· 57 841 inlägg
Nej som sagt en urskruvad säkring i ett oövervakat rum, är knappast ett lämpligt sätt att koppla bort en felaktig farlig elapparat. Det krävs varken kunskap eller behörighet för att skruva tillbaka säkringen.
och OM det är så det har gått till här så verkar väl böterna för fastighetsägaren väldigt motiverade, möjligen lite för billigt för att hindra upprepning.
och OM det är så det har gått till här så verkar väl böterna för fastighetsägaren väldigt motiverade, möjligen lite för billigt för att hindra upprepning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det beror på var kopplingsutrustningen är placerad.
Om det är ett driftrum ska det endast vara tillgängligt för fackkunniga och instruerade personer och vara låst och skyltat med förbudsmärken för övriga enligt elsäk fs 2022:2 eller tidigare föreskrift.
Om det är ett elrum så kan det men behöver inte nödvändigtvis vara låst.
Om det är ett driftrum ska det endast vara tillgängligt för fackkunniga och instruerade personer och vara låst och skyltat med förbudsmärken för övriga enligt elsäk fs 2022:2 eller tidigare föreskrift.
Om det är ett elrum så kan det men behöver inte nödvändigtvis vara låst.