Om alla höll max gällande hastighet samt sänkte farten nära ”hinder” så hade det antagligen inte behövts farthinder.

Hur många sänker hastigheten nära blåljus, orangeljus mm?

Jag har haft fordon bakom mig som har tutat ilsket när jag saktade in inför en bergningsbil.
 
Mikael_L
Gatorna i uppsala är idag i så dåligt skick, uppgrävda, tjälsskadade, dåligt underhållna osv, så jag märker idag ingen skillnad på ett fartgupp och gata utan fartgupp.

Så för mig har det blivit en ickefråga.
 
Fairlane
C carlbanan skrev:
Många uppvisar en lite knepig attityd till farthinder. De finns av en anledning, att tvinga bilisten att sänka farten.

Ofta finns farthinder i kombination med ett övergångsställe som sk hastighetssäkring. Detta eftersom ett icke hastighetssäkrat övergångsställe är en potentiell dödsfälla för oskyddade trafikanter. Med tanke på många kommentarer här så fårstår man varför farthinder behövs.
Jag personligen tycker det är vettigare att skylta 30km/h vid övergångsstället eventuellt i kombination med ett tydligt och korrekt utformat hinder, än att ha en 50-skylt och en felbyggt, dåligt synligt hinder.
Det första får ner hastigheten under kontroll, det andra gör att bilisterna tvörbfomsae, kanske får sladd eller tappar koncentrationen på omgivningen.

I övrigt tror jag att alla är medvetna om att skyltningen anger en maxhastighet och att om väglag eller trafik så kräver så ska man hålla en lägre hastighet. Om man däremot håller en lägre hastighet generellt så riskerar man böter och gör man det under en uppkörning så får man inget körkort, så helt rätt kan det nog inte anses vara heller.
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
upokluppkö
En finlandssvensk som fastnat på väg in till tvättmaskinsklubben ...? :cool:




edit:
Nu har Fairlane editerat till "uppkörning", om någon nu inte alls fattar ... ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Finns det något någorlunda billigt sätt att dokumentera själv hur fort bilar faktiskt kör?
Jag tänker att väghållare eller ordningsmakt lyssnar lite mer intresserat om man kan komma med ett statistiskt underlag snarare än "jag tycker...".
 
K kristofo skrev:
Finns det något någorlunda billigt sätt att dokumentera själv hur fort bilar faktiskt kör?
Jag tänker att väghållare eller ordningsmakt lyssnar lite mer intresserat om man kan komma med ett statistiskt underlag snarare än "jag tycker...".
En stycke laserpistol,en pensionär, ett anteckningsblock och en kaffetermos funkar nog.

Eller tidtagarur, två pensionärer, två walkie talkies, ett anteckningblock och en kaffetermos (om ni inte får tag på en laserpistol)
 
Det var just själva laserpistolen som jag inte riktigt visste vart jag skulle få tag på.
Dopplerradar borde kunna vara ett alternativ, men inte heller det vet jag vart jag kan komma över till en rimlig peng. Tidtagarur är klart ett alternativ. Men som statistiskt underlag blir det lite klent eftersom trenden kan variera mycket med tid på dagen, semestertid, helg, väder, mm. För att hitta en pensionär som vill sitta en vecka och titta på bilar är nog en utmaning.
 
K kristofo skrev:
Det var just själva laserpistolen som jag inte riktigt visste vart jag skulle få tag på.
Dopplerradar borde kunna vara ett alternativ, men inte heller det vet jag vart jag kan komma över till en rimlig peng. Tidtagarur är klart ett alternativ. Men som statistiskt underlag blir det lite klent eftersom trenden kan variera mycket med tid på dagen, semestertid, helg, väder, mm. För att hitta en pensionär som vill sitta en vecka och titta på bilar är nog en utmaning.
Dopplerradar finns det ju prylar på marknaden som ser ut som postlåda modell mindre. Laserpickorna har ju varit med lite längre så tänkte att de kan gå att komma över begagnat.
Tanken med pensionärer var att de inte har så mycket bättre för sig och kan bevaka samtliga dagar ;) Ska det göras med laserpicka så lär dock pensionärerna vara grönklädda och ligga i buskarna för att inte ha negativ inverkan på mätningarna ;)
 
S Stuff skrev:
En stycke laserpistol,en pensionär, ett anteckningsblock och en kaffetermos funkar nog.

Eller tidtagarur, två pensionärer, två walkie talkies, ett anteckningblock och en kaffetermos (om ni inte får tag på en laserpistol)
Det *går* ju att göra så, absolut.
Men, annars brukar alla kommuner ha anläggningar som de flyttar runt. (Ofta i form av en liten låda som fästs rätt diskret på en lyktstolpe, inte bara de där blinkande "Du kör för fort")
Ber man snällt så sätter de upp den i ditt område en period för att mäta trafikmönstret.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det *går* ju att göra så, absolut.
Men, annars brukar alla kommuner ha anläggningar som de flyttar runt. (Ofta i form av en liten låda som fästs rätt diskret på en lyktstolpe, inte bara de där blinkande "Du kör för fort")
Ber man snällt så sätter de upp den i ditt område en period för att mäta trafikmönstret.
Absolut. Man kan höra med kommunen och se om de har utrustning för utplacering.

Var dock beredd på att resultaten inte kommer vara helt övertygande/övertalande.
Ofta när det pratas om att det körs så himla fort utanför skolor eller på villagator så handlar det om känslomässiga upplevelser och inte fakta. Enstaka personer/galningar kanske kör för fort och dessa ger mycket större känslomässigt avtryck än de så faktiskt kör sakta.
Börjar man då göra mätningar så med dessa galningar i åtanke så kan man lätt bli besviken när man sen ser svart på vitt att medelhastigheten över dygnet faktiskt ser fantastiskt låg ut på platsen.
Pratar men sedan med trafikverket och kommuner så tittar de ofta på medelhastigheter när man gör bedömningar och åtgärdsplaneringar
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ska slå en signal till kommunen Är de behjälpliga även på trafikvärkets (medveten stavning) vägar tro?
Anledningen till att jag vill göra en objektiv mätning är just för att jag litar inte till mina sinnen när det gäller att uppskatta bilars hastighet. Jag kan nog inte bli så besviken, möjligen överraskad
 
Har för mig att NTF har laserpicka att låna ut eller så
https://ntf.se
 
Bor man längs en statlig väg så kan jag rekommendera vägtrafikflödeskartan på Trafikverkets hemsida. Där går (för det mesta) att se Ådt, hastigheter, flöden över dygnet med mera.
 
Har kollat på den, men faktiska mätningar är ca 10 år gamla. Jag är relativt nyinflyttad, men grannar säger att mycket har ändrat sig för några år sedan. Därför vill jag ha lite mer aktuell statistik. Men stort tack för tipset. Väldigt bra tjänst!
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Jag tror att det är du som inte förstår vad du själv menar. :)
Då är vi kanske i alla fall överens om att du förstår. Gott så.

S Stuff skrev:
Varför skriver du ut högsta tillåtna hastighet för att senare i samma mening sen kapa bort ordet högsta?
Av stilistiska skäl för att inte upprepa ett långt och otympligt uttryck. Att jag ens skrev högsta första gången var för att tidigare inlägg (medvetet?) missförstods.

S Stuff skrev:
[Man kan] inte bara dundra på och hävda sin rätt att köra 70
Det har ju inte heller någon hävdat. Å andra sidan vet jag inte heller om det någonstans finns 70-vägar med sådana farthinder, så att tala om att dundra på i 70 är väl kanske en onödig överdrift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.