Mohha skrev:
Jag har ett liknade system med en baxi 50 men med bara 4 kbm och det är i minsta laget, skulle jag bygga pannrum i dag så skulle jag nog sätta in 6 kbm vilket skulle ge mig möjlighet att elda när det passar mig och inte när tanken är kalll, man behöver inte vänta tills hela tanken är kall om man har volym att värma.
Hur lång tid tar det att elda upp hela tanken på vintern från tex 45 till 90 grader.
 
varierar men ca 6 timmar skulle jag tro ca 1 och 1/2 ilägg
 
Mohha skrev:
varierar men ca 6 timmar skulle jag tro ca 1 och 1/2 ilägg
Brinner det 4 tim på ett ilägg har för mej att min brukar brinna ca 2 tim men jag har en solo+ 40 kw.
 
Mohha skrev:
Jag har ett liknade system med en baxi 50 men med bara 4 kbm och det är i minsta laget, skulle jag bygga pannrum i dag så skulle jag nog sätta in 6 kbm vilket skulle ge mig möjlighet att elda när det passar mig och inte när tanken är kalll, man behöver inte vänta tills hela tanken är kall om man har volym att värma.

Hur stor yta har du att värma?
Välisolerat?
Hur ofta eldar du?
 
smurfen72 skrev:
Jag skulle satsa på ett rostfritt kärl och man kan ha 2 kärl inga problem. Expansionsledning ska vara av rätt grovlek (osäker men ca 28 mm) den ska gå från pannan till kärlet utan att kunna stängas bort och ett rör ska gå ut genom väggen eller taket samt en spillledning till pannrummet så man ser när det är fullt det duger inte att gå från radiatorslingan

Har löst vart jag ska ha kärlet, kommer få plats med ett enda.
kör rostfritt 5% av tankvolymen och 28mm expansionsledning

Förstår det där med dräneringsröret om det kokar men vad menas med spilleledning där man kan se när det är fullt?
 
ma skrev:
Har löst vart jag ska ha kärlet, kommer få plats med ett enda.
kör rostfritt 5% av tankvolymen och 28mm expansionsledning

Förstår det där med dräneringsröret om det kokar men vad menas med spilleledning där man kan se när det är fullt?
En klenare ledning (10mm räcker) som går parallellt med expansionsledningen från toppen på expansionskärlet så att när man fyller på vatten och expansionskärlet blir fullt rinner det vatten i spill ledningen istället för ut på taket. Spill ledning dras i närheten av avlopp så man slipper få blött på golvet.
 
ma skrev:
Hur stor yta har du att värma?
Välisolerat?
Hur ofta eldar du?
Vi har ett gammalt trähus fran 1929, ca 140 m2 boyta och ca75 m2 källare med nya treglas fönster och tilläggsisolerat utvandigt. Eldar kanske var tredje dag på vintern om det liger runt -5 grader och på sommaren eldar vi efter 14 till 18 dagar, (tror rekordet är 21;)) Håller runt 22 grader inne
 
Majgårdarna
ma skrev:
Men jag kommer ju ha radioatorvatten ständigt snurrande i kulverten så det borde ju inte bli fördröjning, eller?
.
Det kommer inte att fungera. Du vill ju köra ut så kallt vatten som möjligt till elementen.
 
Andreas_Hansson skrev:
Det kommer inte att fungera. Du vill ju köra ut så kallt vatten som möjligt till elementen.
Jag får leva ed fördröjningen, den borde inte bli hemsk på 25m
 
Majgårdarna
Fördröjning? Du kommer få leva med kallt vatten.
 
Andreas_Hansson skrev:
Fördröjning? Du kommer få leva med kallt vatten.
Jag menar fördröjningen av att ha TVA:n i det nybyggda huset och varmvattnet måste passera 25m kulvert.
 
Kan väl vara idé att sätta in en liten EL-VVB i ditt hus i serie med vvslingan, alternativt köra VVC..
 
ichgary skrev:
Kan väl vara idé att sätta in en liten EL-VVB i ditt hus i serie med vvslingan, alternativt köra VVC..
Men då måste jag värma tappvarmvattnet med el?

Vad menas med VVC?
 
ma skrev:
Men då måste jag värma tappvarmvattnet med el?

Vad menas med VVC?

Ja, då blir det lite eltillskott..

VVC = Varmvattencirkulation, dvs att du kopplar en cirkpump på en extra slinga in till lämpligt tappställe i huset som styrs av en timer, så att du snabbt har varmvatten då du vet att du behöver. Det krävs dock ett extra rör in ifrån pannrummet..
 
Redigerat:
Majgårdarna
VVC + TVA måste ju vara dett ultimata. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.