hsd
Är det någon som vet vilka (max)mått som gäller för vägbulor

hsd
Lustigt vad mycket de skriver utan att ange maxmått, höjd och vinklar samt materialval

S sunqan skrev:
Att demonstrativt köra 50 på 70-väg strider flrmodligen mot 3 kap 16 i trafikförordningen "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligtbromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning"
Liksom mot 2 kap 1,andra stycket "en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrars eller stör annan trafik"

Det spelar ingen roll om man kör 50 för att alla andra kör 90 på 70vägen - två fel gör inte ett rätt. Däremot kan du inte tvingas köra fortare än 70.
Jag håller absolut med om att två fel inte gör ett rätt. Nu tycker jag inte att det är att köra med "överdrivet låg hastighet" i detta fallet när vägsamfällighetens medlemmar nu har önskat en sänkning av hastigheten och vägen i stora delar är utformad så att det inte är lämpligt att hålla 70 km/h. Dessutom är det numera skyltat med blåa "rekommenderad hastighet 50 km/h skyltar". Tveksamt om det är fel att följa väghållarens rekommendationer samt att anpassa hastigheten efter rådande förutsättningar?

Fairlane
Jag är skeptisk rent allmänt till att sätta farthinder i form av vägbulor på vägar med hastighetsbegränsning 50 km/h. Det vore väl vettigare att sänka farten till 40 eller 30, möjligen kombinerat med farthinder. Vill man att folk ska köra långsammare än hastighetsskylten säger så är det felskyltat enligt min mening.

Stockholms Stad lyckades ju som jag skrev i ett tidigare inlägg bygga (eller ha en entrepenör som var en klåpare) en fartbula som tillät max 10-15 km/h för att inte man skulle tro att bilen skulle gå sönder. Det var hyfsat många panikbromsningar i början där eftersom bulan inte syntes i mörker/väta. Det skulle inte förvåna mig om det gick sönder ett antal hjulupphängningar där. Ja, man ska anpassa farten, men man ska inte för den skull bygga riktigt usla konstruktioner. 6 månader senare så är bulan ombyggd om målad. Under tiden kunde man både valt att sänka hastigheten och varna tydligare, men man ansåg att det inte behövdes.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Är det någon som vet vilka (max)mått som gäller för vägbulor
Sök efter VGU (vägar och gators utformning).

Att ha en vägbula som man inte vet vilken hastighet man maximalt skall hålla när man passerar är inte tillåtet. En bil som håller maximalt lagstadgad hastighet skall i alla lägen ha möjlighet att bromsa in för att hantera hinder på vägen, men det innebär inte att man skall lura bilföraren genom att ha orimliga utföranden av hastighetshindren.

En lite större väg som jag ofta kör på har fyra hinder (två chikaner och två vägbulor) som är designade för 50km/h, sedan finns det ett femte hinder, en vägbula som det inte går (gick) att köra mer än 20km/h över. Skyltningen vid denna är inte annorlunda än vid de andra, utan man får allt lära sig att denna går det inte att köra snabbare över. Intressant nog så finns det övergångsställen vid tre av de andra farthindren, men inte vid detta. För ett par veckor sedan så var helt plötsligt vägbulan ombyggd, nu går det att köra 30km/h över den. Detta gör att man hinner uppfatta att den är brant och hinner bromsa ned till 30km/h, man har aldrig hunnit bromsa ned från 50 till 20 tidigare när det var nödvändigt. Jag kan nästan slå vad om att något försäkringsbolag gett sig på kommunen...

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag håller absolut med om att två fel inte gör ett rätt. Nu tycker jag inte att det är att köra med "överdrivet låg hastighet" i detta fallet när vägsamfällighetens medlemmar nu har önskat en sänkning av hastigheten och vägen i stora delar är utformad så att det inte är lämpligt att hålla 70 km/h. Dessutom är det numera skyltat med blåa "rekommenderad hastighet 50 km/h skyltar". Tveksamt om det är fel att följa väghållarens rekommendationer samt att anpassa hastigheten efter rådande förutsättningar?
Det är väl "jag tycker jag har rätt" som brukar ställa till det. Men bra att man gjort en workaround med rekommenderad maxhastighet.
Här där jag bor har vi folk som kör 30 där det är 50 som drar på upp till 50 när det blir 30 förbi "skolvägarna" för att wen sakta ner till 30när det blir 50 igrn. De har säkert också rätt. Liksom de som ligger obehagligt nära där det är 40 och som passar på att dra upp i 60 under omkörning som påbörjas 15 meter innan 50-skylten.

Att på pin kiv köra 30% under gällande hastighetsbegränsning är ett oskick.

Skyltad hastighet är max tillåten hastighet. Det är inte samma sak som att den är lämplig att hålla.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, det är underligt eftersom vägbulans enda uppgift är att få en att köra långsammare än tillåtet.
Vad menar du med "Långsammare än tillåtet"? Finns det alltså en minimihastighet på platsen?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag utgår från att du mycket väl förstår vad jag menar. Trafikverket och/eller väghållaren sätter en högsta tillåtna hastighet, sen inför väghållaren hinder för att försvåra att man kör i denna tillåtna hastighet.

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Visserligen skall man anpassa hastigheten efter förhållandena, men exempelvis extremt branta vägbulor utifrån rådande hastighetsbegränsning är inget som man skall behöva förvänta sig. Bulor med en maxhastighet på 20km/h som jag nämnde tidigare, de är rimliga på en 30-väg, men inte där det råder 50km/h. Bara för att ge ett exempel.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Jag utgår från att du mycket väl förstår vad jag menar. Trafikverket och/eller väghållaren sätter en högsta tillåtna hastighet, sen inför väghållaren hinder för att försvåra att man kör i denna tillåtna hastighet.
Varför skriver du ut högsta tillåtna hastighet för att senare i samma mening sen kapa bort ordet högsta?
Högsta tillåtna hastighet betyder max tillåten hastighet. Om högsta tillåtna hastighet är 70 på en sträcka så innebär det inte att man ska hålla 70 hela tiden eller för den delen har rätt att hålla 70 hela tiden. Alla hastigheter mellan 0 och 70 kan vara lämpliga längs sträckan beroende på situation.
Faktum är att det kan bli aktuellt med vårdslöshet i trafik för att ha kört 70 på en 70-skyltad sträcka, OM förutsättningarna kräver att man saktar ner. Det kan handla om barn eller djur på vägen, halt väglag etc. Då kan man inte bara dundra på och hävda sin rätt att köra 70

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Jag utgår från att du mycket väl förstår vad jag menar.
Jag tror att det är du som inte förstår vad du själv menar. :-)

Många uppvisar en lite knepig attityd till farthinder. De finns av en anledning, att tvinga bilisten att sänka farten.

Ofta finns farthinder i kombination med ett övergångsställe som sk hastighetssäkring. Detta eftersom ett icke hastighetssäkrat övergångsställe är en potentiell dödsfälla för oskyddade trafikanter. Med tanke på många kommentarer här så fårstår man varför farthinder behövs.

• Gilla
Rojo72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.