Hej!
Får man någonstans i en 16A grupp ha mindre än 2,5mm kabel/tråd? Tex till brytare till lapa, eller till lamputag?

Mvh!
/M

Du tänkte dra en bit 1,5 mm2 från en 2,5mm2 ledning? Det är inte så snyggt, även om det fungerar rent elektriskt.

H HenrikHuslöse skrev:
Du tänkte dra en bit 1,5 mm2 från en 2,5mm2 ledning? Det är inte så snyggt, även om det fungerar rent elektriskt.
Estetiken är inte så viktig i det här fallet då jag är i trädgårdsboden och härjar. Har bytt ut så jag kan ha kraftigare uttag där ute. Men vill helst inte byta den långa 1,5mm kabeln som går till ljuset.

MultiMan
Säkringen skyddar primärt kabeln mot överbelastning. Att sätta in en kabel som inte klarar belastningen och framförallt kanske inte löser ut säkringen vid kortslutning pga för klen ledning med för högt motstånd (utlösningsvillkoret).

Jag hade inte gjort det oavsett och jag tror inte det är tillåtet heller men det får elinstallatörerna svara på.

Du ska alltså ha en 1,5mm som föregås av en 16A säkring.

En ledare som inte ska ha kunna ha mer än 10A genomgång. En säkring som ska ha minst 2,5mm i hela gruppen.

Klart det funkar.
Men om pannan havererar och nån tar fram två element och drar ut kontakten till en 4w lampa och stoppar i 2000w+1500w?

Viss skillnad om det är tillgängligt vanligt uttag.
Är det en lamppropp i taket bör ju ingen ladda elbilen där eller koppla in svetsen

MultiMan MultiMan skrev:
Säkringen skyddar primärt kabeln mot överbelastning. Att sätta in en kabel som inte klarar belastningen och framförallt kanske inte löser ut säkringen vid kortslutning pga för klen ledning med för högt motstånd (utlösningsvillkoret).

Jag hade inte gjort det oavsett och jag tror inte det är tillåtet heller men det får elinstallatörerna svara på.
Jag har oxå känslan av att det är otillåtet.🙂 Men jag började tänka på andra lampor man köper som ibland har 0,75mm2. Dom pluggar man ju gladeligen in vanliga uttag.

MultiMan
Det är helt olika regler för fasta installationer som du frågade om och tillfälligt inkopplade apparater.

Husets elsystem måste klara av att i alla lägen skydda mot överbelastning oavsett vad användaren kopplar in, eller felscenario, t ex kortslutning i lampsockeln i taket.

1,5mm kan man ha till 16A i vissa lägen, tex vid utanpåliggande kabeldragning som är välventilerad, eller att det är korta avstånd. Har det själv från en dosa till en 3 fas uttag på väggen typ 70cm bort. Hade 1,5mm liggande hemma och använde den.

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
M masugn72 skrev:
Jag har oxå känslan av att det är otillåtet.🙂 Men jag började tänka på andra lampor man köper som ibland har 0,75mm2. Dom pluggar man ju gladeligen in vanliga uttag.
De har antingen en lampsockel eller apparatuttag.

Jag köpte dock 5 meters förlängningar med eu-propp i vardera änden (skulle ha sladden och ena kontakten)

Men då var det stor störande lapp max 625W.

Nu hoppas jag ingen fixar och får till ett jordat element till en euplugg

• Gilla
masugn72
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:

En ledare som inte ska ha kunna ha mer än 10A genomgång. En säkring som ska ha minst 2,5mm i hela gruppen.

Klart det funkar.
Men om pannan havererar och nån tar fram två element och drar ut kontakten till en 4w lampa och stoppar i 2000w+1500w?

Är det en lamppropp i taket bör ju ingen ladda elbilen där eller koppla
P Pligg85 skrev:

Klart det funkar.

Är det en lamppropp i taket bör ju ingen ladda elbilen där eller koppla in svetsen
Lampan är direkt kopplad till en dosa. Likaså strömbrytaren, så inget annat kommer att gå genom den ledningen. Matningen till dosan är 2,5mm. ... och från samma dosa har jag ett 16a uttag kopplat med 2,5mm kabel.

M masugn72 skrev:
Det är skillnad på en anslutningskabel som hänger fritt i luften med god kylning och en installationskabel som sitter inuti väggen.

Sen är det inte bara belastningsförmågan man behöver bry sig om. Utlösningsvillkoret är minst lika viktigt. Dvs att inte spånningsfallet blir för stort vid en kortslutning längst ut i anläggningen så att säkringen inte löser ut inom stipulerad tid.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Som sagt, blir det kortslutning i lampsockeln så måste säkringen lösa ut i tid, annars blir det livsfarligt. Man ska egentligen alltid räkna på det. Det beror på förimpedans och annat också. Reglerna finns av en anledning.

• Gilla
masugn72
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Som sagt, blir det kortslutning i lampsockeln så måste säkringen lösa ut i tid, annars blir det livsfarligt. Man ska egentligen alltid räkna på det. Det beror på förimpedans och annat också. Reglerna finns av en anledning.
Sätt en B16 i så fall. Bättre kortslutningskydd än C10.

MultiMan MultiMan skrev:
Som sagt, blir det kortslutning i lampsockeln så måste säkringen lösa ut i tid, annars blir det livsfarligt. Man ska egentligen alltid räkna på det. Det beror på förimpedans och annat också. Reglerna finns av
MultiMan MultiMan skrev:
Tack för alla svar! Jag drar om kabeln.

• Gilla
johan_81
  • Laddar…
A
M masugn72 skrev:
I den fasta installationen är minsta ledararea 1,5 mm2 för kraft och belysning. Lampsladdar är inte del av denna.

Ledararea bestäms utifrån flera olika faktorer så det går inte säga att det alltid går att använda 1,5 mm2 till ett 16 A-skydd. Däremot finns det många tillfällen där det faktiskt går. Men det måste fastställas i varje enskilt fall.

- Ledaren måste klara av att driva den förväntade belastningströmmen utan att överstiga max drifttemperatur enligt tillverkarens spec.
- Ledaren måste vara skyddad mot högsta och lägsta kortslutningsström/jordfelsström (max temperatur kortslutning enligt tillverkarens spec)
- Ledaren måste vara nog kraftig så inte för stort spänningsfall uppstår.

De flesta använder tumreglerna (snabbreglerna) 1,5 mm2 till 10 A, 2,5 mm2 till 16 A osv och det fungerar oftast bra så. Och man brukar försöka använda samma ledararea efter hela sträckan i en gruppledning för tydlighetens skull. Men det är mer en praxis än regel.

Här är ett exempel:
En vanlig installationskabel på vägg klarar upp till 19,5 A i kontinuerling belastning. Är detta sämsta fallet på gruppledningens sträcka kan denna kabel i så fall skyddas av 16 A om vi ignorerar de övriga sakerna ovan.

Om samma kabel någonstans efter sträckan förläggs i rör inne i en vägg så klarar den bara 14 A och då kommer den kunna ta skada över tid med samma skydd. Då måste skyddet eller ledningen bytas.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.