Vad kommer kalaset att kosta (mellan tummen och pekfingret)?
 
49000:- ink moms o frakt fast jag tror jag ska hämta tanken själv och sparar då 2300:-
 
Tänkte snarare på vad hela systemet kommer att kosta komplett?
Skaplig tank =) Ställde fråga i en annan tråd också, men vad får man för garanti och förväntad livslängd på en sådan tank?
 
Livslängd får nog andra svara på, jag är novis på detta. Men det är ju icke syresatt vatten så det ska ju inte rosta. Och jag kommer ju inte ha varmvattenberedning inne i tanken annars kan ju det rosta då det är syresatt.

Vad hela anläggningen kommer kosta vet jag inte, detta är mitt första inköp till värmeanläggningen jag har haft fullt upp med att bygga ett stort garage. =)
 
ma skrev:
Livslängd får nog andra svara på, jag är novis på detta. Men det är ju icke syresatt vatten så det ska ju inte rosta. Och jag kommer ju inte ha varmvattenberedning inne i tanken annars kan ju det rosta då det är syresatt.
Vatten kan ju avdunsta och då behöver man återfylla med syresatt vatten, lika om man behöver tappa ur systemet av någon anledning.
Kan väl också syresättas via exp.tanken kan jag tänka mig.
 
Varför skulle plåten rosta fortare bara för att tanken kommen från en verkstad som bara tillverkar tankar och har det som profession? Jag skulle fråga mig själv hur länge dom ofta importerade småburkarna håller isåfall..
 
ichgary skrev:
Varför skulle plåten rosta fortare bara för att tanken kommen från en verkstad som bara tillverkar tankar och har det som profession? Jag skulle fråga mig själv hur länge dom ofta importerade småburkarna håller isåfall..
Håller med, och luft ska inte få finnas i tank och man ska inte behöva fylla på och vatten ska väl inte dunsta bort? kanske vid öppet exp kärl men absolut inte vid slutet system, vattnet ska inte vara i kontakt med luft det ska va dött vatten.
 
ichgary skrev:
Varför skulle plåten rosta fortare bara för att tanken kommen från en verkstad som bara tillverkar tankar och har det som profession? Jag skulle fråga mig själv hur länge dom ofta importerade småburkarna håller isåfall..
Har inte sagt att de är sämre. Är bara nyfiken på vad man får för garanti och vad man har för förväntad livslängd på den. Läste någonstans (rätt eller fel) att en "vanlig tank" håller ungefär 2 pannor.
Sen kanske det beror på hur man eldar, vilken temp man håller i tanken etc.
 
silversmeden skrev:
kanske vid öppet exp kärl
Är väl så de flesta kör?
 
abrovink skrev:
Är väl så de flesta kör?
Kan inte svara för andra men när jag valde slutet så va en anledning ingen kontakt med luft.
 
Som jag förstått det ska man ha en liten mängd olja i exp kärlet för att undvika lufttillförsel? vet dock inte hur mkt olja man kan ha i. Antar även att man kan slå i lite olja i tanken också?
 
För att återgå till solslingan. Den kommer hamna i mitten, kommer det inte att funka?

Jag tänkte att solen börjar ju värma redan i slutet av Februari här nere i skåne och borde minska eldningstillfällena en del? Och Maj-sept borde man knappt behöva elda alls?

Ett annat alternativ är att ha en slinga i toppen och en i botten mot en extra kostnad av 3000.-


Vad tror ni?
 
Jag skulle satsat på en plattvärmeväxlare med en växelventil som kan växla mellan två nivåer. Då är du inte låst på samma sätt. Men smaken är ju som baken :-)
 
Ja det snackas ju om att det är dåligt att ha slingan i botten men jag tycker nog att det funkar bra för mig i alla fall, ska räkna upp ett par fördelar.
1 laddar på vår och höst och kan elda med ved samtidigt eftersom den värmer i botten.
2 vissa dagar laddar bara lite och ökar då i botten, hade det varit i toppen kanske solfångarna kommit upp i temp T1 (givare i topp solfångare)
3 laddar vid kallaste sidan mycket bra eftersom man får största effekt vid kallt vatten
4 inga temperaturer över 80 grader i mina i alla fall laddar 2250 liter hela tiden, skonsamt för både glykol och solfångarutrustning
Plattvärmeväxlare säger många att det ska va bra, men tror nog man ska ha på 2 nivåer då.
Det är väl lite religion i det har med laddning av sol vissa tror på det ena andra tror på det andra, det blir nog bra hur som. Vill inte säga att botten är bäst men de flesta tankar jag sett sitter den i botten eller i mitten.
Skulle man ha den i topp och ha väldigt varmt i tank(ar) så skulle nog solfångarna nå stagnation ganska snabbt och en j..a temperatur.
 
silversmeden skrev:
Ja det snackas ju om att det är dåligt att ha slingan i botten men jag tycker nog att det funkar bra för mig i alla fall, ska räkna upp ett par fördelar.
1 laddar på vår och höst och kan elda med ved samtidigt eftersom den värmer i botten.
2 vissa dagar laddar bara lite och ökar då i botten, hade det varit i toppen kanske solfångarna kommit upp i temp T1 (givare i topp solfångare)
3 laddar vid kallaste sidan mycket bra eftersom man får största effekt vid kallt vatten
4 inga temperaturer över 80 grader i mina i alla fall laddar 2250 liter hela tiden, skonsamt för både glykol och solfångarutrustning
Plattvärmeväxlare säger många att det ska va bra, men tror nog man ska ha på 2 nivåer då.
Det är väl lite religion i det har med laddning av sol vissa tror på det ena andra tror på det andra, det blir nog bra hur som. Vill inte säga att botten är bäst men de flesta tankar jag sett sitter den i botten eller i mitten.
Skulle man ha den i topp och ha väldigt varmt i tank(ar) så skulle nog solfångarna nå stagnation ganska snabbt och en j..a temperatur.

Vad händer när tempen i tanken når säg 95 grader, slår cirkulationen i solsystemet från då?

Hur hade det vart med en slinga i topp och en i botten? Då borde man ju dels ha fördelen av att toppen värms fort vid halvkass sommarväder och större delen av tanken vid fint väder?

Hur många meter slinga har du i din 2250L tank?
Har du lyckats värma hela tanken?
Avlastar solen eldningen mkt i tex mars april?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.