kisumisu kisumisu skrev:
Jo du har rätt skew är lnb. Skrev fel sorry.

Du har rätt att 1w är på lägre höjd.
Men 13ö och 19ö är på ännu högre än 5ö.

Det är heller inga stora skillnader.
Detsamma gäller avstånden sidleds, vissa satteliter kan tom vara omöjliga ta in på samma wok pga att LNB tar så stor plats.

Du ska inte göra några stora ändringar på själva lnb om parabolen har varit på 1w, 5ö, 13ö och 19ö.
Såklart kan ju förra ägaren tagit enot helt andra satteliter med den, vet du nåt om historiken?
Jag vet att han har skruvat på båda skruvarna men jag tror inte han visste hur de ska ställas in. Jag tror han mest ändrade satelliter med azimuth genom att flytta de olika LNB i sidled. Hållarna för LNB var lösa när jag fick parabolen.
 
Jag tror jag blev lurad av chatGPT. Det ser ut som 5E ligger på elevation cirka 21 grader enligt en app som heter DishPointer.
 
Det ser ut som 28.2E, 19.2E, 13E och 5E ligger inom 0.6 graders elevation enligt Dishpointer? Frågan är hur stor skillnad det kan göra på inställningen av armen? Jag kanske ska börja med att ställa armen i mitten av båda skalorna - dvs rakt utan någon lutning på armen?
 
N
Bifogat har du kartor som visar elevationen för 19,2, 13, 5 Ö samt 1 V.
Bilder tagna ur den gamla boken "Egen parabol satellit-TV för alla" som jag hade mycket nytta av under tiden då jag var ny inom området satellit-TV.
Vad gäller styrka på satelliterna beror den på var man bor.
Hos mig är alla fyra positionerna lika starka. Hotbird är lika stark som Astra.
Du ser kartor över styrka på lyngsat.com eller flysat.com.

Värt att notera som kuriosa är att Hotbird 13F även har en "SouthEast beam" som man t.ex. i UK inte ser skymten av med ens en antenn på två meter.
Hos mig kommer den in lika stark som "Wide beam" med en antenn på 1,1 meter.
 
  • Karta över Skandinavien med olika elevationer markerade för satellit ASTRA 19,2 Ö; från boken "Egen parabol satellit-TV för alla".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta över Sverige med elevantionskurvor för Intelsat 1 V, hämtad från boken "Egen parabol satellit-TV för alla".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta med elevantionskurvor över 5 grader Öst, ur boken "Egen parabol satellit-TV för alla", med streck och punkter över ett kartområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta som visar elevationskurvor för satelliten Eutelsat 13 Ö över Sverige och Norge, med markeringar längs olika grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Bifogat har du kartor som visar elevationen för 19,2, 13, 5 Ö samt 1 V.
Bilder tagna ur den gamla boken "Egen parabol satellit-TV för alla" som jag hade mycket nytta av under tiden då jag var ny inom området satellit-TV.
Vad gäller styrka på satelliterna beror den på var man bor.
Hos mig är alla fyra positionerna lika starka. Hotbird är lika stark som Astra.
Du ser kartor över styrka på lyngsat.com eller flysat.com.

Värt att notera som kuriosa är att Hotbird 13F även har en "SouthEast beam" som man t.ex. i UK inte ser skymten av med ens en antenn på två meter.
Hos mig kommer den in lika stark som "Wide beam" med en antenn på 1,1 meter.
Bra - det ser ut att stämma med vad Dishpointer skrev. Du har ingen ide om vad man ställer med skruvarna för armen? (Allra helst skulle jag ställa in 28.2E, 19.2E, 13E och 5E men det kanske inte är någon ide att testa 28.2E med en 110 cm parabol?)
 
N
R raindance skrev:
Bra - det ser ut att stämma med vad Dishpointer skrev. Du har ingen ide om vad man ställer med skruvarna för armen? (Allra helst skulle jag ställa in 28.2E, 19.2E, 13E och 5E men det kanske inte är någon ide att testa 28.2E med en 110 cm parabol?)
Jag tror det blir svårt att få in 5 Ö och 28 Ö samtidigt. Det är en diff på hela 23 grader. Vad gäller 28 Ö kan du få in Astra 2G med en 110 cm men inte 2E och 2F.
Dessutom blir signalen du tar emot inte optimal om du skall ta in flera positioner samtidigt då LNB:t inte sitter riktat mot centrum på tallriken.
Det blir en slags kompromiss och på den tappar du ett antal dB i mottagen signal. Det är acceptabelt på positioner med starka signaler och i och med att du har en ganska stor tallrik. På 5 Ö finns just inget av intresse skulle jag säga. Om du inte är intresserad av de många ukrainska kanaler som finns där förstås.

Jag hade gått i för 19,2 Ö och 13 Ö. Då borde du kunna grundinställa antennen mellan dessa båda positioner och ta in bägge med bra signal.
Tyvärr kan jag inte säga något om gradtal. Bäst är nog att försöka hitta signal från någon av satelliterna och sedan testa dig fram vilket som ger maximal signal.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag tror det blir svårt att få in 5 Ö och 28 Ö samtidigt. Det är en diff på hela 23 grader. Vad gäller 28 Ö kan du få in Astra 2G med en 110 cm men inte 2E och 2F.
Dessutom blir signalen du tar emot inte optimal om du skall ta in flera positioner samtidigt då LNB:t inte sitter riktat mot centrum på tallriken.
Det blir en slags kompromiss och på den tappar du ett antal dB i mottagen signal. Det är acceptabelt på positioner med starka signaler och i och med att du har en ganska stor tallrik. På 5 Ö finns just inget av intresse skulle jag säga. Om du inte är intresserad av de många ukrainska kanaler som finns där förstås.

Jag hade gått i för 19,2 Ö och 13 Ö. Då borde du kunna grundinställa antennen mellan dessa båda positioner och ta in bägge med bra signal.
Tyvärr kan jag inte säga något om gradtal. Bäst är nog att försöka hitta signal från någon av satelliterna och sedan testa dig fram vilket som ger maximal signal.
Jag vet inte hur armen ska ställas in med skruvarna för att LNB ska bli riktad mot mitten men det är antagligen rimligt att man ställer den i mitten av skalorna. Jag får börja med endast en LNB och testa men för att veta var den blir starkast med skruvarna måste jag antagligen ändra både skruvarna och elevationen för hela parabolen. Och testa många gånger fram och tillbaka. Det bästa vore om man kunde få tag i en manual för parabolen. Jag skippar 5E. Kan jag inte först ställa in 28.2E i mitten och sedan placera LNB för 19.2E och 13E på ena sidan? Jag planerar att montera parabolen nära marken på en stor gran och testa med ett skorstensfäste.
 
Redigerat:
N
R raindance skrev:
Om det inte går med skorstensfäste testar jag med denna.
[länk]
Om du väljer ett väggfäste tänk på att välja ett som bygger tillräckligt långt ut från väggen. Annars finns risk att parabolen tar i väggen när du skall vrida den.
EDIT: såg ju att du tänkt montera på en stor gran. Är den så pass stor att den inte rör sig det minsta ens i hård blåst? Inga grenar som skymmer?
 
Redigerat:
N
R raindance skrev:
Jag vet inte hur armen ska ställas in med skruvarna för att LNB ska bli riktad mot mitten men det är antagligen rimligt att man ställer den i mitten av skalorna. Jag får börja med endast en LNB och testa men för att veta var den blir starkast med skruvarna måste jag antagligen ändra både skruvarna och elevationen för hela parabolen. Och testa många gånger fram och tillbaka. Det bästa vore om man kunde få tag i en manual för parabolen. Jag skippar 5E. Kan jag inte först ställa in 28.2E i mitten och sedan placera LNB för 19.2E och 13E på ena sidan? Jag planerar att montera parabolen nära marken på en stor gran och testa med ett skorstensfäste.
Triax (som är bra antenner - jag har flera stycken) har tyvärr gått i konkurs så de kan inte hjälpa dig.
Du får helt enkelt göra som du skriver och testa dig fram. Smartast är att försöka hitta en stark signal och sedan optimera antennen (placeringen av LNB:t). Därefter kan du försöka hitta andra satelliter (kanaler).

När man väl vet att anläggningen är optimerad är det alltid bäst att använda en så svag frekvens som möjligt för att optimera azimuth, elevation och skew.
 
N Nalleman64 skrev:
Om du väljer ett väggfäste tänk på att välja ett som bygger tillräckligt långt ut från väggen. Annars finns risk att parabolen tar i väggen när du skall vrida den.
Tänkte skruva fast väggfästet mot söder i en gran.
 
N
R raindance skrev:
Tänkte skruva fast väggfästet mot söder i en gran.
Ja jag såg det när jag läste igen. :)
 
N Nalleman64 skrev:
Triax (som är bra antenner - jag har flera stycken) har tyvärr gått i konkurs så de kan inte hjälpa dig.
Du får helt enkelt göra som du skriver och testa dig fram. Smartast är att försöka hitta en stark signal och sedan optimera antennen (placeringen av LNB:t). Därefter kan du försöka hitta andra satelliter (kanaler).

När man väl vet att anläggningen är optimerad är det alltid bäst att använda en så svag frekvens som möjligt för att optimera azimuth, elevation och skew.
Hur är det med denna länk?
https://www.triax.com/product-category/satellite/
 
N Nalleman64 skrev:
När man väl vet att anläggningen är optimerad är det alltid bäst att använda en så svag frekvens som möjligt för att optimera azimuth, elevation och skew.
OK
 
N
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.