Fairlane
Välkommen till forumet.

Är det vita lister som blivit nikotingula efter en storrökare? Eller ett vitmålat tak som gulnat av samma skäl?

För många år sen hjälpte jag en vän som fick ta över en lägenhet på tredje våningen utan hiss. Det hade bott en äldre person i lägenheten, en person som inte kunde gå i trappor och som var storrökare. Det var ett rivningskontrakt så värden åtgärdade inget, men betalade för färg. Taket fick vi måla med oljefärg och vädra ordentligt. Lister, skåp etc tvättades med målartvätt (äckligt som ... Man spydde nästan) flera vändor innan det målades.

C Carlssons klister skrev:
😢
Svag ammoniaklösning tvättar med enkelhet nikotintjäran. Många tvätt/ skurmedel klarar inte tvätta utan korvar sig bara. Men med lite ammoniak i tvättmedlet rinner smutsen bort! Det fungerar även med salmiaklösning vad jag fått höra. Ammoniaklösning har jag själv använt flera ggr och det är nästan magiskt enkelt att skura bort äckliga röktjäran. Sedan bara att måla och det finns ju STOPP färg för att ’boxa’ in tjäran men jag föredrar att det är rent även under det nya färglagret. Ps ammoniak kan vara svårt att få tag på men väletablerade färghandlare har det Ds Mvh Magnus

Om ammoniak är svår att få tag eller man har svårt för lukten, så är alternativet alkalisk målartvätt (kristallsoda eller målarsoda köpte man förr, med kanske några droppar diskmedel i, idag kan man använda pH-plus för Pool-bruk som alternativ, om det är svårt att hitta ren natriumsoda i målarbutikerna, kolla att det står sodium carbonate eller natriumkarbonat i dess innehållsförteckning först)

Vill man ta i ordentligt och ev färgen under kanske också lossnar/skrumpnar och blir skrapbara så använde man förr NaOH, natriumhydroxid, som verkar bra mot framförallt oljefärger (med lufthärdad linolja i sig) - ibland med lite tapetklister för att få lösningen mer viskös och kan penslas ut i lite tjockare lager - fins (och är lagliga att använda så länge det inte är för avloppsrensning) fortfarande att köpa men man kanske får leta lite i byggbutikerna då dessa kan stå bakom kassan eller annan undanskymd plats, där bör man också hitta ammoniak.

Ammoniak, natriumsoda och NaOH använder samma princip att hög pH-värde förtvålar och löser även härdade fetter från växt och djurriket inklusive det som pyrolyseras ut som rök från cigarett/pipa.

Försöker man med vanlig Ajax, diskmedel eller motsvarande rengöringsmedel för kök så kommer man bara smeta runt och/eller rulla den feta smutslagret och det vill inte lossna från ytan.

På lackade ytor kanske det räcker med att tvätta bort nikotinet men på porösa material där det går in i materialet (typ vanliga väggar,tak med gips bak) så kan du bara tvätta ytan.
Målar du om sen så kommer det krypa fram både lukt och fläckar.
Har sanerat några rökrum på jobbet.
Tvättat med ammoniak, målartvätt sen kört med en ozon maskin för att sen spärr måla innan färdig färg.
Alla rökrummen har blivit luktfria efter det.
I ena rummet som skulle bli förråd gjorde vi ingen färdig färg utan slutade vid spärr målning.
Efter ett tag blev den vita spärr färgen alldeles gul av det som kröp fram men ingen lukt.

Jag fick mina gamla stuckaturtak vita igen efter att ha tvättat ner takfärgen med amoniak, målat med vit oljefärg och sedan ett lager takfärg.

Detta gjordes ett antal år efter att jag köpt ett totalrenoverat gammalt hus. Vad man missat vid renoveringen var just taken i vardagsrum och matrum. Där kröp nikotinfärgen efterhand fram.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.