9 736 läst ·
175 svar
10k läst
175 svar
Störningar satellit-TV vid regn
Håller med och sedan får man ju inte hålla kompassen för nära LNB. Var i alla fall så förut att LNB magnetisk och störde kompassen.MultiMan skrev:
Appar till telefon är rätt värdelösa då de är helt beroende av GPS signalen. Som också skyms av träd.
När du inte vet den exakta positionen så gissar jag på att det är träden du har på sidorna som stör ut.R raindance skrev:Jag har testat att montera parabol på en gran men har inte lyckats få in någon satellit. Risken är att området/vinkeln med fri sikt är för smal. Det är en klunga med träd till höger som kanske är i vägen. Det är antagligen störst chans att det är fri sikt för 28.2E som ligger cirka 14 grader "till vänster om söder". En annan felkälla kan vara att det monterade röret på granen lutar cirka 8 mm på en meter. Jag har testat med både en 110 cm och en 90 cm parabol utan att hitta någon signal. Vidare har jag testat med två olika LNB. En begagnad och en ny LNB. Den nya har jag ställt in - LNB Type: 09750/10600. Är det riktigt?
[länk]
Jag har testat med många olika inställningar för azimuth, elevation och skew för båda parabolerna utan att hitta någon signal. Jag ska testa igen vid tillfälle med frekvenserna du angivit. Speciellt för 28.2E (och kanske för 19.2E). Tyvärr är de kompassappar jag testat med inte riktigt stabila så jag är inte riktigt säker på var EXAKT söder ligger.
PS Den höga tallen i bilden ligger ganska långt bort så jag hoppas att den inte blockerar signalen.
Sånt där helvete hade jag också om vi nu ska prata parabolens nackdelar.
Sedan som inte nämdes här av andra, ju längre norrut man bor ju lägre är satteliterna. Som tex träd behöver inte vara särskilt långa ens för att störa ut.
Men en generell tumregel är att man 1meter i höjd motsvarar 2 meter till trädet.
Ju högre upp du har din wok ju mindre störs den ut av hinder.
Själv fick jag bråka med grannar o kommun och tillslut klättra längst upp till taket och på sidan som är längst bort från träden för att få sen fungera!
Så här också är en kompass att föredra redan vid husvisning 😎
Även av andra orsaker som sol som också kommer från söderut.
Men det där ser ju ut som din egen mark?
I så fall bara göra ved av dessa träd 😉
Ps. Du säger att stången lutar något. Hur är granen som den är fast i? Hur pass mycket lutar trädet?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Bra att du beaktar vindfånget för det kan bli ganska rejält när det handlar om lite större tallrikar i kraftig vind. Om inte annat kan det påverka mottagningen om fästet rör sig minsta lilla i vinden. Så stabil infästning är absolut nödvändigt.R raindance skrev:Ja, det var på taket/skorstenen. Granen står en bit ifrån huset. Går det inte på granen så funderar jag på att fästa 90 cm parabolen på takbryggan. Men jag är rädd att takbryggan slits loss vid en kraftig storm.
Jag har testat med LNB monterad i mitten på 112 cm Unique parabolen. Kan inte det motsvara centrum montering?
Det borde funka med mittmonterat LNB på den stora antennen också.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
När ni skriver mittmonterad LNB, menar ni då centrummonterat? Är ju viss skillnad i mina öron. Jag har haft paraboler som enbart funkade med det vanliga LNB-fästet och hade en form som gjorde de olämpliga för centrummonterade huvuden (alltså huvudet siktar 90 grader mot parabolens centrum). Kanske var undantag, har inte haft mer än 3-4 paraboler.
Edit: Förtydligande!
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Det jag menar är att LNB:t skall "titta" i fokus på antenn d.v.s. inte som en "sidmatning".MultiMan skrev:
När ni skriver mittmonterad LNB, menar ni då centrummonterat? Är ju viss skillnad i mina öron. Jag har haft paraboler som enbart funkade med det vanliga LNB-fästet och hade en form som gjorde de olämpliga för centrummonterade huvuden (alltså huvudet siktar 90 grader mot parabolens centrum). Kanske var undantag, har inte haft mer än 3-4 paraboler.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Ja, bra, då är vi överens. Det jag minns är att det flesta om inte alla paraboler jag hade (köpta via abonnemang i någon form) inte klarade av att ha huvudet i mitten utan signalen var tvungen att studsa i sned vinkel, som det blir med sidmatning. För centrummatning måste ju skålen vara utformad helt annorlunda.
Centrummatad (eller vad det heter)/Fokalmatad:
Offsetmatade:
Edit: Rättning av terminologi
Centrummatad (eller vad det heter)/Fokalmatad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Offsetmatade:
Edit: Rättning av terminologi
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Den övre påminner om en fokalmatad men av ett annorlunda utförande och de undre är offsetmatade.MultiMan skrev:
Ja, bra, då är vi överens. Det jag minns är att det flesta om inte alla paraboler jag hade (köpta via abonnemang i någon form) inte klarade av att ha huvudet i mitten utan signalen var tvungen att studsa i sned vinkel, som det blir med sidmatning. För centrummatning måste ju skålen vara utformad helt annorlunda.
Centrummatad (eller vad det heter):
[bild]
Sidmatade:
[bild]
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Ja, vi skriver samma saker med olika namn. Poängen som var orsaken till mitt första inlägg i frågan är att du inte kan byta huvudplacering på en offsetmatad, eller "fokalmatad" heller om det nu är den korrekta terminologin. Formen gör att fokus hamnar fel om man ändrar placering på huvudena, alltså kommer resultatet inte bli bra. Aldrig sett en multiparabol som kan både vara offset- och fokal(mitt?)matad samtidigt och har svårt att se hur en sådan skulle vara utformad med bibehållen signalkvalitet.
Sidmatning med flera huvud går ju någorlunda så länga parabolen är stor nog, men man tappar yta och signalstyrka.
@Nalleman64 föreslog ju det i sitt inlägg som jag svarade på, men skriver där "mittmonterat" så jag kanske tolkat fel.
Sidmatning med flera huvud går ju någorlunda så länga parabolen är stor nog, men man tappar yta och signalstyrka.
@Nalleman64 föreslog ju det i sitt inlägg som jag svarade på, men skriver där "mittmonterat" så jag kanske tolkat fel.
N Nalleman64 skrev:Bra att du beaktar vindfånget för det kan bli ganska rejält när det handlar om lite större tallrikar i kraftig vind. Om inte annat kan det påverka mottagningen om fästet rör sig minsta lilla i vinden. Så stabil infästning är absolut nödvändigt.
Det borde funka med mittmonterat LNB på den stora antennen också.
Redigerat:
Mitt svar var med en glad liten gubbe för att det bara var ett enkelt skämtsamt svar. Ber om ursäkt.N Nalleman64 skrev:
Självklart vet jag samtliga fördelar med parabol då vi har det själva.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Offsetmatade antenner var från början vanligast i mindre antenner då själva LNB:t och stödbenen skymde signalen väldigt mycket i små fokalantenner. Min första antenn var en 90 cm fokalmatad antenn.MultiMan skrev:
Ja, vi skriver samma saker med olika namn. Poängen som var orsaken till mitt första inlägg i frågan är att du inte kan byta huvudplacering på en offsetmatad, eller "fokalmatad" heller om det nu är den korrekta terminologin. Formen gör att fokus hamnar fel om man ändrar placering på huvudena, alltså kommer resultatet inte bli bra. Aldrig sett en multiparabol som kan både vara offset- och fokal(mitt?)matad samtidigt och har svårt att se hur en sådan skulle vara utformad med bibehållen signalkvalitet.
Senare övergick man till offset även i större antenner. Min 1,8 meters är även den en offsetmatad Channel Master.
Har dock kvar en fokalmatad antenn på 1,2 meter.
Sedan har det funnits flera andra typer av antenner. Philips körde med offset Gregorianska antenner.
Antennen (Cassegrain) på den bild du lade ut var och är mycket ovanlig för privatpersoner.
Precisionen på antennen spelar också roll, på jobbet har vi delbara 90cm paraboler som ger över 38dBi i gain, uppmätt på samma ställe som dom mäter JAS planens radarsignatur.
I början hade vi problem med att mätteknikern trodde något var fel eftersom vi fick så högt gain.
Helt i kolfiber för att förhindra värmeutvidgning.
Kanske lite överkurs för tv hemma dock...
Samma med LNB, lär finnas många med tveksam kvalitet.
I början hade vi problem med att mätteknikern trodde något var fel eftersom vi fick så högt gain.
Helt i kolfiber för att förhindra värmeutvidgning.
Kanske lite överkurs för tv hemma dock...
Samma med LNB, lär finnas många med tveksam kvalitet.