Jag kör med acktank i serie med VVB pga 40 meter lång kulvert. Tänkte från början ha VVC men efter att ha sett en del som har ganska stora förluster med VVC och extra kostnad för 4 vägs kulvert samt att jag har en ganska ny mycket bra VVB, blev det en specialare.
Köpte en 150 liters acktank i Kina med slinga , från fördelare går en pexslinga ner till källaren till denna acktank som förvärmer vattnet innan VVB (200 liter). Detta innebär att istället för att fylla VVB med 5-10 gradigt vatten fylls den med ca 30-40 gradigt vatten, toppar sedan med el. VVB går dryga 1 tim per dygn

Jag har fyrvägskulvert nergrävd, då kan ju VVC inte funka, måste väll ha en ledning till med retur?

Får man inte ett väldigt värmespill när man håller på och cirkulerar tappvattnet också?

Nån som har koll på ungefär hur många liter man måste spola i kranen för att få varmvatten om kulverten är 25m? Måtten på kulverten är 25-25-19-15, antar att det är 19 el 15 som är tappvarmvatten och de två grova till värmen?

Den klenaste pipan är just retur för VVC...

Men borde inte det två om inte är till värmesystemt vara kall och varmvatten? För att då få en retur på varmvatten borde det väll vara 5 ledare i kulverten?
Jag hade nämligen tänkt ha hydropressen i pannrummet så den tar ju en ledning i kulverten.

Normalt drar man aldrig kallvatten i kullverten utan lägger en separat PEM-slang, då slipper man uppvärmning av KV också.. 15 är ju lite klen dimension för tappvatten.

Matss skrev:
Normalt drar man aldrig kallvatten i kullverten utan lägger en separat PEM-slang, då slipper man uppvärmning av KV också.. 15 är ju lite klen dimension för tappvatten.

Den tanken slog mig ungefär då jag gjutit plattan tyvärr =)

Vad tycker ni man ska ha för laddpaket och TVA. Funkar laddomat 21 eller ska man ha den nya 21-60?
Hur är Baxis TVA?

Haru du en Laddomat 21 nu så kan du ju köra med den, annars kan du ju skaffa den lite upphottade 21-60..

Baxis TVA är den enda TVA:n utan elektronisk styrning som fungerar till en Vedanläggning, alla andra på svenska marknaden är för olje och pellets-pannor.

Okej då blir det en laddomat 21-60 och baxis TVA.

Nu är tanken beställd, öppet system och 180L expansion:

5.4kbm måttbeställd 3000x1000x1800 LxBxH
15m solslinga
3 utag för termometrar
långa anslutningar för isolering
2 extra anslutningar för TVA (tillopp och retur)
högt placerat uttag för elpatron

Jag har inte betalt ännu, nått mer jag ska tänka på?

Hej.
Hur har du tänkt med expansionskärlet? Tror det blir i underkant. 5% är ju 270 liter.

Har du en mittenanslutning om du ska ha bivalent shunt?

Jag hade nog satt fyra uttag för tempgivare, för att se lite bättre hur mycket som är laddat.

Mvh Gordon

Jag skrev fel, expansionskärlet var på 280L alltså drygt 5% av acc volymen.

Som säkert har framgått är jag nybörjare på detta, därför jag la ut denna specifikation i sista stund.

Vad ska du med solslingan till? Sitter den monterad i botten eller är den monterad i toppen? Att försöka värma upp 5.4m3 med solenergi kommer nog inte funka så bra..

Redigerat:
ichgary skrev:
Vad ska du med solslingan till? Sitter den monterad i botten eller är den monterad i toppen? Att försöka värma upp 5.4m3 med solenergi kommer nog inte funka så bra..

Den tanken har även slagit mig. Men tanken var väll att man på somma skulle kunna få tappvarmvatten och vår och höst kunna kompletera eldningen.

Menar du att 15m solslinga är en piss i nilen? Det kan ju knappast störa skiktningen?

DU måste sektionera upp laddningen i flera nivåer för att få någon användbar temperatur i tanken..
Ett alternativ är ju att montera dendära solslingan högre upp så att den värmer max 1m3 vatten, mer än det tar på tok för lång tid. Sedan skulle du kunna ha en till slinga i botten för att ladda resten när du fått bra temp i toppen..

Ett lite billigare alternativ är nog att köra med en värmeväxlare, med 3 anslutningar på tanken..

Men vart den är placerad kan väll inte ha jättestor betydelse, vattnet skiktar sig väll?
Och även om den inte kan värma hela tanken så borde ju tillräckligt stor del hålla tappvattentemp, eller tänker jag galet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.