N Nalleman64 skrev:
0 i kvalitet visar att det behövs en justering av antennen. Det är just kvaliteten på signalen som är viktig.

Här kan du se alla parametrar för respektive frekvens:

[länk]
Det är flera frekvenser som står både i listan och förinställt i instrumentet som SR 28000 utan att fungera. Men i satellitmottagaren får jag dessa frekvenser som SR 27500 och när jag ändrar i mätinstrumentet till 27500 börjar det fungera. Till exempel 11900 H 27500. Jag får in fem TV-kanaler med denna inställning. RTB TV, RTI1, ORTB TV, EBSHD och EBS+HD.

Vad kan det bero på?
 
N
R raindance skrev:
Det är flera frekvenser som står både i listan och förinställt i instrumentet som SR 28000 utan att fungera. Men i satellitmottagaren får jag dessa frekvenser som SR 27500 och när jag ändrar i mätinstrumentet till 27500 börjar det fungera. Till exempel 11900 H 27500. Jag får in fem TV-kanaler med denna inställning. RTB TV, RTI1, ORTB TV, EBSHD och EBS+HD.

Vad kan det bero på?
De kanaler du räknar upp ligger på Eutelsat 9B på 9 grader öst (har själv en fast antenn riktad mot den positionen).
Du är ju ute efter 0,8 grader väst så din antenn står för långt österut som det verkar. Alltså skall du vrida antennen västerut (åt höger om du står bakom antennen).

Ställ in en frekvens som finns på 0,8 grader väst (12 418 V är bra att använda då den tillhör de svagare), anslut instrumentet och vrid antennen långsamt västerut så dyker säkert signalen upp. Sedan kan du finjustera de parametrar som finns att justera. Glöm inte skew som är viktigt.
 
Redigerat:
Jag ställde in Thor 000.8W i mottagaren när jag gjorde inställningen men tydligen kan det bli en annan satellit ändå. Hur bra är är FTA kanaler för Eutelsat 9B jämfört med Thor 0.8W och vilken satellit ger högst signalstyrka?
 
Om man har två LNB kan man använda en DiSEqC-switch men hur gör man om man har tre eller fyra LNB?
 
N
R raindance skrev:
Jag ställde in Thor 000.8W i mottagaren när jag gjorde inställningen men tydligen kan det bli en annan satellit ändå. Hur bra är är FTA kanaler för Eutelsat 9B jämfört med Thor 0.8W och vilken satellit ger högst signalstyrka?
Det finns inte särskilt mycket av intresse på 9 grader öst även om en del är FTA.
Thor är den starkare i sammanhanget men det mesta där är ju kodat.

Kanske kan du testa 13 grader öst eller 19 grader öst istället? Där finns massor av FTA-kanaler och många som jag tycker är bra.
De satelliterna är starka så dem får du lätt in.

https://www.lyngsat.com/Hotbird-13F-13G.html

https://www.lyngsat.com/Astra-1KR-1M-1N-1P.html
 
N
R raindance skrev:
Om man har två LNB kan man använda en DiSEqC-switch men hur gör man om man har tre eller fyra LNB?
Det finns switchar med många fler ingångar som du kan använda förutsatt att mottagaren klarar att styra dem.

https://satpro.se/parabol-tv/diseqc-switchar/
 
Är en parabol som ser ut så här anpassad för vissa bestämda satelliter eller går den att justera in för önskade satelliter?

Tillägg: Bild borttagen.
 
Redigerat:
N
R raindance skrev:
Är en parabol som ser ut så här anpassad för vissa bestämda satelliter eller går den att justera in för önskade satelliter?
Aha den är avsedd för att kunna ta emot flera positioner samtidigt. Jag kan tänka mig att den från början är tänkt för 19,2 Ö, 13 Ö, 5 Ö och 1 V.
Du borde isf kunna få in 19,2 Ö och 13 Ö om du ställer antennen rätt. Du får testa dig fram.
Jag har fasta antenner mot båda dessa positioner men även mot 5 Ö och 1 V. De två sistnämnda tycker jag är relativt ointressanta nuförtiden. Det mesta är kodat och det som är FTA är till största delen på språk jag inte kan. Det lilla som finns av intresse för min del finns även på annat håll (13, 19,2 och 28,2/28,5 Ö som jag har fasta antenner mot).
Har även antenner mot 9 Ö och 42 Ö men det är mest för att jag hade antenner över.

Jag hade satsat på 13 Ö och 19,2 Ö i ditt ställe. Där finns massor att ta in.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Tack för mycket bra information.
 
kisumisu
R raindance skrev:
Jag ställde in Thor 000.8W i mottagaren när jag gjorde inställningen men tydligen kan det bli en annan satellit ändå. Hur bra är är FTA kanaler för Eutelsat 9B jämfört med Thor 0.8W och vilken satellit ger högst signalstyrka?
Det att det står satteliter på digitalmottagare beror på att man från fabriken satt in vissa frekvenser som är aktuella för diverse satteliter.

Dessa frekvenser kan vara samma siffror på andra satteliter.

Det kan även hända att det kommer in nya transpondrar dvs frekvenser eller att gamla ändras och då måste du mata in de nya manuellt in i boxen! Alternativt uppgradera boxen via nätet (vissa boxar går det lägga in nya aktuella satteliter och frekvenser via internet).

Man kan tom behöva ibland radera en gammal frekvens ur sattelitlistan om tex symbolrate har ändrats för att kunna mata in ny aktuell manuellt.

Vissa boxar har dock nåt som heter "blindscan" och då genomsöker den alla frekvenser för att kunna hitta t ex feeds. Feeds är tillfälliga sändningar från nån specifik plats till tex en tv studio och inte menats ta emot av privatpersoner, men ibland finns sådant roligt även om de minskat.

En annan grej att tänka på att har man en sattelitefinder mellan parabolen och mottagaren så får själva mottagaren en sämre signal och därmed sämre mottagning. Om mätaren visar full styrka och du får mosaic bild från mottagaren, skruva fast parabolen och koppla in mottagaren direkt till LNB huvudet utan mätaren! Så lär du få bra bild.

Håller med att 1w och 5ö är rätt värdelösa satteliter om man inte är en betalande abbonent eller har piratkort 😉
Har man lyckats få tag i en gammal nordenparabol är det bättre rikta den mot 13ö och 19ö.

En till grej att tänka på är att gamla Canal Digital boxar och Allentes boxar är helt värdelösa om man vill ta in andra satteliter. Så även nyare Viasat boxar.
Men en ny sattelitbox kostar inte mycket idag, sen har vissa nya tv inbyggd sattelitbox så ingen box alls behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag funderar på en inställning av parabolen. Det är en skruv på varje sida av armen som håller LNB där man kan skruva uppåt eller neråt för att höja eller sänka armen. Det är också en skala på båda sidor vid skruvarna. Vad visar skalorna? Vad ställer jag in med dessa skruvar och vilket läge ska jag börja med för inställning av armen?

Tillägg: Dels om jag endast använder en LNB och dels om jag använder två LNB 19E + 13E och dels om jag använder fyra LNB 19E+13E+5E+1W.
 
  • Satellitparabol av märket Triax med två LNB monterade på en gräs- och grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LNB-arm med justeringsskruvar och skala monterad på en parabol, omgiven av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parabolantennens arm med justeringsskruv och skala för LNB-inställning, belägen i en trädgårdsmiljö med gröna växter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
kisumisu
R raindance skrev:
Jag funderar på en inställning av parabolen. Det är en skruv på varje sida av armen som håller LNB där man kan skruva uppåt eller neråt för att höja eller sänka armen. Det är också en skala på båda sidor vid skruvarna. Vad visar skalorna? Vad ställer jag in med dessa skruvar och vilket läge ska jag börja med för inställning av armen?

Tillägg: Dels om jag endast använder en LNB och dels om jag använder två LNB 19E + 13E och dels om jag använder fyra LNB 19E+13E+5E+1W.
Det bästa är nog att du låter dessa värden sitta fast eller har parabolen varit totalt nermonterat i delar?

Själva vinkeln av parabolen (den som håller hela woken) ställer man in lite efter var man bor. Den behöver justeras om du fraktat antennen långt från en annan del av Sverige (Norrbotten till Skåne typ).

Behövs annars inga grova ändringar.

Den som håller LNB skall ju såklart vara rätt inställt också. Men har antennen varit riktat mot Thor 1w-Astra 19ö behöver man inte som sagt ändra så mycket där bara eventuellt finsinställning.
Spelar ingen roll om du bara tar emot en av dessa satteliter.

Grattis till en fin parabol!
Systemet påminner lite om min Torroidal dvs du kan fritt flytta LNB huvuderna till olika sidor. Skitbra om man vill experimentera även med andra satteliter än 1w-19ö.

Ps. Själv hade jag lite problem i min Torroidal med Skewen (dvs vinkeln på själva parabolen, står inga värden).

Köpte ett verktyg som mäter vinkar precis den som finns på en parabolaffär för dyra pengar men jag beställde från USA.

I USA används denna verktyg av rörmokare (var i alla fall en sådan nät affär jag hittade denna till 1/3 av priset).
Går säkert mäta även med andra vinkelpass men just denna har en magnwt som fäster så fint mot parabolens arm 😎
 
Redigerat:
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kanske off topic, men varför vill man ha en parabol 2025?🤔
För det är fortfarande det som har högst bitrate och resulterar i bäst bild.
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Parabolen är på 110 cm och känns mycket stabil eftersom den har två armar. Jag funderar på om man ställer in armen som håller LNB snett för att den ska stämma eftersom satelliter har olika elevation. Det ser ut som 1W har lägst elevation med cirka 20 grader och 5E har störst elevation med ungefär 33 grader? Kan det vara så att man sänker armen på den sida där det är högst elevation och höjer den där det är lägst elevation? Men vilka värden ställer jag in? Den har varit isärskruvad och monterad 50 mil bort. Skew ställer man in genom att vrida varje enskild LNB?
 
Redigerat:
kisumisu
R raindance skrev:
Parabolen är på 110 cm och känns mycket stabil eftersom den har två armar. Jag funderar på om man ställer in armen som håller LNB snett för att den ska stämma eftersom satelliter har olika elevation. Det ser ut som 1W har lägst elevation med cirka 20 grader och 5E har störst elevation med ungefär 33 grader? Kan det vara så att man sänker armen på den sida där det är högst elevation och höjer den där det är lägst elevation? Men vilka värden ställer jag in? Den har varit isärskruvad och monterad 50 mil bort. Skew ställer man in genom att vrida själva LNB?
Jo du har rätt skew är lnb. Skrev fel sorry.

Du har rätt att 1w är på lägre höjd.
Men 13ö och 19ö är på ännu högre än 5ö.

Det är heller inga stora skillnader.
Detsamma gäller avstånden sidleds, vissa satteliter kan tom vara omöjliga ta in på samma wok pga att LNB tar så stor plats.

Du ska inte göra några stora ändringar på själva lnb om parabolen har varit på 1w, 5ö, 13ö och 19ö.
Såklart kan ju förra ägaren tagit enot helt andra satteliter med den, vet du nåt om historiken?

Innan du börjar göra större ändringar på LNB och hållarna. Hade jag monterat upp antennen.
Försökt "ratta in" tex Hotbird till den hållaren som sitter som andra från vänster (eller andra från höger om det är som min Torroidal).

När du fått in satteliten Hotbird 13ö så skall det andra satteliterna följa ned automatiskt.
Hotbird är svagare än 19ö
Och mycket svagare än 5ö och 1w är (dessa två är ju riktade till Norden).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.