N
Gimp Gimp skrev:
Precisionen på antennen spelar också roll, på jobbet har vi delbara 90cm paraboler som ger över 38dBi i gain, uppmätt på samma ställe som dom mäter JAS planens radarsignatur.
I början hade vi problem med att mätteknikern trodde något var fel eftersom vi fick så högt gain.
Helt i kolfiber för att förhindra värmeutvidgning.
Kanske lite överkurs för tv hemma dock...
Samma med LNB, lär finnas många med tveksam kvalitet.
Visst är det så. Kvaliteten på antennen spelar stor roll när det gäller inte minst mottagning av svagare signaler.
Främst Channel Master, Gibertini men även Triax är bra antenner.

Samma med LNB. Förr var SMW nr. 1 men numera är de inte inriktade på privatpersoner. Inverto, Invacom och Megasat har jag goda erfarenheter av. Sedan kan det skilja på LNB från samma tillverkare. Även antalet utgångar på LNB:t kan påverka hur bra det klarar av svagare signaler.
Priset är ofta överkomligt på bra huvuden så man får prova sig fram tills man hittar det man tycker funkar bäst.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
På Astra 2G kan du välja vilken som helst som ligger på "Europe Ku".
Styrkan är likvärdig oavsett polarisation. För att se att du maximerat skew kan det vara bra att använda två transpondrar som har samma frekvens men motsatt polarisation d.v.s. 11224 H/V.
Nu har jag kollat med en vanlig kompass. Söder (=180 grader) ligger precis i kanten på träden till höger. Men enligt chatgpt visar appen Dishpointer geografiskt väderstreck. Den magnetiska deklinationen är +4.6 grader vilket innebär att geografiskt söder ligger på 175.4 grader enligt chatgpt. Detta borde innebära att 28.2E går säkert helt fri från träden till höger så jag ska fokusera på 28.2E. Jag testar med 11224 H/V som du skriver om. Hur stor parabol menar du behövs för detta?

Redigerat - chatgpt har ofta fel.

Redigerat:
N
R raindance skrev:
Nu har jag kollat med en vanlig kompass. Söder (=180 grader) ligger precis i kanten på träden till höger. Men enligt chatgpt visar appen Dishpointer geografiskt väderstreck. Den magnetiska deklinationen är +4.6 grader vilket innebär att geografiskt söder ligger på 175.4 grader enligt chatgpt. Detta borde innebära att 28.2E går säkert helt fri från träden till höger så jag ska fokusera på 28.2E. Jag testar med 11224 H/V som du skriver om. Hur stor parabol menar du behövs för detta?

Här kan du se hur stor parabol du behöver för respektive satellit på 28,2/28,5 Ö. Det är givetvis ingen exakt vetenskap men ger en bra indikation!

https://www.flysat-beams.com/astra28-beam.php

Börja med en transponder som inte har något på motsatt polarisation och som sänder i DVB-S. DVB-S ställer mindre krav på signalen än DVB-S2.
Bra transpondrar att använda är t.ex. 11494 H eller 11568 V.
När du är nöjd med dem kan du använda 11224 H/V för fininställning av skew.

(När det gäller UK-beam är det något man skall ta med en nypa salt då jag utan problem får in den med en antenn på 1,8 meter strax utanför Motala. Mottagningen kan dock skilja markant bara pä några mils avstånd.)

Redigerat:
  • Gilla
raindance
  • Laddar…
R raindance skrev:

Jag hittade en bra karta som anger deklinationen för önskad plats. Klicka på önskad plats för att se deklinationen. Deklinationen är cirka 7,5 grader i Gävletrakten enligt denna karta.
https://rl.se/deklination.php

N
R raindance skrev:
Jag hittade en bra karta som anger deklinationen för önskad plats. Klicka på önskad plats för att se deklinationen. Deklinationen är cirka 7,5 grader i Gävletrakten enligt denna karta.
[länk]
Inte för 28 Ö väl? Det är ett betydligt högre värde där. Se bifogade bilder.

• Karta över Sverige med elevantionslinjer och markeringar för olika orter vid 28.5 Ö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta över azimuthkurvor och koordinater i Norden med angivna värden som sträcker sig från 155 till 185 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nalleman64 skrev:
Inte för 28 Ö väl? Det är ett betydligt högre värde där. Se bifogade bilder.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Deklinationen är hur mycket fel en vanlig kompass visar jämfört med geografiskt väderstreck. (Dvs jordens magnetfält jämfört med meridianlinjer som är riktade mot geografiska nordpolen. Magnetiska och geografiska nordpolen ligger inte på samma plats.)

N
R raindance skrev:
Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Deklinationen är hur mycket fel en vanlig kompass visar jämfört med geografiskt väderstreck. (Dvs jordens magnetfält jämfört med meridianlinjer som är riktade mot geografiska nordpolen. Magnetiska och geografiska nordpolen ligger inte på samma plats.)
Aha det var det du menade då är jag med i matchen! 🙂

MultiMan
Nalleman64 pratar väl om hur högt över horisonten satelliten ligger? Det är ju väldigt relevant om man har träd som stör. Tänk hur en sextant används.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nalleman64 pratar väl om hur högt över horisonten satelliten ligger? Det är ju väldigt relevant om man har träd som stör. Tänk hur en sextant används.
Ja, både elevation och azimut är viktiga.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Visst är det så. Kvaliteten på antennen spelar stor roll när det gäller inte minst mottagning av svagare signaler.
Främst Channel Master, Gibertini men även Triax är bra antenner.

Samma med LNB. Förr var SMW nr. 1 men numera är de inte inriktade på privatpersoner. Inverto, Invacom och Megasat har jag goda erfarenheter av. Sedan kan det skilja på LNB från samma tillverkare. Även antalet utgångar på LNB:t kan påverka hur bra det klarar av svagare signaler.
Priset är ofta överkomligt på bra huvuden så man får prova sig fram tills man hittar det man tycker funkar bäst.
SMW LNA körde vi en del förr, men numera mest NJR eller en semi egen design från BHE.
Våra system kör med så lite effekt så transponderoperatörerna inte ser vår signal, varje ny person blir lika skärrad när vi får lås på en signal dom inte ser, dom utgår från att vi kör på fel polarization eller helt fel frekvens.

Kanske värt att nämna att vi sänder också, inte bara tar emot...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.