14 771 läst ·
64 svar
15k läst
64 svar
Treåring får allvarlig stöt av motorvärmare
Det är ju inte bara en tråd som är borta jordningen mot stickpropp och för båda uttagen saknas också.E elmont skrev:
Ah, så tillverkaren kan inte göra fel? Jag har något minne av en radiator och ett dagisbarn där, tyvärr med tragisk utgång.*
Jag vet inte hur de där kapslingarna är konstruerade internt men jag undrar hur plintklustret längst ner till vänster fungerar. Sitter alla tre plintarna där ihop elektriskt? Dvs är själva kapslingen jordad? Det ser för mig ut som att jordningen till kapslingens metallhölje ska anslutas på den nedre plinten, under inkommande PEN. Den plinten skulle iofs kunna vara förbunden med den där PEN sitter och då är just den delen ok. Annars saknas ju jordanslutning till bägge uttagen, där den ena ledaren saknas helt och den andra ligger ur. Ja, och så saknas ju beröringsskyddet helt. Att spänningssätta det där borde medföra straffansvar, i detta fallet vållande til kroppsskada.
* Ja, jag menar Tanumshede. Den radiatorn var felkopplad från fabrik om jag inte minns fel. Det skulle ha upptäckts om en normal kontroll före idrifttagning skulle gjorts.
Jag vet inte hur de där kapslingarna är konstruerade internt men jag undrar hur plintklustret längst ner till vänster fungerar. Sitter alla tre plintarna där ihop elektriskt? Dvs är själva kapslingen jordad? Det ser för mig ut som att jordningen till kapslingens metallhölje ska anslutas på den nedre plinten, under inkommande PEN. Den plinten skulle iofs kunna vara förbunden med den där PEN sitter och då är just den delen ok. Annars saknas ju jordanslutning till bägge uttagen, där den ena ledaren saknas helt och den andra ligger ur. Ja, och så saknas ju beröringsskyddet helt. Att spänningssätta det där borde medföra straffansvar, i detta fallet vållande til kroppsskada.
* Ja, jag menar Tanumshede. Den radiatorn var felkopplad från fabrik om jag inte minns fel. Det skulle ha upptäckts om en normal kontroll före idrifttagning skulle gjorts.
Som du ser har det redan kommit vidare med att jordningen för uttagen är förstörd på flera sätt. Så även med beröringsskydd på plats skulle det lätt blivit en klassisk allvarlig felkälla om det ansluts till en bil. Inte ovanligt med isolationsfel och skador på delarna i bilen och stor risk att få ström när man tar i den genom däcken relativt isolerade karossen mm.Farstatjej90 skrev:
Men åter till frågan om eventuella fel eller brister redan från installationstillfället.
Finns det någon anledning till att någon skulle göra detta på en från början korrekt anläggning eller är det uppenbart fel från början?GK100 skrev:
Som du ser har det redan kommit vidare med att jordningen för uttagen är förstörd på flera sätt. Så även med beröringsskydd på plats skulle det lätt blivit en klassisk allvarlig felkälla om det ansluts till en bil. Inte ovanligt med isolationsfel och skador på delarna i bilen och stor risk att få ström när man tar i den genom däcken relativt isolerade karossen mm.
Men åter till frågan om eventuella fel eller brister redan från installationstillfället.
Alltså är det sabotage? Finns det nån mening med att ändra som man gjort?🤔
Man undrar också varför någon satte på elen igen..
Det har skett i två steg. Först har stolpen med uttag förstörts vilket visas på bilden. Det är 230V öppet åtkomligt i den öppna lådan. Detta har påpekats vid en tidigare besiktning och har åtgärdats genom att stolpen helt kopplats ur. Vid ett senare tillfälle har någon kopplat in det hela igen. Resonemanget är att eftersom det var så lätt att koppla in det igen har inte fastighetsägaren kopplat ur det tillräckligt permanent.Farstatjej90 skrev:
Utifrån det är det å ena sidan lätt att dra slutsatsen att den som kopplat in det igen är den som gjort något farligt. Men det skulle även vara intressant att veta hur urkopplingen skett. Om det enda som gjorts var att skruva ur säkringarna är ju det ganska uppenbart otillräckligt om det är en lokal som hyrs ut. Om det skulle vara så är det inte säkert att den som skruvade i säkringarna igen förstod vad konsekvensen skulle bli. Men de detaljerna nämns inte i artikeln.
Nej så kan det aldrig varit från början dvs med borttagna jordbleck för uttagen och tråd mellan också borta. Svårt att tänka sig att det ens skadats genom användning på detta sättet och i så fall bara ensidigt och något som skulle reparerats. Krävs medvetet sabotage i flera steg här.Farstatjej90 skrev:
Man får vara helt ovetande om vad som krävs ens på mest grundläggande nivå för att hamna i det läget som visas på bilden. Alltså om man återansluter och inte kontrollerar eller förstår läget och det oavsett om det får kopplas in eller säkringar sätt i igen osv.
Men oavsett är frågan om fel sen installationen intressant.
Intressant att så många hänger upp sig på en helt oväsentlig detalj som dessutom inte går att avgöra via vad som står i texten. Treåringen kan mycket väl skadat av fel på (motor)värmaren och sen om man ska fortsätta bort i tok på denna linjen kanske tom en kupevärmare med fel.R roli skrev:
Nåväl har du något att säga om ev brister redan från tiden för montaget?
Man undrar ju då vad syftet var med att sabotera den, om det krävs just avsikt att förstöra det för att det ska bli så här...GK100 skrev:
Nej så kan det aldrig varit från början dvs med borttagna jordbleck för uttagen och tråd mellan också borta. Svårt att tänka sig att det ens skadats genom användning på detta sättet och i så fall bara ensidigt och något som skulle reparerats. Krävs medvetet sabotage i flera steg här.
Man får vara helt ovetande om vad som krävs ens på mest grundläggande nivå för att hamna i det läget som visas på bilden. Alltså om man återansluter och inte kontrollerar eller förstår läget och det oavsett om det får kopplas in eller säkringar sätt i igen osv.
Men oavsett är frågan om fel sen installationen intressant.
När journalister skriver om något som jag har ingående kunskap om så är det i princip alltid mer eller mindre faktafel. Så tyvärr gäller det nog även ämnen som jag har noll koll på.plåtrickard skrev:
Det kanske börjat med ren förslitning eller något enkelt sabotage tex slå sönder skydden osv. Men att sen hamna i läget på bilden där delar fått skruvas bort och sen inte reparera eller koppla ur var och hur nu det skett är märkligt. Lika märkligt är det att någon kopplar till igen även om det nu bara är säkringar där bör ju någon medvetenhet finnas i att man ska kunna använda uttagen igen.Farstatjej90 skrev:
Det går ju inte att komma vidare om man inte har en bakgrund av vad som hänt i flera steg och det finns inte i det du länkat vad jag förstår.
Man kan ju också tänka sig att matningen förser mer än en stolpe med spänning som kanske inte användes när den skadade kopplades ur. När sen den andra stolpen ska användas upptäcker man att "kabeln har lossnat" och händige Herman kopplar in den igen.R roli skrev:
Oavsett hur inkopplingen gått till och eventuellt straffansvar för händige Herman så faller ansvar på den som kopplat ur och inte gjort detta ordentligt.
Man ser ofta sånt resonemang i renoverar-forum, dosor och VP-rör med trådar som inte ska användas längre. Man kopplar loss i en dosa någonstans men får inte loss trådarna eftersom det finns fler inbyggda dosor på vägen. Så klipper man trådarna och glömmer bort dem. Inte bra.
Det enda jag kan se som skulle kunna vara en brist från "montagetiden" är att man har olika kabeldimensioner på in och utgående kablar på fasblecken. Nu syns det dåligt men den skulle kunna göra att den klenare kabeln inte sitter ordentligt fast och kan orsaka glapp och varmgång.GK100 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Ett tänkbart(?) scenario är att stolpen har haft problem som någon "lagat" genom att koppla bort jord. Lagningen dög ju inte så man fick sen skruva ur säkringen...
Fast det är bara en hypotes, vad som faktiskt har hänt här har jag ingen aning om.
Fast det är bara en hypotes, vad som faktiskt har hänt här har jag ingen aning om.
Det är riktigt och går inte att se om det sitter flera bleck där. Förutom dimension som du nämner är nog de skilda ledartyperna här dvs EK och RK det större problemet om de ligger under samma.R roli skrev: