Andreas_Hansson skrev:
Ja du har inget i tanken som stör siktningen.
Varmt vatten ut i toppen på tanken och kall retur in i botten på tanken.
Växlingen sker utanför tanken. Genialiskt :)
[länk]

Det var en bra sida, nu förstår jag mer.
 
Ang TVA. Den måste man väll kunna installera i källaren på bostadshuset? Alltså i en annan byggnad än där pannan och tanken är efter 25m kulvert. En fördel med det borde ju vara att man inte har fördröjning på tappvarmvattnet?


En annan fråga till er som eldat ett tag, är det värt att lägga 10´:- extra för att få en tank på 6kbm istället för 5kbm?
 
Är det nån som haft tva några år som kan bekräfta att dom funkar bra finns ju lite mera grejer på en sån som kan gå sönder än på en slinga eller beredare ska växlaren rengöras efter ett antal år man har ju hört om slingor som blir igen satta.
 
Majgårdarna
smurfen72 skrev:
Är det nån som haft tva några år som kan bekräfta att dom funkar bra finns ju lite mera grejer på en sån som kan gå sönder än på en slinga eller beredare ska växlaren rengöras efter ett antal år man har ju hört om slingor som blir igen satta.
Är väl inte mer än en pump och en flödesvakt. Hur ofta byter man cirkpump? Inte ofta.
Har man mycket kalk i vattnet är det inte bra med slingor eller tva.
 
Andreas_Hansson skrev:
Är väl inte mer än en pump och en flödesvakt. Hur ofta byter man cirkpump? Inte ofta.
Har man mycket kalk i vattnet är det inte bra med slingor eller tva.
Cirkpumpar brukar krångla när dom står still och det gör ju cp i tva det måste väl sitta nån typ av styrning i tva med givare eller ? smutsfilter sitter det såna som tar bort skiten från radsystemet så det inte sätter igen växlaren ? sfinx säljer billga tva men vet inte om dom är bra.
 
Majgårdarna
Ang TVA. Den måste man väll kunna installera i källaren på bostadshuset? Alltså i en annan byggnad än där pannan och tanken är efter 25m kulvert. En fördel med det borde ju vara att man inte har fördröjning på tappvarmvattnet?


En annan fråga till er som eldat ett tag, är det värt att lägga 10´:- extra för att få en tank på 6kbm istället för 5kbm?
 
ma skrev:
Ang TVA. Den måste man väll kunna installera i källaren på bostadshuset? Alltså i en annan byggnad än där pannan och tanken är efter 25m kulvert. En fördel med det borde ju vara att man inte har fördröjning på tappvarmvattnet?


En annan fråga till er som eldat ett tag, är det värt att lägga 10´:- extra för att få en tank på 6kbm istället för 5kbm?
Om det går att installera tva i bostadshuset kommer det att bli fördröjning i alla fall vattnet till tvan kommer ju att kallna i kulverten. kan du inte installera en till tank tyckte 10000kr för 1m2 lät mycket kom ihåg att du ska ha panna som orkar ladda tanken på en kvälls eldning.
 
smurfen72 skrev:
Om det går att installera tva i bostadshuset kommer det att bli fördröjning i alla fall vattnet till tvan kommer ju att kallna i kulverten. kan du inte installera en till tank tyckte 10000kr för 1m2 lät mycket kom ihåg att du ska ha panna som orkar ladda tanken på en kvälls eldning.

Men jag kommer ju ha radioatorvatten ständigt snurrande i kulverten så det borde ju inte bli fördröjning, eller?

Jag ska ha Baxis 50kw panna och jag hoppades kunna ha 6kbm tank till den.
Prisskillnaden beror på att 5kbm finns som standard och rund medans priset på 6kbm var en måttbeställd tank.
 
Det går normalt inta att göra vv av radiatorvatten det vattnet är stora delar av året för kallt. Tycker det låter mycket med 6 m2 till 50kw panna fast vill du elda länge när du eldar och tex elda varanan dag istället kanske det är bra. Jag har en 40kw baxi till 2m2 och det funkar bra skulle säkert kunna haft lite större tank men jag eldade varje dag på vintern och han elda upp tanken varje kväll efter jobbet men numera eldar jag sällan har skaffat bergvärme det bästa jag gjort på länge fast jag eldar nån gång ibland.
 
Okej då får jag leva med fördröjningen.

Tyvker man har läst här att man ska ta i med tankstorleken, vill inte behöva elda varje dag och baxi sa att 5kbm funkar till 50kw så jag tänkte klämma till med 6kbm.
Hoppas värma den med två ilägg
 
ma skrev:
Okej då får jag leva med fördröjningen.

Tyvker man har läst här att man ska ta i med tankstorleken, vill inte behöva elda varje dag och baxi sa att 5kbm funkar till 50kw så jag tänkte klämma till med 6kbm.
Hoppas värma den med två ilägg
Tror inte du klarar det med 2 ilägg på vintern går det åt en hel del värme till huset också finns ingen nackdel med stor tank förutom priset om man vill värma tanken 45 grader från 45 till 90 grader går det åt 313 kw får nog räkna med 7 timmars eldning och då ska pannan lämna full effekt hela tiden och inget värme gå ut till huset.
 
Okej då får det bli 5kbm.

var uppe på kallvinden i bostadshuset och kikade För första gången måste jag lite pinsamt erkänna =) . Tänkte man kan placera ett exp kärl till öppet system där, då hamnar det ca 2m ovanför översta radiatorpunkten.

Lite funderingar kring detta:

Behöver man gå på rostfritt? Vill ju inte ha vattenläcka på vinden!

Dum fråga kanske men blir det problem med att dra upp en exp anslutning mitt på radioatorslingan?

Hålet upp till vinden är litet och jag får bara upp ett kärl som är 450x600 mm
Eftersom jag till 5kbm tank ska jag väll ha 250L exp kärl. Det blir det svårt att få upp, kan man ha två eller flera kärl?
 
Jag skulle satsa på ett rostfritt kärl och man kan ha 2 kärl inga problem. Expansionsledning ska vara av rätt grovlek (osäker men ca 28 mm) den ska gå från pannan till kärlet utan att kunna stängas bort och ett rör ska gå ut genom väggen eller taket samt en spillledning till pannrummet så man ser när det är fullt det duger inte att gå från radiatorslingan
 
Jag har ett liknade system med en baxi 50 men med bara 4 kbm och det är i minsta laget, skulle jag bygga pannrum i dag så skulle jag nog sätta in 6 kbm vilket skulle ge mig möjlighet att elda när det passar mig och inte när tanken är kalll, man behöver inte vänta tills hela tanken är kall om man har volym att värma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.