14 035 läst ·
114 svar
14k läst
114 svar
Synpunkter på vedanläggning innan köp
Jag kör med acktank i serie med VVB pga 40 meter lång kulvert. Tänkte från början ha VVC men efter att ha sett en del som har ganska stora förluster med VVC och extra kostnad för 4 vägs kulvert samt att jag har en ganska ny mycket bra VVB, blev det en specialare.
Köpte en 150 liters acktank i Kina med slinga , från fördelare går en pexslinga ner till källaren till denna acktank som förvärmer vattnet innan VVB (200 liter). Detta innebär att istället för att fylla VVB med 5-10 gradigt vatten fylls den med ca 30-40 gradigt vatten, toppar sedan med el. VVB går dryga 1 tim per dygn
Köpte en 150 liters acktank i Kina med slinga , från fördelare går en pexslinga ner till källaren till denna acktank som förvärmer vattnet innan VVB (200 liter). Detta innebär att istället för att fylla VVB med 5-10 gradigt vatten fylls den med ca 30-40 gradigt vatten, toppar sedan med el. VVB går dryga 1 tim per dygn
Jag har fyrvägskulvert nergrävd, då kan ju VVC inte funka, måste väll ha en ledning till med retur?
Får man inte ett väldigt värmespill när man håller på och cirkulerar tappvattnet också?
Nån som har koll på ungefär hur många liter man måste spola i kranen för att få varmvatten om kulverten är 25m? Måtten på kulverten är 25-25-19-15, antar att det är 19 el 15 som är tappvarmvatten och de två grova till värmen?
Får man inte ett väldigt värmespill när man håller på och cirkulerar tappvattnet också?
Nån som har koll på ungefär hur många liter man måste spola i kranen för att få varmvatten om kulverten är 25m? Måtten på kulverten är 25-25-19-15, antar att det är 19 el 15 som är tappvarmvatten och de två grova till värmen?
Men borde inte det två om inte är till värmesystemt vara kall och varmvatten? För att då få en retur på varmvatten borde det väll vara 5 ledare i kulverten?
Jag hade nämligen tänkt ha hydropressen i pannrummet så den tar ju en ledning i kulverten.
Jag hade nämligen tänkt ha hydropressen i pannrummet så den tar ju en ledning i kulverten.
Haru du en Laddomat 21 nu så kan du ju köra med den, annars kan du ju skaffa den lite upphottade 21-60..
Baxis TVA är den enda TVA:n utan elektronisk styrning som fungerar till en Vedanläggning, alla andra på svenska marknaden är för olje och pellets-pannor.
Baxis TVA är den enda TVA:n utan elektronisk styrning som fungerar till en Vedanläggning, alla andra på svenska marknaden är för olje och pellets-pannor.
Okej då blir det en laddomat 21-60 och baxis TVA.
Nu är tanken beställd, öppet system och 180L expansion:
5.4kbm måttbeställd 3000x1000x1800 LxBxH
15m solslinga
3 utag för termometrar
långa anslutningar för isolering
2 extra anslutningar för TVA (tillopp och retur)
högt placerat uttag för elpatron
Jag har inte betalt ännu, nått mer jag ska tänka på?
Nu är tanken beställd, öppet system och 180L expansion:
5.4kbm måttbeställd 3000x1000x1800 LxBxH
15m solslinga
3 utag för termometrar
långa anslutningar för isolering
2 extra anslutningar för TVA (tillopp och retur)
högt placerat uttag för elpatron
Jag har inte betalt ännu, nått mer jag ska tänka på?
Hej.
Hur har du tänkt med expansionskärlet? Tror det blir i underkant. 5% är ju 270 liter.
Har du en mittenanslutning om du ska ha bivalent shunt?
Jag hade nog satt fyra uttag för tempgivare, för att se lite bättre hur mycket som är laddat.
Mvh Gordon
Hur har du tänkt med expansionskärlet? Tror det blir i underkant. 5% är ju 270 liter.
Har du en mittenanslutning om du ska ha bivalent shunt?
Jag hade nog satt fyra uttag för tempgivare, för att se lite bättre hur mycket som är laddat.
Mvh Gordon
ichgary skrev:
Den tanken har även slagit mig. Men tanken var väll att man på somma skulle kunna få tappvarmvatten och vår och höst kunna kompletera eldningen.
Menar du att 15m solslinga är en piss i nilen? Det kan ju knappast störa skiktningen?
DU måste sektionera upp laddningen i flera nivåer för att få någon användbar temperatur i tanken..
Ett alternativ är ju att montera dendära solslingan högre upp så att den värmer max 1m3 vatten, mer än det tar på tok för lång tid. Sedan skulle du kunna ha en till slinga i botten för att ladda resten när du fått bra temp i toppen..
Ett lite billigare alternativ är nog att köra med en värmeväxlare, med 3 anslutningar på tanken..
Ett alternativ är ju att montera dendära solslingan högre upp så att den värmer max 1m3 vatten, mer än det tar på tok för lång tid. Sedan skulle du kunna ha en till slinga i botten för att ladda resten när du fått bra temp i toppen..
Ett lite billigare alternativ är nog att köra med en värmeväxlare, med 3 anslutningar på tanken..