14 772 läst ·
64 svar
15k läst
64 svar
Treåring får allvarlig stöt av motorvärmare
Möjligheten är nog stor att det varit typen händige Herman i båda fallen. Sen kan man fundera på vad som krävs för urkoppling som stoppar denne vid inkopplingen senare de brukar vara ihärdiga och påhittiga.Tomtom79 skrev:
Man kan ju också tänka sig att matningen förser mer än en stolpe med spänning som kanske inte användes när den skadade kopplades ur. När sen den andra stolpen ska användas upptäcker man att "kabeln har lossnat" och händige Herman kopplar in den igen.
Oavsett hur inkopplingen gått till och eventuellt straffansvar för händige Herman så faller ansvar på den som kopplat ur och inte gjort detta ordentligt.
Man ser ofta sånt resonemang i renoverar-forum, dosor och VP-rör med trådar som inte ska användas längre. Man kopplar loss i en dosa någonstans men får inte loss trådarna eftersom det finns fler inbyggda dosor på vägen. Så klipper man trådarna och glömmer bort dem. Inte bra.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Apropå motorvärmarfel:
En "kompis" köpte en begagnad bil på en bilfirma. När han vill ha hjälp med diverse problem med den så upptäcker jag att någon klippt av och isolerat jordkabeln till block/motorvärmaren. Alltså kunde karossen bli strömförande utan att någon säkring löst ut. Antagligen har detta skett pga isolationsfel i värmaren som inte var helt kortsluten mellan fas och nolla men mellan fas-jord. Minns inte exakta värdena nu tyvärr.
Potentiellt livsfarligt fel som kanske inte upptäckts förrän det var försent då personen inte är någon som kan el eller har pengar att lämna till kompetent verkstad. Edit: Han har ingen JFB hemma heller.
Bilen hade för övrigt en mängd övriga bl a elektriska fel som jag också fixat till. Om en bil säljs ovanligt billigt av en icke auktoriserad firma som är svår att prata med så bör man vara extra vaksam. En självklarhet för många, men tyvärr inte alla.
En "kompis" köpte en begagnad bil på en bilfirma. När han vill ha hjälp med diverse problem med den så upptäcker jag att någon klippt av och isolerat jordkabeln till block/motorvärmaren. Alltså kunde karossen bli strömförande utan att någon säkring löst ut. Antagligen har detta skett pga isolationsfel i värmaren som inte var helt kortsluten mellan fas och nolla men mellan fas-jord. Minns inte exakta värdena nu tyvärr.
Potentiellt livsfarligt fel som kanske inte upptäckts förrän det var försent då personen inte är någon som kan el eller har pengar att lämna till kompetent verkstad. Edit: Han har ingen JFB hemma heller.
Bilen hade för övrigt en mängd övriga bl a elektriska fel som jag också fixat till. Om en bil säljs ovanligt billigt av en icke auktoriserad firma som är svår att prata med så bör man vara extra vaksam. En självklarhet för många, men tyvärr inte alla.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om man spekulerar om att urkoppling skett på ett för enkelt sätt. Ex. genom att skruva ur säkringar i en elcentral. Så är det kanske inte jättekonstigt om någon skruvar i dem igen i samband med att man försöker få något i huset att fungera.
Just iom. att vem som helst kan skruva i säkringar, så är det inte ett tillräckligt sätt att bryta strömmen till en farlig apparat. Det krävs inte behörighet för att skruva i säkringar.
Just iom. att vem som helst kan skruva i säkringar, så är det inte ett tillräckligt sätt att bryta strömmen till en farlig apparat. Det krävs inte behörighet för att skruva i säkringar.
Att "bara" koppla bort en del av en anläggning har jag varit med om att det inte va OK utan att anläggningen va tvungen enligt besiktningen helt rivas. I detta läge va det en belysningsmast som stod så illa till att det va en dyr historia att få dit lift för att riva de trasiga armaturerna och all kabel. Men enligt besiktningen va det inte nog att klippa kablar i botten på masten för att det inte skulle fortsätta vara en starkströmsanläggning.
Så kan mycket väl vara så att ägaren till anläggningen i detta fall skulle ha monterat bort lådan helt och klippa kablar för att den inte längre skulle ingå i elanläggningen.
Så kan mycket väl vara så att ägaren till anläggningen i detta fall skulle ha monterat bort lådan helt och klippa kablar för att den inte längre skulle ingå i elanläggningen.
Jag misstror dig inte att du varit med om det eller känner till fallet men oavsett stämmer det inte. Dvs vad någon besiktning kommit fram till där är inte rätt och inget man behövt följa om det ställts ifråga på lämpligt sätt. Ja om vi nu ska gå på det eltekniska det kanske fanns andra skäl också.snuttjulle skrev:
Att "bara" koppla bort en del av en anläggning har jag varit med om att det inte va OK utan att anläggningen va tvungen enligt besiktningen helt rivas. I detta läge va det en belysningsmast som stod så illa till att det va en dyr historia att få dit lift för att riva de trasiga armaturerna och all kabel. Men enligt besiktningen va det inte nog att klippa kablar i botten på masten för att det inte skulle fortsätta vara en starkströmsanläggning.
Helt rätt.A avh67f skrev:Anläggningsägaren ansvarar helt för sin anläggning. Här verkar det funnits stora brister i kontrollen. Inte kul att se sådant där.
Elsäkerhetslagen
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att
1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Är det ett företag ska det ju också finnas dokumenterade rutiner för detta.
Från det anläggningen är övertagen så är det anläggningsägarens skyldighet att se till att anläggningen är säker.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Tja det är så där det ser ut i många äldre motorvärmarstolpar........jordblecken på uttagen är väl bortslagna i samband med att skyddet försvann antar jag........
https://tidningenelektrikern.se/202...forande-motorvarmare-foretag-doms-till-boter/A alfista skrev:
Om du kollar bildtexten här så står det att bilden är från domen från Luleå tingsrätt
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det skulle kanske varit mer intressant att se hur fastighetsägaren hade kopplat ur den.
Det ska sitta ett skydd som täcker hela innanmätet, med fyra hål ett för varje vägguttag och ett för varje säkring. sen skruvas överdelen av vägguttaget fast över hålen med skruv ner i nederdelen av vägguttaget. Samt säkring och propphuv blir som på en vanlig central.tommib skrev:
Ah, så tillverkaren kan inte göra fel? Jag har något minne av en radiator och ett dagisbarn där, tyvärr med tragisk utgång.*
Jag vet inte hur de där kapslingarna är konstruerade internt men jag undrar hur plintklustret längst ner till vänster fungerar. Sitter alla tre plintarna där ihop elektriskt? Dvs är själva kapslingen jordad? Det ser för mig ut som att jordningen till kapslingens metallhölje ska anslutas på den nedre plinten, under inkommande PEN. Den plinten skulle iofs kunna vara förbunden med den där PEN sitter och då är just den delen ok. Annars saknas ju jordanslutning till bägge uttagen, där den ena ledaren saknas helt och den andra ligger ur. Ja, och så saknas ju beröringsskyddet helt. Att spänningssätta det där borde medföra straffansvar, i detta fallet vållande til kroppsskada.
* Ja, jag menar Tanumshede. Den radiatorn var felkopplad från fabrik om jag inte minns fel. Det skulle ha upptäckts om en normal kontroll före idrifttagning skulle gjorts.
Det enda felet jag ser förutom alla delar som fattas är att det saknas anslutning för jord i vägguttagen och en jordtråd till det ena vägguttaget
Redigerat:
Man ser ju tydligt att någon har skruvat bort propparna så att uttagen är strömlösa! Peta dock inte på de nedre plintarna. Det borde man kanske ha varnat för? Sätt på en Post It-lapp så att klåfingriga småungar håller sig borta.Farstatjej90 skrev:
Missförstår jag något?
Varför diskuteras jordkabeln öht?
Uttagen som skulle ha jordkabeln ansluten till sig är ju inte inkopplade öht då säkringarna inte är på plats.
Men det spelar ju inte någon roll när kopplingspintarna är exponerade och åtkomliga för fingrar...
Och att även jord-plinten är åtkomlig hjälper ju föga...)
Varför diskuteras jordkabeln öht?
Uttagen som skulle ha jordkabeln ansluten till sig är ju inte inkopplade öht då säkringarna inte är på plats.
Men det spelar ju inte någon roll när kopplingspintarna är exponerade och åtkomliga för fingrar...
Och att även jord-plinten är åtkomlig hjälper ju föga...)
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Minns jag rätt så är skyddet i de där väldigt sårbara. Har för mig att det bara är en fenolskiva skruvad uppe och nere utan nåt direkt stöd nånstans. Lite fummel med kontakter och dylikt gjorde att de gärna sprack på tid och längd. Även för hårt dragna skruvar gjorde att de till slut hängde lösa.