Hej!

I mitt fritidshus finns det rörgenomföringar genom golvspånskiva, se bilder. Jag håller på att byta ut golvspånskivan och ser att det bildats mögel/fukt på sidorna av hålet, se bild som är taget underifrån spånskivan.
Det finns ingen ångspärr i golvet i åtminstone detta lilla rum.

Vad behöver jag göra för att förhindra att kondens uppstår?

(Jag har tagit bort den gamla isoleringen runt rören i krypgrunden och ersatt med rörskålar, samt installerat en sorptionsavfuktare. Jag har beställt en avfuktare till huset också, då jag tänker att det är lite för hög relativ luftfuktighet i huset, runt 56.)

Vore tacksam om någon har möjlighet att hjälpa mig.

• Rörgenomföringar genom fuktig spånskiva, sett underifrån, med mögelbildning runt rörens hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörgenomföring genom golvspånskiva med synlig fukt och mögel runt röret.
    Skapa konto
  • Rörgenomföringar genom golvspånskiva med tecken på fukt och mögel.
    Skapa konto
  • Ritning av tak- och väggstruktur med detaljer om material som takpannor, säkerhetsboard och polyetenfolie, samt måttangivelser och k-värden.
    Skapa konto
mexitegel mexitegel skrev:
Kondensisolering görs bäst med armaflex eller liknande. Inte ”vanlig” rörisolering.

Viktigt att det den limmas i skarvar så ingen luft kan nå rören. Armaflexen måste gå genom bjälklaget

[länk]
Hej!

Tack snälla, fint att du skickade med en länk också.

Behöver jag något liknande även till avluftarröret (till avloppet) och avloppet i köket?

Får du kondens på dem också? Det låter lite märkligt isåfall.

Får du kondens på dem också? Det låter lite märkligt isåfall.
Nja, kanske inte kondens, men kanske att det inte varit tätt från krypgrunden? Kan det orsaka fukt i golvspånskivan?

Tycker att det luktar tråkigt under vasken, men har inte sett något där, det är ju svårt att se där. Kan också vara så att det är en gammal läcka som gör att det luktar där kanske?

Redigerat:
Möjligen om det går ner varm fuktig inomhusluft som kondenserar. Är det tätt och välisolerat så är det ingen risk.

J
Pröva att sätta din nya luftavfuktare under diskhon en stund så det torkar upp. Luktar det mindre kan det möjligen vara funktrelaterat.

• Gilla
Phlomis
  • Laddar…
Möjligen om det går ner varm fuktig inomhusluft som kondenserar. Är det tätt och välisolerat så är det ingen risk.
Så här ser det ut under vasken, jag tänker att det inte är tätt när det ser ut så, men det kanske är fel av mig?

• Vaskens undersida med vattenrör, potentiellt läckage synligt på grund av våtfärgade fläckar och smuts på träskivan.
    Skapa konto
Är det inga fuktskador (fuktfläckar) där så är det ju ingen risk.

• Gilla
Phlomis
  • Laddar…
Tack för svaren! 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.