N
R raindance skrev:
Titta vad jag fick från Triax UK. Parabolen heter Triax Unique.
Perfekt!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nu ska man väl inte använda den här tråden som en annonsplats men jag har har en så'n här (T90):
(lånad bild från internettet)

Satellitantenn modell T90 monterad på en vägg, med flera LNB-huvuden synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har jag alldeles nyligen monterat ner i samband med skorstensfix och funderar nu lite på vad jag ska göra med den...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu
jbr jbr skrev:
Nu ska man väl inte använda den här tråden som en annonsplats men jag har har en så'n här (T90):
(lånad bild från internettet)

[bild]

Den har jag alldeles nyligen monterat ner i samband med skorstensfix och funderar nu lite på vad jag ska göra med den...
Sätt upp den igen 😎👍

Är en sådan jag har.
Bästa parabolen jag nånsin ägt.

Riktigt bra när man "hänger den ovanför fästet" glider aldrig ner fast muttern är lös.

Finmontering av vinklar som man ändrar med verktyg, inte som de vanliga parabolerna där vinkeln blir svår justera där man justerar vinkeln först med händerna innan man låser den.

Har du många LNB i den?
Jag kör inte riktigt lika många som bilden har endast 5 Quad LNB (flera tv i hushållet och inspelningsbara boxar som ska fungera samtidigt).

Mycket sladdar är det.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Nu tycker jag du skulle kunna istället satsa på att ta in fler satteliter.
Byter du parabol så byt till en med plats för flera LNB.

Lite utanför ämnet men gällande Sky News så har en fågel viskat i örat att den försvinner 1/10 från Thor satteliten.

Ps. Jag skojar om fågeln. Finns på Allentes hemsida.
[bild]
Och nu har Sky News International lämnat Thor 5.
Finns dock kvar på Astra 1N på 19,2 Ö.
Sky News UK finns okodad på Astra 2E (lämnar snart) 28,5 Ö och Astra 2F på 28,2 Ö. Här får man med reklamen som i "International" är utbytt mot väderprognoser för världen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Och nu har Sky News International lämnat Thor 5.
Finns dock kvar på Astra 1N på 19,2 Ö.
Sky News UK finns okodad på Astra 2E (lämnar snart) 28,5 Ö och Astra 2F på 28,2 Ö. Här får man med reklamen som i "International" är utbytt mot väderprognoser för världen.
Jepp lite synd även om den finns nu kvar på Astra satteliterna!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kan någon tipsa om starka transpondrar för FTA kanaler för 28.2E (Astra 2G), 19.2E och 13E som är bra att använda vid intrimning av parabol? Ange frekvens, polarisation och SR. En frekvens med horisontell polarisation och en frekvens med vertikal polarisation för varje satellit.
 
N
R raindance skrev:
Kan någon tipsa om starka transpondrar för FTA kanaler för 28.2E (Astra 2G), 19.2E och 13E som är bra att använda vid intrimning av parabol? Ange frekvens, polarisation och SR. En frekvens med horisontell polarisation och en frekvens med vertikal polarisation för varje satellit.
På Astra 2G kan du välja vilken som helst som ligger på "Europe Ku".
Styrkan är likvärdig oavsett polarisation. För att se att du maximerat skew kan det vara bra att använda två transpondrar som har samma frekvens men motsatt polarisation d.v.s. 11224 H/V.

https://www.lyngsat.com/Astra-2G.html

På Astra 1N/P. Är kan styrkan nog variera beroende på var man befinner sig.
12148 H är t.ex. väldigt stark här precis som 11538 V men i stort sett alla transpondrar håller hög nivå.
11739 V upplever jag dock som lite svagare.

https://www.lyngsat.com/Astra-1KR-1M-1N-1P.html

På 13 Ö är det samma sak - allt är starkt här men t.ex. 10992 V är "urstark" precis som 11179 H.
10727 H upplever jag som lite svagare.
Du har troligen svårare att få in de transpondrar som ligger på "South East beam". Jag får iofs in dem med bra styrka med en 1,1 meters Triax men jag vet att andra har svårare.

https://www.lyngsat.com/Hotbird-13F-13G.html

Du ser alla värden på respektive transponder i de bifogade länkarna.

När du väl lyckats hitta respektive satellit skall du använda de SVAGASTE frekvenserna för att optimera signalen. Fast det visste du nog redan.
 
  • Gilla
raindance och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
På Astra 2G kan du välja vilken som helst som ligger på "Europe Ku".
Styrkan är likvärdig oavsett polarisation. För att se att du maximerat skew kan det vara bra att använda två transpondrar som har samma frekvens men motsatt polarisation d.v.s. 11224 H/V.

[länk]

På Astra 1N/P. Är kan styrkan nog variera beroende på var man befinner sig.
12148 H är t.ex. väldigt stark här precis som 11538 V men i stort sett alla transpondrar håller hög nivå.
11739 V upplever jag dock som lite svagare.

[länk]

På 13 Ö är det samma sak - allt är starkt här men t.ex. 10992 V är "urstark" precis som 11179 H.
10727 H upplever jag som lite svagare.
Du har troligen svårare att få in de transpondrar som ligger på "South East beam". Jag får iofs in dem med bra styrka med en 1,1 meters Triax men jag vet att andra har svårare.

[länk]

Du ser alla värden på respektive transponder i de bifogade länkarna.

När du väl lyckats hitta respektive satellit skall du använda de SVAGASTE frekvenserna för att optimera signalen. Fast det visste du nog redan.
Jag har testat att montera parabol på en gran men har inte lyckats få in någon satellit. Risken är att området/vinkeln med fri sikt är för smal. Det är en klunga med träd till höger som kanske är i vägen. Det är antagligen störst chans att det är fri sikt för 28.2E som ligger cirka 14 grader "till vänster om söder". En annan felkälla kan vara att det monterade röret på granen lutar cirka 8 mm på en meter. Jag har testat med både en 110 cm och en 90 cm parabol utan att hitta någon signal. Vidare har jag testat med två olika LNB. En begagnad och en ny LNB. Den nya har jag ställt in - LNB Type: 09750/10600. Är det riktigt?
https://www.amazon.se/dp/B01IVFILWE?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1
Jag har testat med många olika inställningar för azimuth, elevation och skew för båda parabolerna utan att hitta någon signal. Jag ska testa igen vid tillfälle med frekvenserna du angivit. Speciellt för 28.2E (och kanske för 19.2E). Tyvärr är de kompassappar jag testat med inte riktigt stabila så jag är inte riktigt säker på var EXAKT söder ligger.
PS Den höga tallen i bilden ligger ganska långt bort så jag hoppas att den inte blockerar signalen.
 
  • Landskap med skog och höga träd som kan blockera en satellitsignal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
R raindance skrev:
Jag har testat att montera parabol på en gran men har inte lyckats få in någon satellit. Risken är att området/vinkeln med fri sikt är för smal. Det är en klunga med träd till höger som kanske är i vägen. Det är antagligen störst chans att det är fri sikt för 28.2E som ligger cirka 14 grader "till vänster om söder". En annan felkälla kan vara att det monterade röret på granen lutar cirka 8 mm på en meter. Jag har testat med både en 110 cm och en 90 cm parabol utan att hitta någon signal. Vidare har jag testat med två olika LNB. En begagnad och en ny LNB. Den nya har jag ställt in - LNB Type: 09750/10600. Är det riktigt?
[länk]
Jag har testat med många olika inställningar för azimuth, elevation och skew för båda parabolerna utan att hitta någon signal. Jag ska testa igen vid tillfälle med frekvenserna du angivit. Speciellt för 28.2E (och kanske för 19.2E). Tyvärr är de kompassappar jag testat med inte riktigt stabila så jag är inte riktigt säker på var EXAKT söder ligger.
PS Den höga tallen i bilden ligger ganska långt bort så jag hoppas att den inte blockerar signalen.
Tallen till höger i bilden tror jag inte är något problem alls. På de positioner du är intresserad av ligger satelliterna ganska högt över horisonten.
Du nämnde i tidigare inlägg att du fått in kanaler på 9 Ö. Detta borde ju innebära att du kan få in även 13 Ö.
Fast det kanske var när du hade antennen på skorstenen?

Det är givetvis att föredra att röret antennen är monterad på är i lod. (Detta är extremt viktigt om man har en motorstyrd antenn för annars kommer det aldrig att fungera).

Du kanske skall börja med att försöka fånga en position med antennen på 90 cm? Det är mycket lättare att montera en antenn med ett LNB som är centrummonterat än en med multifokusteknik.

Sedan handlar det givetvis om att du måste säkerställa att inga träd skymmer men nu när träden är avlövade blir det enklare även om något träd skulle stå ivägen.
Öppningen mellan träden är ju ganska bred men om söder ligger högerut i bilden kan givetvis träden vara ett problem.

Lokaloscillatorfrekvensen för LNB:t verkar stämma. Det är inget jag normalt behöver ange i de mottagare jag använder men 9,75/10,60 är de värden som brukar användas.
 
MultiMan
Du måste fastställa exakt var söder är, annars är det lönlöst att hålla på att mecka ihjäl sig om du har en massa trädkronor i vägen. Har du inte en vanlig kompass? Om inte annat bör du skaffa en som ett ren säkerhetsåtgärd/prepp.
 
Det var ett hus som fick parabol installerad av Allente. Jag såg att de som installerade parabolen först använde en handhållen parabol och en bildskärm för att se var det gick att placera parabolen.
 
N Nalleman64 skrev:
Du nämnde i tidigare inlägg att du fått in kanaler på 9 Ö. Detta borde ju innebära att du kan få in även 13 Ö.
Fast det kanske var när du hade antennen på skorstenen?
Ja, det var på taket/skorstenen. Granen står en bit ifrån huset. Går det inte på granen så funderar jag på att fästa 90 cm parabolen på takbryggan. Men jag är rädd att takbryggan slits loss vid en kraftig storm.


N Nalleman64 skrev:
Du kanske skall börja med att försöka fånga en position med antennen på 90 cm? Det är mycket lättare att montera en antenn med ett LNB som är centrummonterat än en med multifokusteknik.
Jag har testat med LNB monterad i mitten på 112 cm Unique parabolen. Kan inte det motsvara centrum montering?
 
Redigerat:
4774
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Visste inte att folk 2025 använder parabol...
Mina föräldrar hade en motordriven i början av 90 talet eller vad det var
Jaja man lär sig något nytt varje dag 😂 😂 😂
För att man inte har fiber 😄
 
kisumisu
4774 4774 skrev:
För att man inte har fiber 😄
Eller vill inte betala sig ihjäl på massa abb eller bli beroende av en enda leverantör och deras kanalutbud. Jag vill kunna se mina Tyska, Finska kanaler i Sverige.
Svenska och Tyska i Finland
Svenska och Finska i Tyskland och andra resor. Även om signalen dock är svagare söderut gällande våran nordiska sattelit.

Blir intressant och se om parabolen gör en comeback nu när regeringen vill förbjuda IP tv.
Rätt enkelt för en regering stoppa signalen jämfört med sattelit (där det behövs massa jammers o grejor).
Medans det som går på fibern, går filtrera för hela befolkningen genom några knapptryck.

Ett exempel från redan decennier tillbaka är Telia. Som filtrerade Torrents på mobiltelefonnätet 3g. Kanske gör fortfarande på 4g/5g? Jag bytte operatör. Så vet ej.

Min arbetsgivare har också satt nån Nordkorea filter på sitt wifi nät. Vpn fungerar ej.

Anledningen varför våra egna ISP inte gått längre är ju för att de ej vill förlora kunder och få dåligt ryckte. Men blir det lag är de ju skyldiga göra åtgärder. Tyvärr säger jag också! För det kommer nog påverka mycket annat också.

Hade också lite kul när fiberkabeln grävdes av. Många grannar var utan tv medans man själv hade tv. Tog över en vecka innan allt åtgärdades. En hjälpte jag med provisorisk marknätantenn för att få Svt och tv4, men jag som har parabol hade ju alla mina kanaler som förut.
 
Redigerat:
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.